Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er alle POS/kassesystemer online?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 10. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Som overskriften spørger, så er jeg interesseret i at vide om alle butikkers kassesystemer i Danmark er online? Eller i hvert fald om de store kæders/butikkers systemer er?

Hvis ikke, er der så nogen der kan give mig et estimat på hvor stor en andel der faktisk er online i Danmark? 

Når jeg spørger er det for at undersøge muligheden for hvorvidt det er muligt for et kassesystem at kommunikere med en server.

Min viden på området er meget beskeden, og derfor håber jeg at nogen kan hjælpe med lidt information.

På forhånd tak for svarerne.

God påske

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 865
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 14:55

Dit spørgsmål er svært at svare på da der er voldsom stor forskel på hvilken branche du har fat i.

Som sådan kan du godt lave et kassesystem som et lukket system, dog har du et problem med betalingskort da de jo er online (næsten altid)

De fleste systemer er online op mod en server hvor butikker/kæder har deres ERP lagersystem.
her er det jo så branchebestemt hvor hurtig man skal være på en given vare.
Her kan du blot tænke fødevarer kontra langvarige forbrugsgoder.

En lille selvstændig butik, kunne sagtens have et ERP lagersystem som ikke er online, men hvor en kasse er koblet direkte til en stand alone server som ikke har adgang til nettet, men kun til et intern netværk.

Så entydigt at give et svar er noget svært.

Tilmeldt 10. Mar 15
Skrevet kl. 15:40

Hej Fresno Bob! Og mange tak for dit svar.

Jeg glemte at specificere branchen jeg hentød til. Det vil primært være til detailbranchen - herunder tænker jeg på butikker der handler: tøj, sko, parfume, legetøj, husartikler, design osv.
Herunder butikker som fx Matas, Fona, H&M, Elgiganten, Kop&Kande, Imerco, Magasin osv.

Ud fra den 'branche' og de butikker jeg har nævnt, vil de fleste af sådanne kæder og butikker have et online POS-/kassesystem?
Og vil det være muligt for disse kassesystemer (hvis de er online) at kommunikere med en server som fx jeg har opsat?

På forhånd tak igen

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 20:38

Nu har jeg haft fornøjelsen, at arbejde sammen med de fleste du nævner på den ene eller anden måde hvor jeg har haft adgang til deres POS system og alle dem du nævner er online med hovedkontorets ERP system.
For en del af beklædningsbranchen detail, er de koblet op på DDD Retail systemet, hvor alle kasser er koblet på lagersystemer, hvor der er mange andre faciliteter. Gavekort, arbejdsplaner, statistikker osv. osv.

Dem der bruger det optimalt, vareflytter produkterne rundt efter salget.

En del af de små/mellemstore kapital/selvstændige kæder kører online integration op mod webshops for at holde lageantal nede og ikke have selvstændige weblager enheder.

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 20:51

Hey 
Lang de fleste løsninger er online på den ene eller anden måde,
nogle har enda åbne interface hvor man ude fra selv kan trække data for en kunde hvis kunden ønsker dette.

Hvis du ønsker lidt sparring omkring din ide så send mig en besked med lidt mere information. :) 

DHB
Jacob Ipsen - Mr. FlexPOS ;) 

Tilmeldt 10. Mar 15
Skrevet kl. 21:28

@Fresno Bob
Tak for dit svar igen Bob!

Mange tak for din inside-viden udfra mine nævnte butikker - fedt at få kontakt med en der faktisk 'har været der' :) Men ud fra din viden om de nævnte butikker, ved du så om det vil være muligt at sende information fra en af de nævnte butikkers kassesystemer til en server som jeg fx har opsat? Jeg ved godt det er et vidt spørgsmål, men kort sagt, om kassesystemet kan kommunikere direkte til en server jeg har opsat?

@Jacob Ibsen
Tak for dit svar Jacob!
Som nævnt længere oppe er det vigtigste for mig at vide:
1) Er de nævnte butikkers/kæders POS-systemer online?
2) Vil de online kassesystemer have mulighed for at sende 'info'/kommunikere med en server som jeg har opsat?

Jeg sender dig med glæde en mail hvis min ide kan virkeliggøres!

Tak for jeres svar, og god påske!

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 19:42

De fleste POS systemer har mulighed for at sende beskeder fra en kasse til en anden og ønsker man en generel udsendelse af beskeder på mange kasser på samme tid , eller kunne vælge mellem bestemte kasser (kunne være forskellige byer), er der typisk et admin værktøj i backoffice/backend på ERP lager systemet bagved som kan håndterer dette.

Jeg kan f.eks. sende en besked fra mit kontor til udvalgte kasser om f.eks. møder, sælger besøg eller bare påmindelser af en eller anden art.
Når sælgeren så logger på kassen med sit sælgernummer, vil denne besked så poppe op.

ved ikke helt om det er svar på dit spørgsmål, men lur mig om du ikke roder med tanken om et eller andet kommunikations led via kasserne?????.
Hvis jeg har ret og du ikke er voldsomt interesseret i at dele det med hele Amino, så PM mig bare hvis du har spørgsmål.

Tilmeldt 10. Mar 15
Skrevet kl. 00:14

@ Fresno Bob

Endnu engang tak for dit svar.

For at komme lidt nærmere ind på noget konkret, vil det så fx være muligt for et kasseapparat at sende data som fx 'dagens omsætning' eller 'dagens regnskab' til en server som jeg har opsat? Altså er det muligt at implementere et program/applikation på kasseapparatet, som vil kunne følgende:

1) Applikationen giver online kommunikationsadgang fra kasseapparatet til en opsat server. 

2) Indføre en 'ny knap' på kasseskærmen som fx hedder "send regnskab", hvorpå når denne trykkes vil dagens regnskab sendes til serveren.

3) Kan denne 'nye knap' programmeres til selv at 'pakke' den relevante data som skal sendes videre?

Overordnet set vil det så være muligt at lave en POS-applikations-skabelon som vil kunne opfylde følgende 3 punkter, og som kan implementeres på de fleste POS systemer?

PS. Jeg kan ikke skrive til dig i "privat besked"-funktionen, da den siger du har slået denne funktion fra. Hvis tilbuddet stadig består må du gerne smide din email hvis jeg må kontakte dig med flere spørgsmål :)

På forhånd tak.

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 10:47

Wulff88:
2) Indføre en 'ny knap' på kasseskærmen som fx hedder "send regnskab", hvorpå når denne trykkes vil dagens regnskab sendes til serveren.

Det lyder lidt bøvlet da de fleste morderne løsninger har API hvorfra du selv med kundens info kan hente data :) 

Wulff88:
3) Kan denne 'nye knap' programmeres til selv at 'pakke' den relevante data som skal sendes videre?

Hvis du vil ha POS producenter til at hjælpe dig på vej skulle du overveje blot at stille et Standadiseret API til rådighed og lade POS producenterne sende data til dig.

Håber det giver mening

Tilmeldt 10. Mar 15
Skrevet kl. 10:57

Tak for dit svar Jacob.

Ud fra min beskrivelse af hvad jeg søger, så er det vel rimelig tydeligt at jeg ikke er så teknisk anlagt omkring emnet :)

Kan du med andre ord forklare hvad det vil sige at 'stille en standardiseret API til rådighed'? 

Som tidligere nævnt søger jeg, at lave en applikation der kan indføres i de fleste POS systemer i detailbranchen. Jeg forudsætter at de fleste POS systemer er online, og har mulighed for at sende data, og i bund og grund skal min applikation kun muliggøre at der kan sendes data direkte fra kasseapparatet til min server. 

Hvis jeg skal lave en applikation, der skal kunne indføres i de fleste POS systemer i detailbranchen, er det så ikke muligt at udforme en applikations'skabelon' som POS-producenterne så selv kan implementere i deres system på deres egen måde? 

Eller har du andre råd til hvordan det bør/kan gøres?

På forhånd tak!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)