Jeg bruger Dinero og det er jeg rigtig glad for. Jeg kan dog ikke finde ud af hvordan / hvor jeg postere udbetaling af honorar til privatperson.
Lad os sige at jeg har en bekendt, som skal skrive nogle tekster for mig, han har ikke CVR nummer og ønsker betaling som honorar, hvor han selv indberetter honoraret til SKAT. Hvordan bogfører jeg det?
Jeg har læst mig frem til at jeg kan lave en dags dato seddel og putte ind i mit regnskab, men jeg ved ikke hvor denne så skal posteres, altså på hvilken konto?
- En times søgninger på Google har ikke gjort mig klogere, så jeg efterlyser den korrekte fremgangsmåde i praksis.
Nogen med et godt bud?
YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks
Du kan bogfører din honorar-udbetaling på følgende måde.
Tryk på Øvrige bilag -> Nyt finansbilag -> Angiv dato for udbetalingen -> Teksten kunne for eksempel være "Honorarudbetaling til "navn"" -> Vælg konto bank -> angive det udbetalte beløb i minus -> Modkontoen skal være 3080 - B-honorar.
Skal Jesper ikke selv indberette udbetaling af honorar for den person som han har til at hjælpe sig, når denne ikke har CVR-nummer?
Må han "stole på" at den person som modtager honoraret selv indberetter det?
Sådan som jeg forstår reglerne på SKAT, så skal jeg blot have dokumentation for hvem der har modtaget pengene, f.eks. en dags dato. Det er så honorar modtagerens ansvar og pligt, at indberette indkomsten.
Skal Jesper ikke selv indberette udbetaling af honorar for den person som han har til at hjælpe sig, når denne ikke har CVR-nummer?
Må han "stole på" at den person som modtager honoraret selv indberetter det?
Sådan som jeg forstår reglerne på SKAT, så skal jeg blot have dokumentation for hvem der har modtaget pengene, f.eks. en dags dato. Det er så honorar modtagerens ansvar og pligt, at indberette indkomsten.
I skal blot oplyses personens cpr nummer, navn og adresse i forbindelse med jeres regnskab, og personen skal selv oplyse at indkomsten har fundet sted, mere skal der ikke gøres
Det er de oplysninger jeg har fundet. Jeg vil gerne have dokumentation i form af links, som fortæller den korrekte procedure, hvis muligt :-)
det er der i mit men det er nok for meget forlangt du læser det? Du kan godt stole på du har indberetningspligt i alle fald og der var ikke mindre end TRE links til skat m-m omkring pligten i det du fik:
og http://www.tax.dk/jv/ab/A_B_1_2_2_2_2.htm du vælger selv - synes måske du skal servicers lidt rigeligt når det var med i mit link som du ikke læste og du så bare hitter en eller anden gammel tekst fra nettet (fra før 2011)
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER