Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momspligtig? Eller betale lønsumsafgift? Eller begge?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Glarbo, Ry
Tilmeldt 13. Oct 15
Indlæg ialt: 12
Fra  Ud af komfortzonen Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte min egen virksomhed. Den kommer til at udbyde flere ydelser, men alle indenfor løb.
Det er ikke det nemmeste for mig at gennemskue om jeg skal momsregistreres eller betale lønsumsafgift. Eller måske begge?

Teksten på SKATs hjemmeside angående "Virksomheder, der skal betale lønsumsafgift" siger "Virksomheder, der leverer varer og ydelser i tilknytning til sport eller fysisk træning " hvilket peger på lønsumsafgift.
Men det, at jeg agter at tjene penge på det, gør det, at virksomheden ikke er momsfritaget? Det læser jeg mig i hvert fald frem til! 

Nogen der kan sige noget konkret? Evt. pege på hvilke ydelser der falder i hvilken kategori?

Ydelserne er
1. Løbetekniktræning - af enkeltpersoner og grupper
2. Guidede løbeture - for private og virksomheder (hoteller)
3. Løbesamlinger - weekendture med tekniktræning hvor jeg står for det hele (inkl. overnatning og forplejning)
4. Eventsupport - jeg skal løse opgaver for andre løbsarrangører, primært koncentreret omkring ruter (altså design af rute og afmærkning af ruten)
5. Honorar betalte opgaver for en andre virksomheder - træningsvejledning til virksomhedens kunder - og løbetekniktræning for hotelgæster

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Aldrig begge dele - men du kan ikke få facitliste her ud over,at hvis ikke du har en uddannelse inden for et fag der giver momsfritagelse - så er du nok momspligtig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Glarbo, Ry
Tilmeldt 13. Oct 15
Indlæg ialt: 12
Fra  Ud af komfortzonen Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for et hurtigt svar. 

Det peger nok på momspligt. I tillæg læser jeg i hvert fald også http://www.tax.dk/jv/da/D_A_5_5.htm , som hvis jeg har forstået det rigtigt peger i samme retning. 

Indtil videre antager jeg så at jeg er momspligtig. Virksomheden starter først 1/1-16, så inden da skal jeg alligevel have en snak med en revisor, han kan forhåbentlig gøre det helt konkret.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Aldrig begge dele

Man kan godt blive registreret for både moms og lønsum i samme virksomhed, det er der ingen hindringer for. Man skal bare være opmærksom på registreringsgrænserne ikke er de samme, man har pligt til registrering for moms langt tidligere end for lønsum.

Henrik Leth Jørgensen:

Det peger nok på momspligt. I tillæg læser jeg i hvert fald også http://www.tax.dk/jv/da/D_A_5_5.htm , som hvis jeg har forstået det rigtigt peger i samme retning. 

Indtil videre antager jeg så at jeg er momspligtig. Virksomheden starter først 1/1-16, så inden da skal jeg alligevel have en snak med en revisor, han kan forhåbentlig gøre det helt konkret.

Jeg er enig du nok ender med momspligt på de fleste af dine aktiviteter i hvert fald ud fra din beskrivelse. Men hvis du skal have nogle af dine aktiviteter godkendt til at falde ind under fritagelserne i momslovens § 13, skal du ikke kun kigge på nummer 5 (den fra dit link) men ligeledes nummer 1 omkring "anden egentlig sundhedpleje"

Som John skriver er din baggrund ikke helt ligegyldig, hvis du har en uddannelse som giver dig nogle faglige kvalifikationer, læs nærmere på juridisk vejledning afsnit D.A.5.1.5, hvis du derudover kan argumenterer for at nogle af dine aktiviteter er med til at forebygge, diagnosticere, behandle eller helbrede. Ligeledes gælder hvis du leverer til eksempelvis en sundhedsklinik som opfylder disse krav.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

Aldrig begge dele

Man kan godt blive registreret for både moms og lønsum i samme virksomhed, det er der ingen hindringer for. Man skal bare være opmærksom på registreringsgrænserne ikke er de samme, man har pligt til registrering for moms langt tidligere end for lønsum.

mit svar var Aldrig begge dele for samme omsætning - som jeg tror er det trådstarter er ude efter. Ikke både moms og lønsum. Man kan sagtens have begge dele i et firma på to forkskellige ting - men man betaler aldrig begge dele - Men du kan da godt ha ret i at trådstarter måske vil vide om noget af det han gør er løn sum og andet er moms.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

mit svar var Aldrig begge dele for samme omsætning 

Så er vi enige!

Fra Glarbo, Ry
Tilmeldt 13. Oct 15
Indlæg ialt: 12
Fra  Ud af komfortzonen Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg spurgte egentlig efter om nogle aktiviteter kunne være det ene og nogle andre det andet. Men fik det måske ikke formuleret skarpt nok. Men nu har I i hvert fald leveret svar.

Men jeg driver ikke sundhedspleje, som kan give momsfritagelse.
Og jeg kan se min diplomtræneruddannelse mangler nogle timer indenfor et par emner for at den falder i en kategori, der kan lede til at jeg kun skal betale lønsum i nogle tilfælde.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)