Sad og tænkte på hvordan købmænd i de små byer kunne forbedre deres vilkår for handel, og jeg tror jeg har en interessant løsning men må man det? Hvis en købmand i en by med 1000 huse vil have folk til at købe sine varer hos ham, må han så lave det om til en indkøbsklub? Det er ikke så dumt som det lyder... Hvis købmanden kun lukker medlemmer ind og det koster 200 kr. per måned at være medlem af klubben, så får han 200.000 kr. upfront per måned. Hvad er det så kunden skal have? Han skal have lov til at købe alle varer til indkøbspriser plus moms - dvs. avancen er 0. Købmanden kan evt sætte en medlemsafgift på 1-5% af totalindkøb. Det betyder at købmanden på en liter mælk til 3,50 kr. kan sælge den videre for noget der ligner 4,25kr. istedet for 6-7kr. Så det vil nemt gøre almindelige indkøb 30% billigere. Så hvis folk normalt bruger 3000kr. vil de kun skulle af med 2000. Det er jo ikke fordi jeg selv vil være købmand, men er det tilladt? Det kunne hjælpe mange små samfund... |
Det kan sagtens arrangeres lovligt - men der er jo i mine øjne ikke grund til at holde ikke medlemmer ude. I princip bruges det allerede i andelsbutikker - og ex brugsen giver jo medlemmerne rabat via point - så det er bare at bestemme hvor meget det skal koste at være medlem og hvad rabatten skal være
Der er også en del butikker i provinsen som har deres kunder som medlemmer eller sågar medejere, hvor de betaler en anpart af butikken og får lidt rabat men jo også interesse i at handle i butikken, da de jo som ejere er med i overskud og udvikling
vh John H