Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må et selskab udstationere en medarbejder alene for at spare i skat?

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Maverick26:
Må man tilrettelægge sine livsforhold, så man optimerer sin skattebetaling?

Udgangspunktet er jo - og ikke som trådens overskrift tilsiger - dig personligt som vil optimere din egen skattebetaling. Det er fuldt legitimt at ville optimere sin skattebetaling. Din udfordring er så som hovedaktionær skal transaktioner og aftaler mellem jer laves på vilkår, som var det mellem uafhængige partere. Det vil sige udstationeringen skal være forretningsmæssigt begrundet og på vilkår som en 3. mand ville kunne have opnået. Det gælder også i relation til bonusaflønning etc.

Det er vel i bund og grund det der skal sandsynliggøres.

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 10:03

Whiskey:

Maverick26:

Udgangspunktet er jo - og ikke som trådens overskrift tilsiger - dig personligt som vil optimere din egen skattebetaling. Det er fuldt legitimt at ville optimere sin skattebetaling. Din udfordring er så som hovedaktionær skal transaktioner og aftaler mellem jer laves på vilkår, som var det mellem uafhængige partere. Det vil sige udstationeringen skal være forretningsmæssigt begrundet og på vilkår som en 3. mand ville kunne have opnået. Det gælder også i relation til bonusaflønning etc.

Det er vel i bund og grund det der skal sandsynliggøres.

Jeg er enig i: "på vilkår som en 3. mand ville kunne have opnået. Det gælder også i relation til bonusaflønning etc. Det er vel i bund og grund det der skal sandsynliggøres."

Men jeg er uenig/i tvivl om: "udstationeringen skal være forretningsmæssigt begrundet."

Jeg kan kke læse ud af Ligningslovens §33 a, at udstationeringen skal være forretningsmæssigt begrundet. Hvor kan jeg læse, at udstationeringen skal være forretningsmæssigt begrundet?

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 10:15

Jesper_nl:

Maverick26:

Ja det må du godt! Det er ikke tilrettelæggelsen som giver problemer, mange aspekter i skatteretten er jo tilrettelæggelse af skatteoptimering. Se eksempelvis virksomhedsskatteordningen, det er jo udelukkende en beregningsmodel som giver personer med virksomhed ret til at optimere og tilrettelægge sine skatteforhold.

Problemet går nærmere på om man fra et objektivt synspunkt rent faktisk efterlever lovbestemmelserne, eller man blot proforma opsætter en model som ikke kan overholde det objektive synspunkt. 

Med fare for at det bliver meget filosofisk vil jeg hævde, at jeg proforma opsætter en model, som overholder det objektive synspunkt. 

Et af de centrale problemer i skatteretten er efter min mening, at der er alt for lidt objektivitet.

Et eksempel på objektivitet er 42 dages kravet i Ligningslovens §33 a. Det fungerer godt. På den ene side er det et hårdt krav, for 42 dage er ikke meget, når dage, hvor man lander i Københavns Lufthavn kl. 23 skal tælles med. Men jeg kan godt lide reglen, netop fordi den er objektiv. Der er ikke så meget, der kan fortolkes på, og det øger min retssikkerhed. 

Jo mindre objektive reglerne bliver, jo mere svækkes min retssikkerhed. For når reglerne ikke er objektive, er der  risiko for, at folk med et andet politisk ståsted, en anden ideologi og et andet livssyn, tolker reglerne på deres egen måde. Inden for skatteretten kan det være fatalt, da det kan føre til årelange fængselsstraffe og konkurs.

Udtrykt mere generelt er der brug for objektivitet, netop fordi mennesker er  forskellige i deres måde at opfatte verden på. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:15

Maverick26:

Jeg kan kke læse ud af Ligningslovens §33 a, at udstationeringen skal være forretningsmæssigt begrundet. Hvor kan jeg læse, at udstationeringen skal være forretningsmæssigt begrundet?

Fra samme paragraf "erhvervet lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold"

Det følger indirekte heraf, at der skal være en forretningsmæssig begrundelse. Maskeret udlodning ligger udenfor ovenstående, så hvis du giver en løn, bonus eller lign. der er ikke er forretningsmæssigt begrundet, anses denne som maskeret udlodning og dermed udenfor §33a

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:27

Maverick26:

Et af de centrale problemer i skatteretten er efter min mening, at der er alt for lidt objektivitet.

Et eksempel på objektivitet er 42 dages kravet i Ligningslovens §33 a. Det fungerer godt. På den ene side er det et hårdt krav, for 42 dage er ikke meget, når dage, hvor man lander i Københavns Lufthavn kl. 23 skal tælles med. Men jeg kan godt lide reglen, netop fordi den er objektiv. Der er ikke så meget, der kan fortolkes på, og det øger min retssikkerhed. 

Jo mindre objektive reglerne bliver, jo mere svækkes min retssikkerhed. For når reglerne ikke er objektive, er der  risiko for, at folk med et andet politisk ståsted, en anden ideologi og et andet livssyn, tolker reglerne på deres egen måde. Inden for skatteretten kan det være fatalt, da det kan føre til årelange fængselsstraffe og konkurs.

Udtrykt mere generelt er der brug for objektivitet, netop fordi mennesker er  forskellige i deres måde at opfatte verden på. 

jeg tror generelt vi anskuer tolkningen forskelligt! 42-dages reglen er (efter min opfattelse) hverken mere eller mindre objektiv end resten af ligningsloven den er blot mere firkantet.

problemet med de fuldstændig firkantede regler er at du ville med lys og lygte lede efter et eller andet hul i loven som du kunne udnytte til din fordel. Selskabstømmer-sagerne m.fl. viser med al tydelighed den tendens.

I øvrigt kan du jo altid få en objektiv vurdering af din sag i retssystemmet, som objektivt vurderer på fakta set i forhold til movbestemmelserne. Så hvis du mener Skat er af en anden politisk holdning end dig og dermed subjektivt (og dermed i strid med lovgivningen) vurderer dine skatteforhold til deres fordel, så er der intet der forhindrer dig at forklare dig i retten og dermed undgå den lange fængselsstraf (det er i hvert fald ikke skat som uddeler den)

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 10:33

Jesper_nl:

Maverick26:

Fra samme paragraf "erhvervet lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold"

Det følger indirekte heraf, at der skal være en forretningsmæssig begrundelse. Maskeret udlodning ligger udenfor ovenstående, så hvis du giver en løn, bonus eller lign. der er ikke er forretningsmæssigt begrundet, anses denne som maskeret udlodning og dermed udenfor §33a

Der er i mit tilfælde tale om "erhvervet lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold." Og jeg er opmærksom på, at hvis ikke det arbejde, der udføres, svarer til den løn og den bonus, der gives, vil der kunne dømmes maskeret udbytte. Så det er der styr på. 

Det spørgsmålet går på er: Det personlige arbejde i tjenesteforhold foregår nu i Spanien. Det kunne lige så godt foregå i Danmark. Men nu foregår det i Spanien, fordi medarbejderen (og dermed virksomheden) ønsker at spare i skat. Kan skat alene fordi arbejdet lige så godt kunne foregå i Danmark afslå brugen af §33 a?

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 10:50

Jesper_nl:

jeg tror generelt vi anskuer tolkningen forskelligt! 42-dages reglen er (efter min opfattelse) hverken mere eller mindre objektiv end resten af ligningsloven den er blot mere firkantet.

problemet med de fuldstændig firkantede regler er at du ville med lys og lygte lede efter et eller andet hul i loven som du kunne udnytte til din fordel. Selskabstømmer-sagerne m.fl. viser med al tydelighed den tendens.

I øvrigt kan du jo altid få en objektiv vurdering af din sag i retssystemmet, som objektivt vurderer på fakta set i forhold til movbestemmelserne. Så hvis du mener Skat er af en anden politisk holdning end dig og dermed subjektivt (og dermed i strid med lovgivningen) vurderer dine skatteforhold til deres fordel, så er der intet der forhindrer dig at forklare dig i retten og dermed undgå den lange fængselsstraf (det er i hvert fald ikke skat som uddeler den)

Jeg kalder 42 dages reglen objektiv. Du kalder den firkantet. Lad os bruge dit udtryk. Jeg vil gerne have firkantede regler. 

Lad os tage udgangspunkt i 42 dages reglen. I dag kan man lade sig udstationere til f.eks. Dubai og slippe helt for at betale skat. Man kan rejse til Danmark og besøge familien i 42 dage. Der er ikke nogen usikkerhed. Reglen lægger netop ikke op til ”at søge med lys og lygte efter et hul i loven.” Du skal bare tælle til 42.

Hvis man vil stramme reglerne, kan man sætte tallet fra 42 ned til 22 eller til 10 eller til nul. Men der er ikke noget at være i tvivl om.

Det er, når reglerne ikke er firkantede, at problemerne opstår.  

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:54

Maverick26:

Det spørgsmålet går på er: Det personlige arbejde i tjenesteforhold foregår nu i Spanien. Det kunne lige så godt foregå i Danmark. Men nu foregår det i Spanien, fordi medarbejderen (og dermed virksomheden) ønsker at spare i skat. Kan skat alene fordi arbejdet lige så godt kunne foregå i Danmark afslå brugen af §33 a?

Kort sagt, nej. så længe medarbejderen rent faktisk flytter derned og udrører sit job dernede (altså kan opfylde en objektiv vurdering heraf) så kan du bruge udstationeringsreglerne. 

Det er en hel legitim forretningsmæssig begrundelse at pladsere en medarbejder i udlandet hvis hans hverv kan udføres i udlandet. 

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 10:58

PCB :

Det ville da være dejligt hvis det var muligt for jer, og tror da ikke det er noget problem, vi har haft en medarbejder på den måde, og hun var skattefri, og efter hjemkomst til Danmark begyndt at betale skat i DK.

Men hvordan med dobbelt beskatning mellem DK og Spanien, vore medarbejder betalte skat i det land hun var i da de har beskatningsaftale med Danmark.

Så tror hvis i vil sparer 100 % for en skat skal i tænke andet sted, eller måske selskaber.

Men men lad mit råd er gør ikke noget bare for at slippe i skat, de finder ud af før eller siden, når det kun er 1,7 mil så smil og betal i Danmark, hvis det var 170 mil ville jeg tænke på at undgå skat.

Der er nulskat i Spanien, hvis denne beskrivelse er rigtig:

http://www.udstationering.dk/article.225.html

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 11:00

Jesper_nl:

Maverick26:

Kort sagt, nej. så længe medarbejderen rent faktisk flytter derned og udrører sit job dernede (altså kan opfylde en objektiv vurdering heraf) så kan du bruge udstationeringsreglerne. 

Det er en hel legitim forretningsmæssig begrundelse at pladsere en medarbejder i udlandet hvis hans hverv kan udføres i udlandet. 

Det var da rart Big Smile

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)