Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugtmoms kombineret med almindelig moms - portal med fokus på videresalg

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Vi har en portal der formidler brugte varer fra privat til privat - lidt ala DBA.

Sagen er så, at man kan købe varerne direkte inde på portalen, hvor vi så varetager bestillingen og sørger for betaling til sælger. 

På nuværende tidspunkt, tjener vi vores salær gennem leveringsomkostninger der pålægges køber. En faktura kunne se således ud:

Vare (udlæg til sælger)............. 200 kr

Porto (udlæg til post-dk)...........  35 kr

Handelsgebyr (inkl moms).......... 50 kr

(moms 25% = 10kr)

For at forøge vores profitmargen, kigger vi nu på muligheden for også at få en andel af varernes pris. I stedet for at varen koster 200kr, ville den så koste fx 220. 200 kr til sælger, og 20 kr til os.
Optimalt set ville dette ikke fremgå på fakturaen til kunden.

Udfordringen er bare, at der ikke må være almindelig moms på en faktura med brugtmoms. Og uden brugtmoms, ville vi vel skulle trække moms af hele de 220 kr - eller hvad? På papiret køber vi varen fra sælger, og sælger den videre til køber.

Vi har selv fået ideen at man måske kunne lave følgende opstilling:

__

Vare (udlæg til sælger)............. 220 kr

Porto (udlæg til post-dk)...........  35 kr

Handelsgebyr (inkl moms).......... 50 kr

(moms 25% = 10kr)

__

Også ved efterfølgende afregning med sælger:
__

Betaling for vare ..................... 220 kr

Handelsgebyr (inkl moms).......... -20 kr

(moms 25% = 4kr)

Er sidstnævnte en lovlig måde at gøre det på ? Og er det egentlig tilladt at have et udlæg på en faktura og på den måde undgå moms, når det er os som køber varen fra sælger, og sælger videre til køber med retur- og reklamationsret? 

Det bemærkes vi fysisk aldrig kommer i besiddelse af varen.

Rigtig god søndag

Mvh. Rasmus

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Christoffer Nielsen:

Vi har selv fået ideen at man måske kunne lave følgende opstilling:

__

Vare (udlæg til sælger)............. 220 kr

Porto (udlæg til post-dk)...........  35 kr

Handelsgebyr (inkl moms).......... 50 kr

(moms 25% = 10kr)

__

Også ved efterfølgende afregning med sælger:
__

Betaling for vare ..................... 220 kr

Handelsgebyr (inkl moms).......... -20 kr

(moms 25% = 4kr)

Er sidstnævnte en lovlig måde at gøre det på ? Og er det egentlig tilladt at have et udlæg på en faktura og på den måde undgå moms, når det er os som køber varen fra sælger, og sælger videre til køber med retur- og reklamationsret? 

Det bemærkes vi fysisk aldrig kommer i besiddelse af varen.

Først og fremmest, lige for at få begreberne på plads. Jeres model, både før og efter, har intet med "brugtmoms" at gøre. Dette kræver udover besiddelse/rådigheden af selve bogen at også at man køber bogen.

 

Jeres model er som jeg ser fuldt lovlig. I laver en faktura og opkræver moms af den ydelse i leverer til jeres kunder.

Der er dog et par krav som i skal efterleve;

- udlægsordning for bøgerne; Der skal bogføres på en balancekonti, beløbet skal være det samme som der betales (dvs. der må ikke tjenes eller tabes på varen), der bør på fakturaen fremgå at der er tale om et udlæg.

- udlgægsordning på porto; kravene er ikke så strenge som til udlæg af andre varer og ydelser. Hvis den indkøbte porto går lige op eller er højere end modtaget porto fra kunderne, så er der ingen moms. Er der derimod indtjening på portoen, skal i afregne salgsmoms af den fortjeneste som opstår.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Først og fremmest, lige for at få begreberne på plads. Jeres model, både før og efter, har intet med "brugtmoms" at gøre. Dette kræver udover besiddelse/rådigheden af selve bogen at også at man køber bogen.

Hvorfor har det ikke noget med brugtmoms at gøre? Trådstarter køber en bog som sælges videre for en højere pris.....

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper - tak for din input

Jesper_nl:

Først og fremmest, lige for at få begreberne på plads. Jeres model, både før og efter, har intet med "brugtmoms" at gøre. Dette kræver udover besiddelse/rådigheden af selve bogen at også at man køber bogen. 

Sagen er, at hvis vi kunne bruge brugtmomsordningen, ville det få os ud af den gråzone som jeg føler udlægsordningen er. Men da man ikke kan have brugtmoms på en faktura med almindelig moms, er det ikke rigtig en mulighed.
Men da jeg allerede selv er nået til den konklusion, burde forumtråden vel i virkeligheden have heddet noget med udlægsordning - håbede dog nogle måske havde en anden idé til hvordan det kunne løses.

Jesper_nl:

Jeres model er som jeg ser fuldt lovlig. I laver en faktura og opkræver moms af den ydelse i leverer til jeres kunder.

Der er dog et par krav som i skal efterleve;

- udlægsordning for bøgerne; Der skal bogføres på en balancekonti, beløbet skal være det samme som der betales (dvs. der må ikke tjenes eller tabes på varen), der bør på fakturaen fremgå at der er tale om et udlæg.

Vi bogfører allerede udlægskonti til hhv bøger og porto. Grunden til at jeg ikke er stor fan af udlægsordningen, er dette:

"Som betingelser for, at spørger kunne holde beløbet uden for momsgrundlaget, skulle der for det første være tale om omkostninger, som spørger havde afholdt, dvs. lagt ud. For det andet skulle beløbet være afholdt for aftagerens regning og i aftagerens navn. For det tredje skulle beløbet registreres på en udlægskonto, og der skulle kunne redegøres for de enkelte beløb.

Allerede fordi spørger ikke lagde beløbet ud for aftageren (typisk køretøjets ejer), kunne der ud fra en sproglig fortolkning ikke være tale om udlæg, og udlægsreglerne kunne derfor ikke anvendes."

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1978081&chk=210252

Idet vi modtager pengene fra køber, og først afregner med sælger 14 dage senere (når vores returret til køber er udløbet), når vi jo aldrig at lave det fysiske udlæg. Men præcis det samme sker jo med udlæg til fragt - så hvor er forskellen?

Yderligere... Kan der egentlig overhovedet være tale om et udlæg, når vi køber varen fra en privat sælger, og yder reklamations- og returret på den? Det er ganske vidst en vare vi køber specifikt på anmodning af vores kunde, og for det samme beløb som kunden indbetaler til det.

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Hvorfor har det ikke noget med brugtmoms at gøre? Trådstarter køber en bog som sælges videre for en højere pris.....

Fordi, som jeg læser det, køber trådstarter netop ikke bogen men formidler salget via et udlæg. Endvidere får trådstarter aldrig rådighed over bogen, hvilket gør et decideret varesalg problematisk.

Den avance som opstår er i mine øjne en leveret ydelse.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Christoffer Nielsen:

Sagen er, at hvis vi kunne bruge brugtmomsordningen, ville det få os ud af den gråzone som jeg føler udlægsordningen er. Men da man ikke kan have brugtmoms på en faktura med almindelig moms, er det ikke rigtig en mulighed.

Men da jeg allerede selv er nået til den konklusion, burde forumtråden vel i virkeligheden have heddet noget med udlægsordning - håbede dog nogle måske havde en anden idé til hvordan det kunne løses.

Problemet med brugtmoms er at du ikke får rådighed over bøgerne (sådan opfatter jeg i hvert fald situationen ud fra dit første indlæg) og fra momslovens § 69, stk. 1, 2. punktum; "Det er en forudsætning for at anvende disse regler, at de brugte varer m.v. er leveret til virksomheden her i landet..."

Så efter min opfattelse er du nød til at have rådighed over selve bøgerne for at kunne anvende brugtmoms.

Rasmus Christoffer Nielsen:

Vi bogfører allerede udlægskonti til hhv bøger og porto. Grunden til at jeg ikke er stor fan af udlægsordningen, er dette:

"Som betingelser for, at spørger kunne holde beløbet uden for momsgrundlaget, skulle der for det første være tale om omkostninger, som spørger havde afholdt, dvs. lagt ud. For det andet skulle beløbet være afholdt for aftagerens regning og i aftagerens navn. For det tredje skulle beløbet registreres på en udlægskonto, og der skulle kunne redegøres for de enkelte beløb.

Allerede fordi spørger ikke lagde beløbet ud for aftageren (typisk køretøjets ejer), kunne der ud fra en sproglig fortolkning ikke være tale om udlæg, og udlægsreglerne kunne derfor ikke anvendes."

I forhold til udlægsreglerne, så skal du efter min opfattelse ikke tænke så meget over selve de betingelser som fremgår af momslovens § 27, stk. 3, nummer 3 (hvilke dit link fra JV også refererer til)

Jeg er af den opfattelse der i momslovens forstand ikke er tale om et udlæg, jeg tillader mig blot at kalde det et udlæg da det i praksis fungerer på samme måde. I min optik så er selve handlen af bogen en sag mellem køber og sælger, og det vederlag som bogen handles for er et udtryk for at du "holder" en virtuel pengeseddel for sælgeren som du efterfølgende giver videre. På denne baggrund mener jeg ikke du skal opfylde betingelserne for udlægsordningen, da du henset til momsloven slet ikke anvender den.

Det eneste jeg mener du er momspligtig af er det honorar du tager for at formidle kontakten mellem de enkelte købere og sælgere.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Fordi, som jeg læser det, køber trådstarter netop ikke bogen men formidler salget via et udlæg

Noterer mig at trådstarter skriver: "når det er os som køber varen fra sælger, og sælger videre til køber med retur- og reklamationsret" kombineret med at trådstarters indkøbspris ikke er lig med hans salgspris. 

Rådighed er ikke et krav i forhold til brugtmoms.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Noterer mig at trådstarter skriver: "når det er os som køber varen fra sælger, og sælger videre til køber med retur- og reklamationsret" kombineret med at trådstarters indkøbspris ikke er lig med hans salgspris. 

Du har ret, det skriver han. Men afslutter samtidig med han ikke er i besiddelse af bogen.

Så afhængig hvordan de reelle omstændigheder er? Men det må jo bero på en konkret vurdering som vil kræve nærmere indsigt i virksomheden.

Dog kan jeg ikke se betingelserne (som jeg læser indlægget) for "levering mod vederlag" opfyldt, hvorfor han (i min optik) ikke hverken køber eller sælger bogen, i momslovens forstand i hvert fald.

Whiskey:

Rådighed er ikke et krav i forhold til brugtmoms.

Eftersom levering netop indgår i teksten for momslovens § 69 var jeg af den opfattelse rådighed er en betingelse.

Har du en dom eller lignende på rådighed ikke skal opfyldes? 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
I min optik så er selve handlen af bogen en sag mellem køber og sælger, og det vederlag som bogen handles for er et udtryk for at du "holder" en virtuel pengeseddel for sælgeren som du efterfølgende giver videre

Dette er i princippet korrekt. Men i dette tilfælde ville vi skulle registreres som finansiel virksomhed, da vi så ville være en pengeoverførselsvirksomhed (alt dette er noget jeg tidligere har haft kigget ind i). Det ønsker vi ikke, da dette så fører 117 andre problematikker med sig.

Derfor har vi valgt på papiret at opkøbe bogen fra sælger, og sælge videre til køber med alle købelovens rettigheder. 'Sælger' vil i dette tilfælde kunne betragtes som en virksomhed (jf forbrugerombudsmanden), og vi kan så bestemme i handelsbetingelser med sælger, at vi kan fortryde handlen indtil 14 dage efter afsendelse af varen. 

@whiskey 

Du har muligvis ret omkring brugtmoms. Men at benytte brugtmoms stiller os desværre bare i den anden situation, at vi så ikke kan tjene penge på forsendelsenomkostninger hos køber. Det hedder sig at der ikke må være momsbeløb på en faktura der indeholder brugtmoms?

Så må vi, hvis jeg forstår det korrekt, kun have varens beløb (inkl vores fortjeneste på varen med brugtmoms inkluderet), plus evt porto-udlæg. Det vil sige, at hele vores fortjeneste skal ligge på videresalget af varerne, og altså ingen 'online handel' gebyr. Det er en mulighed, men vi ville skulle omtænke hele vores prisstruktur, og ligeledes en del programmeringsarbejde.

Men kan det virkelig passe, at fordi varer med brugtmoms på en faktura, kan der under ingen omstændigheder være varelinjer med almindelig moms på samme faktura??
Er der intet smuthul her?

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

er det nogensinde en forudsætning med rådighed, for moms? Jeg tænker dropshipping f.eks som går fra leverandør til slutkunde men købes af den der har sitet og betales ti den?

Jeg vil mene det må være samme for brugtmoms. Køber jeg som CVR en sofa af privatmand B og sælger den til C og får den sendt direkte fra B til C, så er brugtmoms OK vil jeg mene

Helt som hvis jeg købte sofaen af momsregistreret A og fik sendt den direkte til min kunde C - så ville jeg ha købsmoms fra sælger og salgs moms fra køber - uanset om jeg havde sofaen i hus (rådighed) eller ikke?

Det TROR jeg må gælde uanset det er alm moms, eller brugtmoms?

Hvis den der havde tingen fakturerede slutkunde og så betalte henvisningsporovison var det noget andet

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)