Hej, jeg har lige et par spørgsmål vedr. oprettelse af et holdingselskab og delvist også et anpartsselskab. Mine spørgsmål: 1. Kan man godt have et holdingselskab uden at have et driftselskab, hvis man kan få sendt pengene direkte til holdingselskabet? 2. Hvis man opretter både drift- (ApS) og holdingselskab, kan man så bruge de 50.000 kr. (kontant indskydning) til køb af lager osv. i virksomheden? |
Anders B.:Hej, jeg har lige et par spørgsmål vedr. oprettelse af et holdingselskab og delvist også et anpartsselskab.
Mine spørgsmål:
1. Kan man godt have et holdingselskab uden at have et driftselskab, hvis man kan få sendt pengene direkte til holdingselskabet?
2. Hvis man opretter både drift- (ApS) og holdingselskab, kan man så bruge de 50.000 kr. (kontant indskydning) til køb af lager osv. i virksomheden?
1
ja det kan man - men jeg ser ikke lige i det du spørger om formålet? Du kan sagtens nøjes med at stifte et selskab - som jo ikke bliver holding før det holder noget under sig - men i en forberedelse kan man jo sagtens stifte et selskab med det formål at købe anparter/aktier
2
Ja - du stifter holding for 50.000 kr - og holding stifer drift for de 50.000 kontant som de så får anparter i drift - værdi 50.000 kr - Drift må bruge kapitalen til f.eks. lager som jo er samme værdi som penge i banken - ikke en udgift før varen sælger, og så følger der jo en indtægt med
Hvert selskab er en omkostning - lovpligt arbejdsskade uanset løn/omsætning - erhvervskonto bank - revisor eller anden hjælp, specielt til sambeskatning. Læs lidt fordele og ulemper ved holding http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html og læs i det hele taget meget mere i e-bog eller paperback Selvstændig linket - som har både personlig virksomhed, I/S, IVS og ApS - stiftelse, huskelister - holding, skat - moms og meget mere i letlæst form, og siden som opslagsværk
vh John Hannover