Lad mig slå fast, vold og trusler, er aldrig i orden.
Jeg har en baggrund som socialrådgiver, dels på hospitaler og dels i kommunen, ligesom jeg har arbejdet som virksomhedskonsulent i kommunen og jeg må sige, at jeg også godt forstår folks desperation. Det er en kendt sag indenfor sundhedsvæsnet, at psykisk syge, demente og folk med hjerneskader, ofte har tendens til at blive aggresive og voldelige.
I kommunalt regi, møder man ofte folk i krise og jeg har jævnligt oplevet folk, der oplever at de er trængt op i en krog. Det vil altid være svært, at forstå hvorfor sagsbehandleren f.eks. beslutter at tvangsfjerne ens barn (de fleste gør jo trods alt det bedste de kan) eller at man ikke kan få udbetalt kontanthjælp, hvis man ikke vil samarbejde (og her betyder samarbejde, udfra de rammer der er udstukket lovgivningsmæssigt).
Jeg mener dog at mange episoder kunne afhjælpes, hvis arbejdspresset indenfor det offentlige ikke var så stort. Her mener jeg ikke nødvendigvis, at man har for mange opgaver i offentlig regi, men derimod at arbejdsbyrden for den enkelte ansatte er alt for stor, dels pga. administration, og dels pga. underbemanding, indenfor næsten alle felter. Det giver sig selv at en stresset behandler og en aggresiv klient/patient er en uheldig cocktail.
Jeg oplever desuden, at uddannelserne indenfor det sociale og sundhedsmæssige område, mangler at lære deres elever, hvordan de passer på sig selv, både fysisk og psykisk. Så mit bud er klart; mere fokus på arbejdsmiljøet, for alle der arbejder med mennesker, der er stor behov for det.
/skou
'