Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat moms overskud

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Apr 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 05:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino´er.

Jeg kunne godt tænke mig at blive selvstændig og har kigget lidt på de virksomheder der er til salg på Aminos virksomhedsbørs

og vil i den forbindelse spørge om når jeg skal finde ud af hvad der er tilbage af omsætningen efter moms og skat kan jeg så

gøre det på følgende måde eksempel vi siger omsætningen er 1.000.000 DKK og skat er 70% og moms er 25% sammenlagt

er skat og moms 95% af omsætningen kan jeg så gå ind og sige 1.000.000 DKK minus 95% = 50.000 DKK?.

På forhånd tak for svar og hav en god Søndag.

Mvh. RJ

Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 07:20

Hvis du omsætter for 1.000.000 inkl. moms så udgør momsen 200.000, fordi 800.000 x 1,25 = 1.000.000

Hvis du ingen udgifter har, er dit overskud så 800.000.

Du betaler 0,7 x 800.000=560.000 i skat.

Tilbage efter millionen er:

1.000.000 - 200.000 - 560.000 = 240.000

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:59

René Johansson:

og vil i den forbindelse spørge om når jeg skal finde ud af hvad der er tilbage af omsætningen efter moms og skat kan jeg så

gøre det på følgende måde eksempel vi siger omsætningen er 1.000.000 DKK og skat er 70% og moms er 25% sammenlagt

er skat og moms 95% af omsætningen kan jeg så gå ind og sige 1.000.000 DKK minus 95% = 50.000 DKK?.

Hej Rene,

Normalvis vil den omsætning man oplyser altid være renset for moms, det strider grundlæggende mod normale regnskabsprincipper hvis man selv skal regne det ud. Og dette gælder ikke kun for omsætningen men for alle tal i et virksomhedsregnskab.

Så hvis det er fordi du er ved at lave et likviditetsbudget, skal du nærmere lægge momsen til. Dvs 1 million i oplyst omsætning burde betyde 1.25 million indbetalt fra kunder og debitorer.

Alt dette forudsat virksomheden driver en momspligtig aktivitet, snakker vi eksempelvis om en lægepraksis (eller andre fritagelser efter momslovens § 13, stk. 1) så vil moms slet ikke være en del af virksomheden.

I forhold til virksomhendens skat, skal den aldrig udregnes på baggrund af omsætningen, men på baggrund af overskuddet (endvidere kan der være nogle skattemæssige reguleringer såsom udskudt skat eller andre permanente afvigelser). Tilbage til dit eksempel med en omsætning på 1 million, der skal du først kigge på hvilke omkostninger der trækkes fra før du kan beregne skatten.

Alt i alt (efter min mening) skal du inden et virksomhedskøb kontakte en revisor eller anden regnskabskyndig så du netop kan få forklaret alle disse åbne spørgsmål og få et retvisende billede af virksomhedens økonomi.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:06

helt som Jesper siger - hvis en virksomhed oplyser sin omsætning - ex på virksomhedsbørsen, så bør du kunne gå helt ud fra, at det er uden moms. Indtægter og udgifter i regnskab er altid uden moms.

Dit tal for skat virker også fortænkt. Er det et selskab så er skat 23,5% og en virksomhed vil give dig personlig skat mellem 44 og ca 56 % samlet.

En virksomhed kan du ikke overtage i helhed, men skal købe aktiver og goodwill ud i et nyt CVR nr - Et selskab kan du overtage i sin helhed

Endeligt er omsætningen ikke et tal du kan bruge til det store uden at kende udgiftener. Omsætning er salg uden moms og den kan være 1 mio samtidig med at udgifter er 2 mio.

Et andet afgørende tal er hvad ejer tager ud til sig selv (i princip løn til ejer)

Også helt enig med Jesper i, at du skal finde revisor til gennemgang

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Apr 11
Skrevet kl. 17:24
Tilmeldt 15. Apr 11
Skrevet kl. 17:31