Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering og genbrugstøj

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Oct 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er for nyligt blevet små afhængig i at gå i genbrug og videresælge tøj, jeg sælger mit tøj på eBay og at sende pakker rundt i europa kan godt være lidt små dyrt.
Hovedgrunden til at jeg gerne vil momsregistreres er så jeg kan få et CVR-nummer, med det kan jeg være i stand til at sende pakkerne billigere.
Men hvad skal jeg egentlig betale moms af, er det tøjet jeg køber i genbrugsbutikken eller avance ?
Og er det en lovlig nok business, google har ikke hjulpet mig nok på det her område.

Mvh Malthe

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:05

MaltheCarl:

Men hvad skal jeg egentlig betale moms af, er det tøjet jeg køber i genbrugsbutikken eller avance ?
Og er det en lovlig nok business, google har ikke hjulpet mig nok på det her område.

Hej Malthe,

Først og fremmest, så er det "lovlig nok business". 

I forhold til moms, så er pligten til overhovedet at blive registreret ved en omsætning på 50.000 kr, men du kan sagtens momsregistrere dig tidligere. Men der er et alternativ til en momsregistrering hvis du gerne vil have et CVR-nummer, nemlig i form af en PMV (evt kan du læse lidt om virksomhedsformen på erhvervsstyrelsen hjemmeside). Denne virksomhedsform kan du have indtil du har pligt til at momsregistrere dig, hvorefter du kan registrere din PMV til moms og i øvrigt beholde både samme cvr, samme navn m.m. (Eneste forskel vil være at du skal afregne moms af dine køb og salg).

Når du en dag bliver momsregistreret eller vælge at gøre det fra starten, så skal du betale salgsmoms af al din omsætning og ligeledes vil du have fradrag for den købsmoms du betaler, hvilket umiddelbart er ret lige til. Uden at kende din virksomhed, så formoder jeg du kommer til at købe en del af dit tøj hos private (men det er bare et gæt) og for de køb er der normalvis ikke ret til fradrag for købsmomsen, så for denne del af din virksomhed findes en særordning der hedder "brugtmoms" hvilket sagtens kan kombineres med den almindelige moms, se evt lidt om brugtmoms på denne blog http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html?m=1

Ellers held og lykke, og nu ved jeg ikke hvor meget virksomhedserfaring du har, men hvis du vil lære lidt mere kan jeg anbefale noget startvækst rådgivning eller lign., hvilket der findes i de fleste større byer og som regel er gratis.

Tilmeldt 26. Oct 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:08

Tak for det meget hjælpsomme svar, det svarede på alt jeg havde brug for :)

Har egentligt bare planer om at lave lidt penge ved siden af, men det kan jo udvikle sig.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)