Hejsa. Jeg har brug for at få udviklet noget relativt simpelt software. Det er noget software hvor en person (en kunde) står og foretager nogle valg (med mus og tastatur): f.eks. ét stk. af A, fem stk. af B, tre stk. af C, ét stk. af D osv. Når alle valg er foretaget og en evt. bekræftelse er sket, skal en maskine sortere dette. Det vil være en maskine, som har små elektromotorer og evt. et lille transportbånd, altså noget som skal styres af elektriske komponenter. Her kommer mine spørgsmål: hvordan får jeg omsat kundens valg ved PC´en til noget der kan styre elektronik-komponenterne i den fysiske maskine (der står lige ved siden af PC og kunde) Jeg har selv tænkt at det nok skal være en PLC der skal sørge for styringen af maskinen, men en sådan programmeres jo i et dertil beregnet program, så hvis det skal være en PLC, så skal det altså være noget der kan omsætte kundens valg ved PC´en til et PLC-program hvis noget sådan overhovedet findes. Har selv kun meget lidt viden om PLC´ere. Er der nogen der ved om der findes noget der kan omsætte valg foretaget i "normalt" software til et PLC-program? |
Nu ved jeg ikke hvad interfacet er til maskinen, men vil tro at du kan lave en prototype med en Arduino som er en programmerbar microcontroller. Den programmeres i et C lignende sprog. Når prototypen er færdig kan du få lavet noget produktionsklar hardware.
Med Arduino kan du ved hjælp af relæer styre maskinens motorer.
Med en seriel forbindelse kan du kommunikere med Arduino fra en PC, hvor du kan udvikle et program til at foretage dine valg.