Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterselskab - oprettelse - spørgsmål

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen herinde der ved noget om oprettelse af iværksætterselskab.

Jeg har følgende spørgsmål:

Jeg er ved at oprette en webshop. Kan jeg lave et indskud svarende til det webshoppen koster at få lavet. Fx. hvis udgifter til udarbejdelsen af webshoppen koster kr. 15000. Kan jeg så lave et indskud på kr. 15001, og lade iværksætterselskabet betale fakturaen for webshoppen?

Og hvad hvis jeg selv har betalt for webshoppen og jeg vil gerne have iværksætterselskabet til at betale for den webshop jeg har betalt. Kan det lade sig gøre?

Hvad er der af udgifter ved at oprette et iværksætterselskab?

Er det en god ide at oprette det nu, eller skal jeg vente til der kommer en omsætning. Og i givet fald. Er der så ikke tale om omdannelse af enkeltmandsvirksomhed til iværksætterselskab? Hvordan foregår det?

Vi er to der gerne vil være med i selskabet. Er det nok at der er en der opretter selskabet, og den anden fx. bliver bestyrelsesmedlem og medejer så der kun er en direktør, eller skal vi begge være direktører og begge stå for registreringen?

Hvem kan i anbefale til at hjælpe med oprettelsen?

Jeg bliver meget glad hvis der er nogen der kan svare på nogle af min spørgsmål.

Hilsen

Linda

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 92
Fra  Nyt Skøde Skrevet kl. 12:20

Husk at skeln mellem bestyrelsesmedlem, medejer og direktør. Der er ganske væsentlige forskelle. Hvis I alle 3 vil lede virksomheden og have bemyndigelse til at træffe bindende valg på vegne af virksomheden, så skal I i teorien alle være direktører. Hvem end der står for selve registreringen er dybest set underordnet.

Jeg vil anbefale dig, at tænke lidt over hvorledes du ønsker at virksomheden skal drives. Hvem skal eje, og hvor meget, hvem skal bestemme - og have bemyndigelse til at træffe de store beslutninger på virksomhedens vegne. Det skal være meget klart fra starten af.

Oprettelse af et IVS afføder et gebyr på omtrent kr. 670.

Tjek virk.dk og læs mere om virksomhedstypen.

Tilmeldt 27. Aug 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:49

Hej Linda,

Svaret på dit første spørgsmål er ja. Dog er der en mulighed for blot at oprette med en kapital på 1 kr. og derefter låne de 15.000 kr. ind i selskabet til betaling af webshoppen.

Omkostninger i forbindelse med oprettelse kan variere. Du kommer ikke udenom gebyret på 670 kr. til Erhvervsstyrelsen. Hvis du selv laver alle stiftelsesdokumenterne så kan omkostningen være alt fra 1.000 - 5.000 kr.

Du skal ikke ud i en virksomhedsomdannelse idet det vil drukne i omkostninger til revisor mv. (vurderingsberetning).

Det er til dels ligegyldigt hvem der er direktør medmindre I begge vil bestemme over den daglige drift. Det væsentlige her er fordelingen af ejerandele/stemmerettigheder samt indgåelse af en ejeroverenskomst (en aftale imellem ejerne om hvordan slagets gang skal være i forskellige situationer, aflønninger, mv).

Du skal være velkommen til at give mig et kald på 9398 0177 og jeg giver dig en kort guidance.

mvh

Dennis
Admica 

Tilmeldt 20. Jan 15
Skrevet kl. 12:56

Tak for svar :-)

Lige et par spørgsmål mere:

Der er en direktør, og den anden kommer med i bestyrelsen.

Der skal laves en ejeroverenskomst. Skal alle ejere være med på registeringsblanketten, eller er det nok med den der skal være direktør.

Hvad hvis fakturaen for webshoppen er dateret før jeg opretter selskabet og alligevel lader selskabet betale af det indskud vi indskyder.  Kan man det?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:53

Admica:
Du skal ikke ud i en virksomhedsomdannelse idet det vil drukne i omkostninger til revisor mv. (vurderingsberetning).

Ikke en mulighed med IVS.

Hvorvidt kapitalen i selskabet skal være 1 kr, 15.000 kr eller andet må bero på en konkret vurdering, men såfremt webshoppen ikke genererer overskud fra dag 1 (stiftelsesdatoen) så kan du med en egenkapital på 1 kr hurtigt komme ud i kapitaltabsproblemer.

Laver I selv alle dokumenterne er stiftelses omkostningerne begrænset til gebyret til Erhvervsstyrelsen, men jeg vil råde dig til at tage kontakt til f.eks. Jacob Tøjner fra ditselskab.dk, eller lignende der både kan hjælpe med stiftelse af selskab, og rådgivning omkring ledelsesstruktur, ejeraftale etc. Herudover skal du være opmærksom på at banker evt kan stille krav om betaling for stiftelse af erhvervskonto etc.

Med hensyn til dine spørgsmål omkring faktura for webshoppen. Kan du ikke få leverandøren til at skriva fakturaen i det nye selskabs navn?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lindajensen:

Er der nogen herinde der ved noget om oprettelse af iværksætterselskab.

Jeg har følgende spørgsmål:

1

Jeg er ved at oprette en webshop. Kan jeg lave et indskud svarende til det webshoppen koster at få lavet. Fx. hvis udgifter til udarbejdelsen af webshoppen koster kr. 15000. Kan jeg så lave et indskud på kr. 15001, og lade iværksætterselskabet betale fakturaen for webshoppen?

2

Og hvad hvis jeg selv har betalt for webshoppen og jeg vil gerne have iværksætterselskabet til at betale for den webshop jeg har betalt. Kan det lade sig gøre?

3

Hvad er der af udgifter ved at oprette et iværksætterselskab?

4

Er det en god ide at oprette det nu, eller skal jeg vente til der kommer en omsætning. Og i givet fald. Er der så ikke tale om omdannelse af enkeltmandsvirksomhed til iværksætterselskab? Hvordan foregår det?

5

Vi er to der gerne vil være med i selskabet. Er det nok at der er en der opretter selskabet, og den anden fx. bliver bestyrelsesmedlem og medejer så der kun er en direktør, eller skal vi begge være direktører og begge stå for registreringen?

6

Hvem kan i anbefale til at hjælpe med oprettelsen?

Jeg bliver meget glad hvis der er nogen der kan svare på nogle af min spørgsmål.

Hilsen

Linda

1

ja - men så har du jo ikke længere kapitalen med mindre en webshoppen aktiveres - og ikke ses som udgift- Det kan jeg ikke sige noget om med sikkerhed men har du kapital 15001 - så skal du, hvis kapitalen falder til under det halve i 6 mdr afholde generalforsamling og tage stilling til fremtiden og der kan være behov for at nævne det i regnskabet

2

Du kan fakturere personligt til dit IVS det præcise beløb fra regningen uden skattekonsekvens, men du mister momsfradrag ved at fakturere selv

3

670 kr gebyr - derudover fra 2000 til 4000 ca hvis du vil ha hjælp

4

man kan ikke virksomhedsomdanne til IVS, kun til ApS

5

To ejere - begge skal registreres ved registreringen og i ejerbog og i offentligt ejerregister - Begge skal ha tegnet lovpligtig arbejdsskadeforsikring - ca 1800 kr per person per år

Husk for himlens skyld en god ejeraftale lige fra dag 1 - hvad får I ud af at den ene officielt er bestyrelsesmedlem - Se evt min e-bog om IVS så bliver I meget klogere http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html 

6

www.ditselskab.dk giver normalt fornuftige råd. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 15
Skrevet kl. 20:22

Tak for alle svar :-)

Med hensyn til spørgsmål 1.

Hvis jeg bogfører webshoppen som en udgift, skal jeg lave et indskud på kr. 30000 hvis jeg skal have en egenkapital på kr. 15000 ved årets udgang. (hvad vi antager at der ikke er ikke kommer yderligere indskud eller et positivt resultat).

egenkapitalen komme ned under kr. 15000, hvis vi laver et indskud på dette beløb.

Hvad sker der hvis webshoppen bogføres som et aktiv?

Hilsen

Linda

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:43

Egenkapitalen må ikke falde til under halv - og ikke være planlagt til det ved stiftelse - men eneste der sker er, at du skal afholde generalforsamling hvis det står på + 6 mdr - Hvis du reelt KAN bogføre webshoppen som aktiv (at den har en sådan værdi hvis du skulle lukke) så er pengene ikke brugt - men jeg synes du skal ofre en revisor på at sætte dig/jer igang

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 15
Skrevet kl. 15:18

Tak for alle svar. Det har været en stor hjælp :-)

Håber at jeg må spørge igen hvis der dukker flere spørgsmål op.

Hilsen

Linda

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:24

De er næppe noget i vejen for at du bogfører din webshop som et aktiv i virksomheden.

Værdiansættelsen skal ikke bero på en realisationsværdi ved lukning, men hvad den har af værdi ved going concern.

Kan din indtjening modsvare de løbende afskrivninger på din anskaffelse kan jeg ikke se noget problem heri.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)