Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS og kontanthjælp

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Må jeg stifte og drive et IVS som kontanthjælpsmodtager? 

Jeg vil opfylde kontanthjælpsmodtageres rådighedspligt.

Har googlet emnet men ikke fundet et entydigt svar. Har sågar hørt at nogle kommuner tillader det, andre gør ikke (nogen der ved hvilke kommuner der tillader det?).

En ting er, hvad min kommune siger (igen ikke noget entydgt svar), noget andet er, hvad lovgivningen tillader. Er der en retskendelse/dom, der berører spørgsmålet? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:02
Tilmeldt 13. Jul 15
Skrevet kl. 17:25

..."bedømme indtjening" som i "vi tror ikke på hvad du oplyser i indtjening"? Årsrapporten med revisor påtegning er vel overbevisende nok?

Anyway, hvad er problemet i coctailen "stifte og være i ledelse og på kontanthjælp samtidigt"?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:38

Prana:

..."bedømme indtjening" som i "vi tror ikke på hvad du oplyser i indtjening"? Årsrapporten med revisor påtegning er vel overbevisende nok?

Anyway, hvad er problemet i coctailen "stifte og være i ledelse og på kontanthjælp samtidigt"?

Nej - kontanthjælpskontoret sidder ikke og læser årsrapporter osv helt enkelt og der ser man vel kun overskud - og der kan jo være alle mulige investeringer og fradrag - så glem det.

Problemet er helt som beskrevet, at de ikke kan kontrollere hverken tid eller penge hvis du ejer IVS - Tror du mig ikke, så hør kontanthjælpskontoret, for det er jo i alle fald dem der skal vende tommel og eller ned

vh John H

Tilmeldt 13. Jul 15
Skrevet kl. 18:57

^så det er mistillid til indberetninger vedr. tid og penge, der får dig til at tro, at kontanthjælpskontoret vil afvise at en kontanthjælpsmodtager har IVS. Man er med andre ord kriminaliseret på forhånd.

Tak for dine input John. Og tak for linket - interessant læsning.

Nogen her med erfaringer på egen krop omkring spørgsmålet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:25

Prana:
så det er mistillid til indberetninger vedr. tid og penge, der får dig til at tro, at kontanthjælpskontoret vil afvise at en kontanthjælpsmodtager har IVS. Man er med andre ord kriminaliseret på forhånd.
nah det er lidt for firkantet- Kontanthjælp er jo rent til de som ikke på nogen anden vis kan forsørge sig og må - helt som dagpenge, slet ikke kunne bruges som støtte til opstart af virksomhed.

Man KAN få tilladelse til at tjene noget ved en bi-indkomst på kontanthjælp - eller ved supplerende dagpenge - hvor man kan få tilladelse til bi-beskæftigelse - men det forudsætter det er et meget klart målbart område - ex man har aftale med en ejendom om at vaske en bestemt trappe en time om dagen - så er der fuld modregning men man får - hverken på dagpenge eller kontanthjælp ikke normalt tilladelse til bare at starte noget op som teoretisk kan være fuld beskæftigelse, uanset hvad man hævder - så det er lige så meget jo en beskyttelse af de offentlige midler, at man helt generelt IKKE får OK til at stifte et selskab, som ikke stiftes som bi-beskæftigelse - undtagen i helt utroligt sjældne tilfælde - netop fordi det er så totalt umålbart - man er sin egen herre

Det er ikke en opstartshjælp indtil man kan leve af at være selvstændig - og det ligger klart i lovens krav om rådighed og kontrol som skal være super enkel. Og JA jeg har erfaring fra mange med det spørgsmål og samarbejde med myndigheder - men det er KUN at prøve  det koster intet at be om OK

vh John Hannover

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 12:10

Hvis du er på SU, må du jo godt tjene stort set hvad du vil i dit IVS - Da det jo er IVS'et der har overskud og ikke dig som person.
Men!

Jeg er ret sikker på at der er nogle snørklede regler, når det gælder kontanthjælp og/dagpenge.
Du må jo reelt ikke eje noget, når du er på kontanthjælp (ihvertfald ikke til en værdi over x antal tusinde kroner).

Og det giver jo i og for sig god mening, at man ikke skal være på kontanthjælp, og have en sprit ny Audi A6 holdene.
Og af samme grund, bør man vel heller ikke kunne have en virksomhed med overskud.

Men hvor grænsen går, og hvordan reglerne er, ved jeg ikke.
Jeg tror, at du skal rode godt ned i deres love og regler.

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 12:17

Hej Prana

Jeg tror ikke den går med de regler der er på området, så skal du have en dælens god socialrådgiver tror jeg, men de findes naturligvis også :)

//Kim

Tilmeldt 13. Jul 15
Skrevet kl. 13:56

Cookie - John Hannover:

nah det er lidt for firkantet- Kontanthjælp er jo rent til de som ikke på nogen anden vis kan forsørge sig og må - helt som dagpenge, slet ikke kunne bruges som støtte til opstart af virksomhed.

Jeg tror (!) ikke, at 'kontanthjælpssystemet' blander sig i, hvad jeg gør i min fritid. Jeg får kontanthjælp ved at opfylde kravet om at stå til rådighed (fra 8 til 16), så den bruges ikke til at starte virksomhed op.

Cookie - John Hannover:

... så det er lige så meget jo en beskyttelse af de offentlige midler, at man helt generelt IKKE får OK til at stifte et selskab, som ikke stiftes som bi-beskæftigelse - undtagen i helt utroligt sjældne tilfælde - netop fordi det er så totalt umålbart - man er sin egen herre

Beskyttelsen af offentlige midler ligger vel snarere i, at jeg via almindelig lønindkomst modregner og nedbringer kontanthjælpsudbetalingen. Rent samfundsøkonomisk er det svært (umuligt for mig) at se grunden til, at man ikke må arbejde på kontanthjælp uanset om det er arbejde i eget IVS eller anden selskabsform

Cookie - John Hannover:

Det er ikke en opstartshjælp indtil man kan leve af at være selvstændig - og det ligger klart i lovens krav om rådighed og kontrol som skal være super enkel. Og JA jeg har erfaring fra mange med det spørgsmål og samarbejde med myndigheder - men det er KUN at prøve  det koster intet at be om OK

Det synes klart også for mig, at kontanthjælp ikke er opstartshjælp, men hvis kontanthjælpsmodtagere ikke blev diskrimineret og på lige fod/konkurrencevilkår med resten af samfundet må have egen virksomhed kunne det være vejen frem mod selvforsørgelse og bidrag til samfundsøkonomien.

Men det som stadig ikke er klart for mig er, om man som kontantshjælpmodtager må have IVS. Det må afprøves som du siger. I sidste instans skal der vel en retskendelse/dom til, for IVS vs kontanthjælp er vel stadig så nyt, at det ikke er blevet prøvet i retssystemet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:00

ok jo masser af praksis - IVS er helt som ApS hvad det angår - så masser af praksis på området og du kan opgive at køre frem til selvstændig dom med mindre du besidder helt speciel tålmodighed og evner. Det er bare at gå på og prøve

vh John

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)