Lige en korrektion til mig selv
CPM afregnes selvfølgelig pr unikke visning, og derfor kan antal visninger total ikke bruges.....Derfor er tallet langt langt lavere end i beregningen ovenfor, hvilket bare understreger min pointe.
Jeg vil dog gerne stadig se et bud på et dansk site der kan presterer en reklameindtjening på flere hundrede mill pr. år 
Tillad mig lige at korrigere dig. CPM afregnes pr visning og har intet med unikke brugere at gøre. Derudover er der en "lille" fejl i dit regnestykke:
....Lad os runde op til 800,000,000 visninger pr måned, og en cpm på 150,- det giver 1,200,000 kr pr måned = 14,400,000 kr pr år.
800 millioner eksponeringer til en cpm på 150 er kr. 120.000.000 (800.000.000 x 150 / 1.000). Det giver lidt over en milliard om året - altså lidt mere end de 1.200.000 kroner i dit regnestykke ;-)
Det er dog helt hen i vejret at forstille sig at Arto får den cpm - de er form. glade, hvis de kan realisere en eCPM 10 på deres inventory.
Men lad os for sjov tage et site som TV2, der kvalitativt har rimeligt godt indhold der efterspørges hos kunderne.
TV2 havde 136M eksponeringer i sidste måned TV2 har på de fleste sider kun eet banner, der betyder at de kan forlange en noget højere cpm for deres inventory end andre medier for en bannervisning (Eksempelvist har www.eb.dk 4-5 annoncer pr sidevisning). Så lad os lege at de har en eCPM på 30 på deres PI's når vi fraregner interne kampagner, og eksponeringer der er en del af en tv-annoncepakke, men heller ikke regner sideejerskaber, etc. med, hvor de åbner ekstra positioner.
136.000.000 x 30 / 1.000 = kr. 4.080.000 i bannerindtægt om måneden- Det er måske stadigt lidt højt, men lad os runde ned til omkring 3.500.000 om måneden så. Det giver 42.000.000 i rene bannerindtægter om måneden for TV2.dk
Hvis du så lige regner MSN, Jubii, JP/Politiken, BT/Berlingske, etc. med så vil jeg gætte på at vi er tættere på den halve milliard om året i bannersalg end på 100 millioner.
Banneret er skam ikke dødt - langtfra. Jeg ved godt at det er opfattelsen herinde, hvor de fleste - undertegnede inklusivt - bruger det meste af budgettet på Google og andre ROI fokuserede medier.
Imidlertid er langt den største omsætning til marketing i mediebilledet (online som ofline) som bekendt ikke hverken ROI eller SEO baseret, men er traditionel display eller branding annoncering (printannoncer, outdoor, tvannoncering. etc.). Online display er et marked i enorm vækst lige nu, da den stjæler markedsandele fra alle disse og mange onlinemedier har faktisk slet ikke svært (mere) ved at (ud)sælge deres inventory på CPM baseret afregning.
Markedet har ændret sig meget over de sidste år hvor det bare er et par år siden at stort set alt annoncering i Danmark blev solgt som klik eller CPA. Også bannere.