Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er de store webshops i DK ustoppelige?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 29. Jun 14
Indlæg ialt: 90
Fra  Basuba.dk Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften Amino'er!

Har de helt store webshops i DK, f.eks (Unisport, Saxo, Coolshop, Nicehair) blevet så store at de nærmest har monopol på deres branche?

Jeg tænker personligt på smykkewebshoppen Chanti.dk - har den (og de andre) så store markedsføringsbudgetter, brand og volumen at trække på, at små webshops i samme kategori ikke har en "chance" for at blive andet end et hobbyprojekt?

Hvad mener I og hvad kan man gøre, udover måske at tilbyde en niche indenfor de stores brancher?


Forsat go' aften! :-)

Tilmeldt 13. Jun 15
Indlæg ialt: 278
Fra  Thyshoppen.dk Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det handler bare om at finde på nye måder at arbejde på. Fx bedre service eller andre ting fx at differentier sig. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lars Mullert:

God aften Amino'er!

Har de helt store webshops i DK, f.eks (Unisport, Saxo, Coolshop, Nicehair) blevet så store at de nærmest har monopol på deres branche?

Jeg tænker personligt på smykkewebshoppen Chanti.dk - har den (og de andre) så store markedsføringsbudgetter, brand og volumen at trække på, at små webshops i samme kategori ikke har en "chance" for at blive andet end et hobbyprojekt?

Hvad mener I og hvad kan man gøre, udover måske at tilbyde en niche indenfor de stores brancher?


Forsat go' aften! :-)




Nej, de store maskiner du nævner koster mange hundrede millioner om året og mange ansatte at drive, og de har et enormt spild. 
Tit har de store faktisk million underskud i årene indimellem, på trods af tæt på milliard omsætning... 

Jeg har bygget og vejledt shops der i dag fint hver md tager en stor del af deres kage - for MEGET MEGET MEGET mindre resourcer! 
OG de bliver langsomt større og større! 

Det er lidt som hvis du snakker om Bilka, IKEA, elgigangen osv ... 
Jo de er årsager til at rigtig mange ikke kan drive en lille foretning! 
MEN der er stadig små foretninger der klare sig glimrende på trods af Bilka osv...
Og der er stadig mange af de små foretninger der langsomt vokser op og bliver til store foretninger osv...  

Det handler ekstremt meget om man er i stand til at drive foreningen på de rigtige præmisser... 
Hvis det du positionere dig på rent er pris, gratis fragt osv, og blot kopiere de andre shops - så har du ikke en chance! 

Thorborgs glimerende eksempel har blandt andet være la glace, en lille bager i københavn der blandt andet sælger kager i 1000 krs klassen. 
Bliver der solgt flere kager i føtex! 
Det kan du tro; men der er altid kø hos la glace, og deres foretning går fremragende ... 
la glace bliver aldrig truet af føtex! 
Det er der en årsag til ;) 


Steve Jobs er jo også eksempel på en der var ekstremt god til dengang slags dengang han startede Apple op i garagen... 
Der er mange der i gennem årene har sagt "jamen hvorfor skal folk købe en mac, når de kan få en pc i bilka for 1/10 del af prisen" 
Men apple sælger ikke bare en computer, de sælger en forlængelse af hjernen, de sælger ikke bare en mp3 afspiller de sælger 5mil sange i din lomme... 

Hvis du vil være en mini udgave af bilka, elgiganten eller lignende, så er der ingen grund til at starte op! 
Men der er andre måder at gøre tingene på ;) 

De små butikker kommer aldrig til at dø; men der bliver få af dem, fordi så få formår at skabe det der kan drive dem! 

Sådan er det også med web og min egen foretning. 
Der er mange der kan sælge web, men ikke særlig mange der kan sælge successfuldt web! 
Der er der også en årsag til ;) 

Mvh
Dennis O. Madsen

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars

Hårdt arbejde, tålmodighed, opfindsomhed og god service og support, så er du allerede nået langt hen af vejen Smile

Krydret med "ting" de andre ikke kan/vil tilbyde, så er du nået næste skridt på vejen.

//Kim

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det sucker lidt at sige når man selv sælger webshops ... 

Men jeg vil så påstå det kræver en del mere... :) 
Desværre er der masser der starter billige webshops op, som har masser af tålmodighed, opfindsomhed, yder god service og support, og arbejder hårdt døgnet rundt der aldrig får success, fordi strategien og positioneringen er forkert .. 

Alle de ting er meget vigtige men de er ikke nok ... :-) 

Foresten Kim, nu bygger mange af vores løsninger på advanceret wordpress - kan du ikke give mig noget info om det hosting i tilbyder. 
Kan ikke love jeg kan lege 'grosist' for jer ... men jeg er altid åbne hvis jeres løsninger kan gavne mine kunder, vs. de hosting løsninger jeg bruger nu. 

Mvh
Dennis O. Madsen
Konsulent ADONE.DK 

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Her i USA synes jeg Amazon kvæler mange små, medmindre de sælger deres egne produkter. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har handlet på en mindre webshop, medmindre det har være deres egne produkter.

Jeg tænker ofte på, om det samme vil ske i DK.

Mvh Carsten

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:

Her i USA synes jeg Amazon kvæler mange små, medmindre de sælger deres egne produkter. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har handlet på en mindre webshop, medmindre det har være deres egne produkter.

Jeg tænker ofte på, om det samme vil ske i DK.

Mvh Carsten



Det er klart den vej det går med de store maskiner, det er helt naturligt at de spiser mange af de små: og folk kan jo også godt lide at få deres produkter nemt, billigt og at handle effektivt. 

Jeg handler også selv meget på amazon, helt som jeg også i hverdagen sagtens kan finde på at køre i Bilka, Elgiganten, Ikea osv. 
Hvis man som lille butik tror man kan konkurrere på de samme parametre som de butikker gør, så overlever man ikke!  

Men når jeg har tiden til det feks i weekenden, så kan jeg godt lide at handle i små butikker som feks la glaice, vores lokale ostebutik selv om den bare sælger them ost, den lokale vinhandel selv om den har samme vin som føtex, den lille lokale dagligvare butik osv. - og det kan mange - for det er en hel anden privat oplevelse, helt anden service, og nogle helt andet der sker følelsesmæssigt inden i os når vi går derind. 

Det handler meget om selve oplevelsen og vejledningen man får; den er meget begrænset hos feks amazon, eller måske er det mere rigtigt at sige amazon tæppe bomber en med vejledning, frem for at den er personlig. 

Tag et kik forbi Søndervig her i sommeren, gaderne drukner i folk der gerne vil kikke ind forbi de små butikker og gå og hygge sig. 

Nogle af de små bukker overlever i bedste velgående, men ingen af dem gør det ved at lege traditionel butik (det kan man heller ikke som en lille webshop). 

Det er derfor en lille webshop aldrig kommer til at tjene kassen hvis den ikke er hård på brandingen, kan tilbyde en oplevelse ud over salget, hvis positionerings strategien ikke er rigtig osv.  

Det kræver en meget stærk branding og et meget stærk tilhørsforhold: For mange vil det muligt at bygge sådan et op; hvis de er kompetente og ved hvad de laver; men det gør de fleste der driver den slags foretninger som bekendt bare ikke... derfor er der så mange små webshops og små butikker i det hele tager der ikke går rundt  ... 

Mvh
Dennis O. Madsen

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15052
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Mullert:

Har de helt store webshops i DK, f.eks (Unisport, Saxo, Coolshop, Nicehair) blevet så store at de nærmest har monopol på deres branche?

Jeg tænker personligt på smykkewebshoppen Chanti.dk - har den (og de andre) så store markedsføringsbudgetter, brand og volumen at trække på, at små webshops i samme kategori ikke har en "chance" for at blive andet end et hobbyprojekt?

De har ikke monopol, men de sidder tungt på markedsandelene, og det kræver godt med kapital, hvis du vil tage en bid af kagen...

Lars Mullert:

Hvad mener I og hvad kan man gøre, udover måske at tilbyde en niche indenfor de stores brancher?

Der er ikke så meget andet at gøre, end at lave en niche shop, eller sælge mærker eller produkter, som de nævnte shops ikke er gode indenfor. 

For du kan have den bedste service og alt andet, men koster din shampoo, dine Nike sko eller dine bøger 25% mere end i de nævnte shops, så bliver du fravalgt på prisen, face it or not, og det er bare fakta. For uanset om man vil erkende det eller ej, så leverer de fleste af de store altså en god service, og det betyder at det ligeledes bliver svært at overgå dem der...

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller

Du kan ikke konkurrere med kapital! 
Hvis du går heads til heads med de store fisk så bliver du spist :-) 

Det er helt klassisk guerilla taktik:
De er store og langsomme, så du er lille og hurtig.
De er afhængige af at være generelle og dække en bred målgruppe, så du fokusere på at være specialist og dækker en snæver niche. 
De har stramme tørre politikker, så du bryder med reglerne og er lidt frækkere. 
De er nødt til at være et system, så du er personlig og privat. 

Osv. osv. osv. 

Hvis man er ekspert i positionering(det vil jeg selv betegne mig som, med baggrund i kognitiv semiotik), så er der altid nogle ulemper ved at være stor, som en mindre virksomhed kan udnytte, og spille på.
De fleste formår et bare ikke; men det betyder ikke det ikke er muligt!  
Momentum kan så bygges op langsomt ... til man selv ender med at være så stor at ens positionerings parametre dør. 

Jeg har hjulpet mange med at bygge små foretninger (markedsføring) - der fint har overlevet og klare sig ikke imod men på trods af de store (også i USA by the way)... 

De store kan aldrig lave en egentlig personlig service; jeg syntes heller ikke deres service er god - men den er systematisk og bred.
Der er ikke noget med at få en personlig medarbejder i røret som ved alt om dit produkt, og vil gøre alt for dig!
Du får et call center!  

Der er ikke noget med at gøre en undtagelse og bryde en regel for din skyld. 
Det er rammerne for systemet der diktere servcien ... 

For at fuldende pointen så mener jeg ikke man kan stoppe de store fisk! 
Men er man god, kan man svømme fint rundt imellem den uden at blive spist ... 
Men det kræver den rette approach! 

Mvh
Dennis O. Madsen
ADONE.DK

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15052
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis O. Madsen:

Fashion-Seller

Du kan ikke konkurrere med kapital! 
Hvis du går heads til heads med de store fisk så bliver du spist :-) 

Det er helt klassisk guerilla taktik:
De er store og langsomme, så du er lille og hurtig.
De er afhængige af at være generelle og dække en bred målgruppe, så du fokusere på at være specialist og dækker en snæver niche. 
De har stramme tørre politikker, så du bryder med reglerne og er lidt frækkere. 
De er nødt til at være et system, så du er personlig og privat. 

Osv. osv. osv. 

Hvis man er ekspert i positionering(det vil jeg selv betegne mig som, med baggrund i kognitiv semiotik), så er der altid nogle ulemper ved at være stor, som en mindre virksomhed kan udnytte, og spille på.
De fleste formår et bare ikke; men det betyder ikke det ikke er muligt!  
Momentum kan så bygges op langsomt ... til man selv ender med at være så stor at ens positionerings parametre dør. 

Jeg har hjulpet mange med at bygge små foretninger (markedsføring) - der fint har overlevet og klare sig ikke imod men på trods af de store (også i USA by the way)... 

De store kan aldrig lave en egentlig personlig service; jeg syntes heller ikke deres service er god - men den er systematisk og bred.
Der er ikke noget med at få en personlig medarbejder i røret som ved alt om dit produkt, og vil gøre alt for dig!
Du får et call center!  

Der er ikke noget med at gøre en undtagelse og bryde en regel for din skyld. 
Det er rammerne for systemet der diktere servcien ... 

Jeg tror ikke, at vi lever i den samme verden... 

Men hvad hjælper gode markedsføringsskills, gorilla tricks og god service, hvis du ikke en gang har kapital til at få lov til at handle hos mærkerne? Sorry to say men det er blevet et volumen game, og mange mærker gider ikke små besværlige shops... 

Og ja de er måske store og langsomme, men det hjælper igen intet at være lille og hurtig, hvis man ik har varen...

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)