Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man altid have en faktura?

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:56

næppe tvivl om faktura krav hvis det er en husleje med moms - Men det kunne jo være en ikke momsregistreret udlejer, som jo også findes. Hvad siger du der Cef - ville det mon ikke gå med en årsfaktura - eller sågar henvisning til en huslejekontrakt med den opdaterede husleje - kr xx per måned til betaling senest den sidste dag i måneden bla bla - og ikke en månedlig faktura - men f.eks. så også betaling via netbank med ref til kontrakten (når uden moms)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:56

Momsloven opstiller hovedbestanddelen af de krav der er til udformning af faktura. ALLE erhvervsdrivende er omfatter (ML pgf. 3), uanset om man anvender undtagelserne for registrering (pgf. 48 for omsætning under 50.000 / pgf. 13 for udlejning). Anvender man netop undtagelserne er man Tadic omfatter omend man ikke har pligt til og lade sig registrere eller afløfte moms af sine ydelser. Disse krav og retningslinjer gælder derfor alt fakturering!

Når det så er sagt kan man sagtens slippe med en årlig faktura, når den indeholder alle de korrekte oplysninger, samt nærmere information om betalinger og forfaldstidspunkter over året som jeg noterer og linkede til ovenfor.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:40

Cef:
Disse krav og retningslinjer gælder derfor alt fakturering

Og så skal du lige have momslovens paragraf 52 a, stk. 2, pkt. 1 med. Der er ingen fakturingspligt for husleje hvis den er uden moms.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 21:49

Tak for jeres svar og links.

Jeg har læst i de paragraffer, som i nævner og lidt om årlig faktura, men jeg har stadig ikke gennemskuet om udlejer behøver, at udstede en faktura. I min kontrakt står der ikke noget om lejen er med eller uden moms. Der står kun: 

"Lejen og dens betaling :

3.1. Lejen, der er aftalt til kr. X.- pr. måned, indbetales månedsvis forud på konto: xxxx — xxx — xx — xx xxx."
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:54
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Miriam Frank:
I min kontrakt står der ikke noget om lejen er med eller uden moms.

Jo - det gør der nu.

Hvis lejen er inklusiv moms skulle det fremgå af din lejeaftale (og du skulle have faktura). Når der ikke står noget er der ikke moms - og din udlejer har ikke pligt til at sende faktura jf. mit tidligere svar.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 22:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Whiskey:
Når der ikke står noget er der ikke moms - og din udlejer har ikke pligt til at sende faktura jf. mit tidligere svar.

Hvis en erhvervsdrivende, der er momspligtig ikke angiver om priser er med eller uden moms.

Er disse priser altid med moms.

Så er det bare en skam hvis man som erhvervsdrivende overfor en enden erhvervsdrivende "glemmer" at opgive momsen, selvom man mente ens ydelse var eksl. moms.

Har man ikke taget højde for dette, kommer man selv til at betale momsen.

Derfor bør man som erhvervsdrivende altid angive om beløb er eksl. eller inkl. moms.

Så slipper man også som momspligtig erhvervsdrivende for, at skulle tage stilling til, om den man handler med er momspligtig eller ej. 

Det er jo ikke en afgørelse der træffes af dig som erhvervsdrivende, men af andre.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Er disse priser altid med moms.

Nu er husleje som udgangspunkt fritaget for moms. En udlejer der IKKE er registreret for moms skal (må ikke) derfor ikke skrive noget om moms.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 22:16

Whiskey:
Nu er husleje som udgangspunkt fritaget for moms. En udlejer der IKKE er registreret for moms skal (må ikke) derfor ikke skrive noget om moms.

Så ikke noget krav om faktura - heller ikke en gang årligt?

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 22:24

Whiskey:

Hvorfor skulle udlejer ikke måtte skrive noget om moms?

Uanset om huslejen er med moms eller ej.

Derfor såfremt udlejer vil være sikker, skriver denne om det er med moms eller ej.

Med hensyn til faktura vil jeg tro at det er nok med overførsel uden faktura.

Men selvfølgelig en lejekontrakt hvor de årlige ydelses beløb fremgår, og om disse er med eller uden moms.

Og om denne er underkastet Erhvervslejelovens regler eller andre regler.

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)