nah det er lidt for firkantet- Kontanthjælp er jo rent til de som ikke på nogen anden vis kan forsørge sig og må - helt som dagpenge, slet ikke kunne bruges som støtte til opstart af virksomhed.
Jeg tror (!) ikke, at 'kontanthjælpssystemet' blander sig i, hvad jeg gør i min fritid. Jeg får kontanthjælp ved at opfylde kravet om at stå til rådighed (fra 8 til 16), så den bruges ikke til at starte virksomhed op.
... så det er lige så meget jo en beskyttelse af de offentlige midler, at man helt generelt IKKE får OK til at stifte et selskab, som ikke stiftes som bi-beskæftigelse - undtagen i helt utroligt sjældne tilfælde - netop fordi det er så totalt umålbart - man er sin egen herre
Beskyttelsen af offentlige midler ligger vel snarere i, at jeg via almindelig lønindkomst modregner og nedbringer kontanthjælpsudbetalingen. Rent samfundsøkonomisk er det svært (umuligt for mig) at se grunden til, at man ikke må arbejde på kontanthjælp uanset om det er arbejde i eget IVS eller anden selskabsform.
Det er ikke en opstartshjælp indtil man kan leve af at være selvstændig - og det ligger klart i lovens krav om rådighed og kontrol som skal være super enkel. Og JA jeg har erfaring fra mange med det spørgsmål og samarbejde med myndigheder - men det er KUN at prøve det koster intet at be om OK
Det synes klart også for mig, at kontanthjælp ikke er opstartshjælp, men hvis kontanthjælpsmodtagere ikke blev diskrimineret og på lige fod/konkurrencevilkår med resten af samfundet må have egen virksomhed kunne det være vejen frem mod selvforsørgelse og bidrag til samfundsøkonomien.
Men det som stadig ikke er klart for mig er, om man som kontantshjælpmodtager må have IVS. Det må afprøves som du siger. I sidste instans skal der vel en retskendelse/dom til, for IVS vs kontanthjælp er vel stadig så nyt, at det ikke er blevet prøvet i retssystemet.