Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man altid have en faktura?

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej.....

Fra momslovens § 52 a:

«Stk. 2. Faktureringspligten efter stk. 1 omfatter ikke

1) levering af varer eller ydelser, der er afgiftsfritaget efter § 13, hvis leveringsstedet for varerne og ydelserne er her i landet efter reglerne i kapitel 4,...»

§ 13 omfatter blandt andet udlejning af ejendom.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 22:27

Whiskey:
Nu er husleje som udgangspunkt fritaget for moms.

Det er ikke korrekt.

Beløb i erhvervsleje er som regel plus moms.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Det er ikke korrekt.

Momslovens § 13......

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 22:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:15

Whiskey har helt retYes

Momslovens §13 er helt klar på området, at udlejning af fast ejendom er momsfritaget.

Ønskes udlejning af fast ejendom med moms, så kræves der en såkaldt "frivillig momsregistrering" for udlejningen, Dette er også tilfældet, hvor udlejer allerede er momsregistreret efter de almindelige regler.

Så uanset, hvad tilfældige hjemmesider måtte skrive om forholdet, så er momsloven dog stadig gældende.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:29

lyder jo helt som ventet - men lige tillægs-spørgsmål. hvis en "dyrehandel" eller andet - afstår en butik og i den forbindelse får "afståelse" kan denne dyrehandler så fakturere afståelse uden moms - uanset han ikke er udlejer der udlejer uden moms, men blot har ret til afståelse og ellers fuldt normal momspligt? (ud fra anden tråd der stadigt hænger lidt)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 00:50

Nu ved jeg ikke om denne er en tilfældig hjemmeside http://ivaekst.dk/vaekst/0/0/4/5/hvad-kan-jeg-faa-momsfradrag-for

Og prøv i linket at læse dette: ” Du kan også fradrage momsen af håndværkerudgifter, som vedrører bygninger eller lokaler, du bruger i din momspligtige virksomhed. Det gælder såvel egne som lejede bygninger/lokaler. Hvis du lejer lokaler til virksomhedens brug, og udlejer opkræver moms af huslejen, har du lov til at fradrage momsen af huslejen. Hvis der ikke er moms på huslejefakturaen, betyder det, at udlejer ikke er momsregistreret.

Jeg tror simpelthen ikke på konklusionen.

Og i så fald er et netop tilsendt udkast til undertegnede på et erhvervsleje lejemål og udarbejdet af en erhvervsadvokat ugyldigt.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 11:19

Der er vel 2 muligheder:

Er huslejen inkl. moms, skal udlejeren være momsregistreret. Udlejer er forpligtet til at fremsende en faktura, således lejer kan få fradrag for momsen.

Er huslejen uden moms, er udlejeren ikke momsregistreret. Udlejer er ikke forpligtet til at fremsende en faktura, idet lejer ikke kan opnå momsfradrag (der er ingen moms at få fradrag for).

Jeg vil mene, at det i sidste tilfælde ikke er relevant at kigge på de krav Ib Abildgaard henviser til, idet reglerne kun er relevante ved momsdrag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27

AnyFellow:

Der er vel 2 muligheder:

Er huslejen inkl. moms, skal udlejeren være momsregistreret. Udlejer er forpligtet til at fremsende en faktura, således lejer kan få fradrag for momsen.

Er huslejen uden moms, er udlejeren ikke momsregistreret. Udlejer er ikke forpligtet til at fremsende en faktura, idet lejer ikke kan opnå momsfradrag (der er ingen moms at få fradrag for).

jamen det er også præcis det jeg var inde med tidligt i tråden, og jeg ville i alle fald følge den regel

Er udlejer momsregistreret - så bør lejer forlange en faktura hvor moms fremgår - gerne bare en gang om året - som viser samlet beløb og rater

Er udlejer ikke momsregistreret - så bør man kunne klare sig ud fra husleje kontrakten og opkrævningerne - men CEF virker til at mene, at selv da skal der en faktura til

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 11:58

Super!

1000 tak for svarerne. Udlejer er momsregistreret (kan jeg se på skat.dk), så han må og skal give mig en faktura så. Jeg er glad for at være forberedt, når jeg nu skal kræve min ret til en faktura, så mange tak for hjælpen Smile

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)