Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedrørende feedback og gode råd om en ide/internet service

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 24. Nov 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle herinde...
Jeg er ny på Amino og har absolut ingen anelse om, hvor eller hvordan jeg skal gribe min ide an OG om den overhovedet er holdbar! Kan man stille det i dette forum eller hvordan?

På forhånd tak!

/Mia
Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 54
Fra  EPDesign.dk Skrevet kl. 22:08

MiaLund:
Hej alle herinde...
Jeg er ny på Amino og har absolut ingen anelse om, hvor eller hvordan jeg skal gribe min ide an OG om den overhovedet er holdbar! Kan man stille det i dette forum eller hvordan?

På forhånd tak!

/Mia

Godaften Mia.

Fyr løs! Vi er en masse iværksættere der sidder klar til at hjælpe og rådgive så godt vi nu kan :-)

Med venlig hilsen,
Emil Pedersen 

Tilmeldt 24. Nov 14
Skrevet kl. 04:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej Emil...

Mange tak. Jeg vælger at skrive først min baggrund til ideen og derefter kommer selve mi ide...Here we go:

Det forholder sig sådanne, at jeg har været til en del samtaler, men uden held. (indenfor IT, da jeg er IT-uddannet og har arbejdet for en stor IT-virksomhed indtil 2012) Men fælles for samtalerne var, at virksomhederne simpelthen ikke anede 1. hvad de ville have for en profil og tog folk ind, som de tydeligvis ikke havde en eneste anelse om, hvad kunne fordi de enten ikke vidste det..,idet de ikke 'havde gidet' at læse ens CV eller 2. forventede noget helt andet end det oplæg/stillingsannoncen gik ud på. Mange af dem også, virkede decideret ubehøvlede i deres måde at 'teste en' på og vendte fx Aldrig tilbage med svar fra en samtale, uden at jeg skulle rykke for et svar adskillige gange. Eller så sad de og løj direkte en lige i ansigtet, når man direkte spurgte ind til deres kandidat-felt, for derefter at finde ud af, at 'hovsa-dig-havde-vi-lige-glemt-selvom-vi-lovede-dig-stillingen-under-samtalen'. Sådanne lidt smid-ud-samfund....som i eventyret, hvor prinsessen siger 'duer-ikke!'. Min pointe er kort, at man har så mange krav til jobsøgeren om at man skal huske et godt CV, ansøgning, ingen stavefejl, vær' forberedt, research dit område, research dit firma etc. Men er der nogen der stiller krav til virksomhederne??? Om at DE behandler ansøgere med respekt, at DE bliver stillet til ansvar, hvis de hverken giver svar som lovet, eller hvis de har 'glemt-en' eller sidder og decideret lyver, for at 'holde-på-folk' istedet for at spille med åbne kort. At de bliver holdt oppe med...at der altså også findes pligt-og-plig' 'bare' fordi man er en virksomhed og har mulighed for at vrage. At job-ansøgere altså også er mennesker med meninger, holdninger og følelser. Begge parter bruger jo tid på hinanden, men mange gange spild fordi virksomhederne simplestes ikke er gode nok til at konkretisere 'HVAD ønsker jeg/vi', HVEM, hVORDAN....en form for et gennemarbejdet kravspec. Mange skyder med spredhagl og begge parter ender med at blive skuffede. SÅ derfor er min ide følgende: ville der fx være marked for, at man lavede en online-tjeneste lidt ala Trust-pilot, men KUN henvendt fra jobansøger/kandidat mod en virksomhed. En database med alle virksomheder hvor man som ansøger kan give stjerne og kommentarer på virksomheder, hvor de mener, at virksomheden har 'fejlet' eller hvor en virksomhed virkelig gjorde et godt indtryk. I store træk, tænkte jeg på, at man derved måske ville kunne få virksomhederne til at tænke på, hvordan de rekruttere. Kunne vi gøre det anderledes, hvor kan vi forbedre os etc. Og ligesom på den måde også give lidt ansvar ovenpå virksomhederne, at de altså også har en pligt til at gøre et ordentligt stykke forarbejde henvendt mod rekruttering.

Gav det overhovedet mening?? ;-)

På forhånd tak!

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 04:48

Hej Mia,

Det giver super meget mening, og hvis ikke det allerede eksisterer, skynd dig at lave det!

Her i USA findes der sådan et site, og mange jobansøgere bruger det. Fruen brugte denne side en del sidst hun søgte job, og man kan se en masse om virksomhederne. Man kan se ansøgningsprocessen, hvad man kan forvente at blive spurgt om, hvad medarbejderne synes om virksomheden, hvor lønniveauet ligger etc.

Se den her: http://www.glassdoor.com 

Sidens indhold er 100% brugergenereret. Virksomhederne kan ikke selv rette i informationerne, eller slette dårlige anmeldelser. De kan dog, så vidt jeg husker, bekræfte visse oplysninger.

Mvh Carsten 

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 06:51

Super ide. 

Jeg tilbyder gerne lidt gratis programmør timer til det projekt. 

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 54
Fra  EPDesign.dk Skrevet kl. 21:46

Godaften.

Nu har jeg godt nok aldrig oplevet sådanne problemer til en jobsamtale, tværtimod så er jeg altid blevet taget venligt imod og behandlet godt.

Hvis det du skriver er sandt, hvilket jeg sagtens kunne forestille mig, så er det en helt suveræn idé.

Det vil gøre virksomhederne lidt mere opmærksomme på hvordan de håndtere disse jobansøgninger og i bedste fald gøre det bedre.

Jeg syntes du skulle springe ud i det, lyder som en holdbar idé hvis det bliver markedsført og lavet ordentligt.

Hvis der skulle være noget fremadrettet, så vil jeg gerne tilbyde dig min hjælp, alt det kræver er blot, at du kontakter mig :-)

Med venlig hilsen,
Emil D. Pedersen 

Tilmeldt 24. Nov 14
Skrevet kl. 15:14

Hej Carsten...

Mange tak for feedback og endda en del brugbart! Fed hjemmeside by the way og præcist ala dét jeg har en drøm om kan blive til noget her. Og har virkelig troen på, at denne idé kan gå hen og blive en succes herhjemme i DK. Men kan jeg være så fræk at spørge dig 1. hvad mener du kræver mest kapital i sådanne en idé...da alt er online baseret? Jeg tænker mest designet og programmeringen bag. 2. Kender du til crowdfonding og kunne det være en idé her i dette tilfælde? 3. "at tjene på det på sigt" ville være fx med reklamer på siden, som så mange andre? 

På forhånd tak!

Mvh. Mia Lund

Tilmeldt 24. Nov 14
Skrevet kl. 15:24

Hej Emil....

Ja jeg er desværre ikke den eneste der har oplevet den slags situationer, da jeg kender adskillige der har prøvet lidt ala det samme. Og det er især blevet slemt efter krisen...da virksomhederne véd at de sådanne set "bare" kan vælge og vrage. Så meget af forarbejdet med at sælge sigselv ordentligt og agerer proff. har ikke samme prioritering som før krisen. Men præcist dét du skriver med at virksomhederne kan optimere og gøre sigselv bedre og mere attraktiv ville være en del af min tanke. Ligeledes, at de kan få nogle "nye øjne" på hvordan og hvad en succes rekruttering også kan være og se ud, når man spørger og lytter til ansøgerne og IKKE kun fra en HR´s synspunkt. Der er jo ingen virksomheder der ønsker dårlig omtale i offentligheden ;-) Kunne godt tænke mig at høre...hvad ville du mene er den største udfordring med idee´n og konceptet?

På forhånd tak!

Mvh. Mia Lund

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 16:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa Mia

Sjovt, har selv haft lidt samme idé, om end med en lidt anden vinkel

Jeg har gennem tiden været til mange jobsamtaler, mange steder griber man meget fornuftigt og professionelt an, andre steder kniber det mere, og det er sjovt nok Wink de steder hvor der er flest ledige job.

Min vinkel til dette har egentlig ikke været en portal med fokus på ansættelsesprocessen, men mere på det psykiske arbejdsmiljø/klima. 

Langt de fleste virksomheder behandler deres medarbejdere ordentligt, men der er undtagelser. Enten er det steder med en "syg" kultur, eller er det måske bare steder hvor psykopatiske chefer har fået lov at huserer alt for længe - anyway så er dette jo steder man helst ikke skulle ende som ansat, og sjovt nok er det jo nok også de virksomheder med flest ledige job, og med den mest besynderlige ansættelsesproces.

Derfor kunne det være rigtigt fedt med en portal hvor man bl.a. som medarbejder eller tidligere medarbejder, eller som jobsøgende kunne anmelde en virksomhed lidt á la Glassdoor eller trustpilot.

Jeg er ikke selv gået videre med min idé, da jeg har gang i mange andre ting, og så er der jo nok også lidt juridiske ting der skal på plads først – men hvis du har lyst til at tage en snak så er du velkommen til at kontakte mig enten herinde eller på mail/telefon, så vil jeg gerne fortælle lidt mere om mine tanker.

//Morten

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 19:39

MiaLund:
1. hvad mener du kræver mest kapital i sådanne en idé...

Ja, programmeringen er nok den tungeste del. Men man behøver jo ikke have alle funktioner fra start, der er selvfølgelig nogle kernefunktioner som skal fungere fra start, men flere features kan altid tilføjes hen ad vejen.

MiaLund:
2. Kender du til crowdfonding og kunne det være en idé her i dette tilfælde?

Jeg er ikke sikker på at dette prokekt er specielt velegnet til crowdfunding

MiaLund:
3. "at tjene på det på sigt" ville være fx med reklamer på siden, som så mange andre?

Der findes vel flere muligheder for at skabe omsætning. Personligt synes jeg ikke reklamer hører hjemme på sådan en side, det virker lidt useriøst. Jeg ville nok hellere forsøge at sælge ydelser til virksomheder, eks. give dem muligheder for at opslå jobannoncer.

Hilsen Carsten

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)