Well - Om det er bannere eller tekstannoncer som eksempelvist Google AdSense eller Yahoo Search Marketing er for så vidt ligemeget - det der er interessant for dig er, hvem skal sælge dem og hvad din endelige eCPM er - altså hvor meget du tjener pr sideeksponering. Når dit site ikke er særligt stort er det smartest som jeg ser det at undgå udgifter til salgsomkostninger, så du kan bruge tid, kræfter og penge på at udvikle og vækste dit site. Derfor anbefaler jeg dig som tidligere nævnt at hoppe på eet af de netværk, der sørger for at vise de bannere der giver bedst ROI. Mig bekendt er der kun to større operatører (for alle) i Danmark der tilbyder dette, nemlig Tradedoubler og Google AdSense. Hvad der virker bedst handler utroligt meget om dit sites struktur og målgruppe. Jo mere teksttungt dit site er, jo mere taler for AdSense og jo mere grafisk/visuelt dit site er, jo mere taler for TradeDoubler. Men du kan jo først prøve den ene service og bagefter den anden i eksempelvist 14 dage hver og så se, hvad der har givet dig den bedste eCPM (effektive pris pr tusind visninger). Alternativt kan du prøve at finde nogen relevante sponsorer som betaler en fast pris i en given periode for nogen faste placeringer. Her skal du så ikke fokusere på pris pr eksponering eller effekt, så meget som på brandingværdien. Måske kan du også give dem noget synergi ved at integrere produkter fra dem i servicen eller måske bruge deres ting i konkurrencer. |
I stedet for at diskutere om bannerannoncer giver noget eller ej, er det så ikke meget bedre at prøve sig frem og selv finde ud af det? Jeg hælder selv til at bannerannoncer giver noget ( ihvert fald for nogle), ellers ville de vel ikke blive vist nogle steder, se. fx. her på amino. Så at udelukke dem på forhånd mener jeg er forfejlet.
Kør en måned (eller hvad der nu skal til) med bannerannoncer og Adsense og sammenlign eCPM, så ved du hvad der virker for dig og din specifikke side. Hvis du sætter det ordentligt op, finder du endda ud af hvilke sider og placeringer der virker for den ene metode og hvilke der gør for den anden. Det kunne sagtens tænkes at en underside virker bedst med et banner og en anden med adsense.
/martin