Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må et selskab udstationere en medarbejder alene for at spare i skat?

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat er en omkostning på linje med andre omkostninger. Et selskab ønsker at udstationere en medarbejder til Spanien i seks måneder for at øge medarbejderens løn og bonus efter skat og dermed øge medarbejderens motivation til at arbejde hårdt og længe for virksomheden.

Kan Skat nægte selskabet retten til at bruge Ligningslovens §33 a om skat ved udstationering med den begrundelse, at der ikke er andet forretningsmæssigt formål med udstationeringen end skattebesparelsen?

Medarbejderen er hovedaktionær i selskabet. Ifølge afgørelsen nedenfor er der ikke tale om maskeret udbytte, så længe løn og bonus svarer til det, der normalt betales i samme branche for samme arbejde. Jeg ønsker derfor primært drøftet, om Skat kan nægte brugen af Ligningslovens §33 a med den begrundelse, at udstationeringen har som eneste formål at spare i skat.

http://www.beierholm.dk/fileadmin/user_upload/pdf/skat/2009/2009-051_maskeret_udlodning_090824.pdf

http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1815149

På forhånd tak. 

P.S. Jeg betaler naturligvis revisor for at rådgive om dette, men ønsker blot forinden at høre, hvad andre med forstand på emnet har af tanker.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:40
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Maverick26:

Skat er en omkostning på linje med andre omkostninger. Et selskab ønsker at udstationere en medarbejder til Spanien i seks måneder for at øge medarbejderens løn og bonus efter skat og dermed øge medarbejderens motivation til at arbejde hårdt og længe for virksomheden.

Kan Skat nægte selskabet retten til at bruge Ligningslovens §33 a om skat ved udstationering med den begrundelse, at der ikke er andet forretningsmæssigt formål med udstationeringen end skattebesparelsen?

Nej, Skat vil nægte brugen af reglerne omkring udstationering (uanset årsagen), men medarbejderen skal overholde reglerne for en udstationering og flytte til udlandet, udføre arbejdet i udlandet m.m.

Tror du overhovedet det kan betale sig? udgifter til udstationering kontra den skattebesparelse?

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 12:58

Jesper_nl:

Tror du overhovedet det kan betale sig? udgifter til udstationering kontra den skattebesparelse?

I min branche er det ikke unormalt, at bonus svarer til 5 gange lønnen. I givet fald er skattebesparelsen knap 1,7 millioner kr. Udgifter til udstationering: 6.000 kr. gange 6 for en airbnb lejlighed. Det kan godt betale sig. 

Selvom man kan have indtryk af, at Skat blot i nødværge kan bruge reglen "med løg på" eller "vi havde krydset fingre," så skal de jo trods alt i virkelighedens verden formulere deres afslag mere kunstfærdigt. Det er deres metier. Er der nogen i skattebranchen, der kan skyde modellen ned?

På forhånd tak. 

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 12:59

Næste skridt er naturligvis at gentage processen året efter. Men argumenterne er præcis de samme. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 13:16

Maverick26:

I min branche er det ikke unormalt, at bonus svarer til 5 gange lønnen. I givet fald er skattebesparelsen knap 1,7 millioner kr. Udgifter til udstationering: 6.000 kr. gange 6 for en airbnb lejlighed. Det kan godt betale sig. 

Ja, i så fald betale sig, i hvert fald økonomisk. 

Maverick26:

Selvom man kan have indtryk af, at Skat blot i nødværge kan bruge reglen "med løg på" eller "vi havde krydset fingre," så skal de jo trods alt i virkelighedens verden formulere deres afslag mere kunstfærdigt. Det er deres metier. Er der nogen i skattebranchen, der kan skyde modellen ned?

I den størrelsesorden du fremlægger vil man ikke (efter min opfattelse) kunne finde en eneste skattekyndig som ikke ville anbefale et bindende svar. Et bindende svar er netop som navnet også indikerer "bindende" for skat som myndighed, og skal efterleve indholdet af det bindende svar! Dog skal Skat kun efterleve beskrivelsen i det bindende svar, så hvis de faktiske forhold viser sig at være anderledes end beskrevet i det bindende svar skal de (naturligvis) heller ikke efterleve svaret.

Der er en enkelt ting i forhold til din model (samt det link fra Beierholm du linker til) som jeg ikke kan se er afdækket i dine indlæg. For at bonusen skal være omfattet af udstationeringen skal den også være optjent under udstationeringen, og som jeg læser dit indlæg ligner det at man arbejder hårdt i Danmark og gør sig fortjent til bonussen hvorefter bliver udstationeret og får bonussen udbetalt. Hvis det forholder sig som beskrevet sidst du din model ikke, da bonussen ikke er optjent under udstationeringen.

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 13:47

Det er normalt, at bonus udbetales ultimo december. Medarbejderen vil være udstationeret et halvt år ad gangen herunder i december, hvor bonus udbetales. 

Om Skat kan hævde, at kun halvdelen af bonussen er skattefri, da medarbejderen har arbejdet halvdelen af året i Danmark, ved jeg ikke. Måske. Formentlig. Mon ikke Skat bliver enig med sig selv om det. 

Man kan  med rimelighed argumentere således: I Danmark tager Skat 2/3 af lønnen i skat og forbrugsafgifter. Motivationen til at arbejde er derfor lav.

Når medarbejderen er udstationeret, beholder medarbejderen 2.3 gange så meget af lønnen og dertil skal lægges, at forbrugsafgifterne er lavere, så pengene holder længere. Medarbejderen er derfor langt mere motiveret og arbejder  hårdere. Man kan argumentere for, at medarbejderen skal have 3 gange grundlønnen og 3 gange bonus i de perioder, hvor medarbejderen er udstationeret - også som kompensation for at være væk fra familien. 

Sådan vil en økonom tænke. Men mennesker, der arbejder i Skat er ikke økonomer. De er bureaukrater. Bureaukrater tænker: "Hvordan kan jeg mure folk inde, så de ikke kan slippe væk fra mine regler."

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 14:28

Maverick26:

Det er normalt, at bonus udbetales ultimo december. Medarbejderen vil være udstationeret et halvt år ad gangen herunder i december, hvor bonus udbetales. 

Om Skat kan hævde, at kun halvdelen af bonussen er skattefri, da medarbejderen har arbejdet halvdelen af året i Danmark, ved jeg ikke. Måske. Formentlig. Mon ikke Skat bliver enig med sig selv om det. 

Om skat kan hævde? Det er jo de faktiske omstændigheder der gør sig gældende, er det en årsbonus som optjenes på et helt år og vilkårene/betingelserne for optjeningen de samme under såvel udstationeringen som opholdet i DK, så skal det formentlig fordeles herefter. 

Men igen, kan kun anbefale et bindende svar, så der ikke laves dispositioner der får utilsigtede konsekvenser for den udstationerede medarbejder.

Maverick26:

Man kan  med rimelighed argumentere således: I Danmark tager Skat 2/3 af lønnen i skat og forbrugsafgifter. Motivationen til at arbejde er derfor lav.

Hvis du spørger Joakim Von And (eller andre der vil beholde alt selv) har du sikkert ret, men skatten og afgifterne går jo til nogle velfærdsydelser som ikke ret mange andre lande kan matche. Men det er bare min holdning! Vil dog vove at påstå at med de lønninger i den størrelsesorden du antyder, vil de fleste danskere selv efter skat kunne få dækket langt de fleste behov. 

Maverick26:

Sådan vil en økonom tænke. Men mennesker, der arbejder i Skat er ikke økonomer. De er bureaukrater. Bureaukrater tænker: "Hvordan kan jeg mure folk inde, så de ikke kan slippe væk fra mine regler."

Personligt synes jeg denne bemærkning er både åndsvag og i strid med virkeligheden, men jeg vil ikke fortænke dig i at have dine egne holdninger, hvilket jo trods uoverensstemmelser netop er tilladt i vores dejlige Danmark 

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 14:59

Min frustration går primært på, at reglerne er uklare. Når vores statsminister, vores tidligere statsminister (der begge som lønmodtagere har simple skatteforhold), Kasi Jesper, Ecco, Novo Nordisk, vores ven, der har været udstationeret i Hong Kong, og tusindvis af andre mennesker og virksomheder (se blot den uendelige liste af sager, Skat offentliggør) bliver fanget i sager, der tager en lang årrække at afklare, og hvor skatteeksperter stadig diskuterer, hvilken fortolkning, der er rigtig, og hvilken, der er forkert, længe efter den årelange behandling slutter, så er min pointe, at vi som samfund allerede har tabt.

Flere og flere når erkendelsen af, at man helt skal undgå at tage kampen med Skat, også når man har ret, da man taber i processen, også selvom man får ret. I stedet skal man fokusere på at rejse væk permanent som Magnus Kjøller her: http://magnuskjoeller.dk/flytte-til-dubai/ - eller Lars Seier Christensen, Morten Wagner, Lars Tvede og en lang række andre iværksættere.

Medarbejderen/hovedaktionæren, der blev udstationeret i Hong Kong, skulle gennem Skatteankenævn, Landsskatteret og byret, før han fik ret. Der er formentlig gået en lang årrække med frustration, bekymring og søvnløse nætter. Det er lige så meget usikkerheden, bureaukratiet, og tilsandingen, som det er skatteprocenten, der slår iværksætteriet ihjel.

Hvis man ser på udviklingen i Schweiz, hvor man er gået den stik modsatte vej, vil man se, at deres offentlige forbrug per indbygger er ved at overhale Danmark, selvom deres  skattetryk kun er godt det halve. Forklaringen: De bliver rigere, fordi samfundet fungerer – fordi det kan betale sig at hyre andre mennesker til at hjælpe med det, man ikke selv kan klare, fordi man ikke som i Danmark skal tjene over 2.500 kr. for at en håndværker kan stå tilbage med mindre end 500 kr., når arbejdet er færdig. Det holder ikke. 

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 15:07

Det ville da være dejligt hvis det var muligt for jer, og tror da ikke det er noget problem, vi har haft en medarbejder på den måde, og hun var skattefri, og efter hjemkomst til Danmark begyndt at betale skat i DK.

Men hvordan med dobbelt beskatning mellem DK og Spanien, vore medarbejder betalte skat i det land hun var i da de har beskatningsaftale med Danmark.

Så tror hvis i vil sparer 100 % for en skat skal i tænke andet sted, eller måske selskaber.

Men men lad mit råd er gør ikke noget bare for at slippe i skat, de finder ud af før eller siden, når det kun er 1,7 mil så smil og betal i Danmark, hvis det var 170 mil ville jeg tænke på at undgå skat.

Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 15:14
Gennemsnit 1.0 stjerner givet af 1 person

Penge tjent i udlandet kan beskattes i DK, såfremt de først kommer til udbetaling efter man er hjemvendt. Dette kan forekomme i situationer hvor ens bonus tager tid at gøre op, man venter på endelig godkendelse af års regnskab eller andet. 

Eks. Du får xx.000 i måneden og en års bonus i udsigt. Bonussen opgøres i Januar og udbetales i Februar. Du rejser dog hjem efter endt ansættelsesforhold i December altså måneden inden. Du er nu forpligtet til at betale fuld SKAT af hele dit bonus beløb uanset det forholder sig til tidligere arbejdsforhold uden for dansk skat. Dette udfra Retserhvervelsesprincippet. 

SKAT har principelt ret til deres "del" samme dag Retserhvervelsesprincippet indtræder - I princippet xx% selvom du ikke har fået dem udbetalt eller af årsager ikke får udbetalt som aftalt. 

Man må ikke proforma for at undgå SKAT - dit tænkte eksempel tvivler jeg kan lykkedes selvom SKAT sagtens kan gøre det når situationen er "vendt på hovedet". 

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)