Hej Aminos, Jeg har lige starte et webbureau i august, og omsætningen er også på vej i en positiv retnin. Jeg er dog blevet i tvivl om, hvordan skatten fungerer helt. Jeg er med på, at jeg skal ind på SKAT og indtaste det forventede overskud for året og til sidst på året betale skat. Men skal jeg der betale min normale private trækrprocent eller virksomhedens? Jeg mener at det skulle være den private trækprocent, da det jo er en personlig virksomhed, men er det i så fald ikke muligt at ændre i konstruktionen og betale den normale virksomhedsskat? Har hørt noget om en virksohedsordning.
Da du ikke driver et selskab skal du slet ikke tænke på selskabsskat. Det er kun IVS, ApS og A/S (af de gængse) der skal betale virksomhedsskat. Du skal - som du siger - indtaste dit overskud af virksomheden på din selvangivelse hvorefter du personligt skal betale skatten. Når du altså sidder primo 2016 skal du blot udfylde feltet "Overskud af personlig eget virksomhed", hvorefter du får udskrevet det du skal betale i skat. Det er selvfølgelig en længere udregning alt efter hvorledes din privatøkonomi ellers ser ud. Hvis du vil gøre det enkelt for dig så ville jeg smide 50% ind på en konto til SKAT og så smide om dig med de sidste 50% lige så tosset du vil. Virksomhedsordningen tror jeg ikke du behøver at tænke yderligere i. Det kræver revisor og bruges ofte hvis du ikke vil ramme topskat.
Men skal jeg der betale min normale private trækrprocent eller virksomhedens? Jeg mener at det skulle være den private trækprocent, da det jo er en personlig virksomhed, men
2
er det i så fald ikke muligt at ændre i konstruktionen og betale den normale virksomhedsskat? Har hørt noget om en virksohedsordning.
Ja - men VSO kræver ofte regnskabshjælp/revisor - også til opsætning - og giver ikke stor mening, hvis ikke det er i forhold til at krydse SU grænse eller Topskatte grænse - ellers er det oftest klogt at bare betale bundskat af overskuddet - men det kræver mere viden om det konkrete for at rådgiver . VSO er ikke helt let læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html