Er der nogen herinde der ved noget om oprettelse af iværksætterselskab. Jeg har følgende spørgsmål: Jeg er ved at oprette en webshop. Kan jeg lave et indskud svarende til det webshoppen koster at få lavet. Fx. hvis udgifter til udarbejdelsen af webshoppen koster kr. 15000. Kan jeg så lave et indskud på kr. 15001, og lade iværksætterselskabet betale fakturaen for webshoppen? Og hvad hvis jeg selv har betalt for webshoppen og jeg vil gerne have iværksætterselskabet til at betale for den webshop jeg har betalt. Kan det lade sig gøre? Hvad er der af udgifter ved at oprette et iværksætterselskab? Er det en god ide at oprette det nu, eller skal jeg vente til der kommer en omsætning. Og i givet fald. Er der så ikke tale om omdannelse af enkeltmandsvirksomhed til iværksætterselskab? Hvordan foregår det? Vi er to der gerne vil være med i selskabet. Er det nok at der er en der opretter selskabet, og den anden fx. bliver bestyrelsesmedlem og medejer så der kun er en direktør, eller skal vi begge være direktører og begge stå for registreringen? Hvem kan i anbefale til at hjælpe med oprettelsen? Jeg bliver meget glad hvis der er nogen der kan svare på nogle af min spørgsmål. Hilsen Linda |
Husk at skeln mellem bestyrelsesmedlem, medejer og direktør. Der er ganske væsentlige forskelle. Hvis I alle 3 vil lede virksomheden og have bemyndigelse til at træffe bindende valg på vegne af virksomheden, så skal I i teorien alle være direktører. Hvem end der står for selve registreringen er dybest set underordnet.
Jeg vil anbefale dig, at tænke lidt over hvorledes du ønsker at virksomheden skal drives. Hvem skal eje, og hvor meget, hvem skal bestemme - og have bemyndigelse til at træffe de store beslutninger på virksomhedens vegne. Det skal være meget klart fra starten af.
Oprettelse af et IVS afføder et gebyr på omtrent kr. 670.
Tjek virk.dk og læs mere om virksomhedstypen.