Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kreativ købmand tilladt?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Sad og tænkte på hvordan købmænd i de små byer kunne forbedre deres vilkår for handel, og jeg tror jeg har en interessant løsning men må man det?

Hvis en købmand i en by med 1000 huse vil have folk til at købe sine varer hos ham, må han så lave det om til en indkøbsklub? Det er ikke så dumt som det lyder...

Hvis købmanden kun lukker medlemmer ind og det koster 200 kr. per måned at være medlem af klubben, så får han 200.000 kr. upfront per måned. Hvad er det så kunden skal have? Han skal have lov til at købe alle varer til indkøbspriser plus moms - dvs. avancen er 0. Købmanden kan evt sætte en medlemsafgift på 1-5% af totalindkøb.

Det betyder at købmanden på en liter mælk til 3,50 kr. kan sælge den videre for noget der ligner 4,25kr. istedet for 6-7kr. Så det vil nemt gøre almindelige indkøb 30% billigere. Så hvis folk normalt bruger 3000kr. vil de kun skulle af med 2000.

Det er jo ikke fordi jeg selv vil være købmand, men er det tilladt? Det kunne hjælpe mange små samfund...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:33

Det kan sagtens arrangeres lovligt - men der er jo i mine øjne ikke grund til at holde ikke medlemmer ude. I princip bruges det allerede i andelsbutikker - og ex brugsen giver jo medlemmerne rabat via point - så det er bare at bestemme hvor meget det skal koste at være medlem og hvad rabatten skal være

Der er også en del butikker i provinsen som har deres kunder som medlemmer eller sågar medejere, hvor de betaler en anpart af butikken og får lidt rabat men jo også interesse i at handle i butikken, da de jo som ejere er med i overskud og udvikling

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 13:43

Men i mange af disse samfund, vil handlen vel også være kendetegnede ved små indkøb ?

Altså set med den handlende øjne lav omsætningshastighed på de enkelte varegrupper

Det vil også stille store krav til sortiment, både hvad angår dybde, som bredde i dette givne sortiment.

Ligesom let fordærvelige varer (fisk, kød, mælk m.m.) vil hurtig være tabt for butikken, grundet lille salg.

Indkøb vanskelig både hvad angår størrelse (kvantum) og til de rigtige priser (manglende kvantum rabat).

Lovligt ??? Wink

Det tror jeg da nok, hvad skulle være ulovligt i nærværende koncept. ?  

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 14:09

Uden et kædesamarbejde tror jeg at sortimentet bliver for begrænset og indkøbsprisen for høj til at butikken kan konkurrere med selv de mindre kæders priser. Generelt er det en dårlig idé at forsøge at konkurrere på så presset en parameter, som prisen er, i en branche med så meget konkurrence.

I små lokalsamfund er integration og dermed lokal deltagelse langt vigtigere for de små butikker end prisen på deres produkter. Som eksempel kan jeg nævne Brugsen i Gedser, hvor denne måneds tiltag er, at børn kan aflevere en julesok, som bliver hængt op i Brugsen, og som kan hentes igen den 20., når julemanden har været forbi. Den slags giver kunder i butikken.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 18:53

I ser ikke fremad...

Hvis samtlige beboere i en by på 500-1000 huse betaler 200 kr. for at kunne købe varer til butikkens indkøbspris...så flytter de jo netop de fleste af deres indkøb fra de store byer hen til lokal købmanden. Dermed bliver der solgt flere varer end i dag, derfor bliver der smidt mindre ud, og sortimentet skiftes oftere, og man opnår bedre priser på indkøb.

Du kører jo netop til de store byer og køber ind hvis det kan betale sig økonomisk, er priserne lavere i lokalsamfundet er der ingen grund til bruge 2liter benzin.

Karsten du ved vel godt at danske dagligvarer er væsenligt dyrere end i udlandet selv renset for skatter, fordi konkurrencen er så ringe, og de eneste der opfatter det som en fremgangsrig branche er discount butikker der åbner overalt. Min lokale brugs tager nu 10 kr. for en liter mælk fordi jo mindre de sælger jo højere avance vil de have.

Ja ja da - sød tanke at du bilder dig ind at Brugsen i Gedsers december fremgang skyldes den geniale ide at hænge 20 strømper op i en måned. For her i december måned kunne man jo ikke bruge pladsen i supermarkedet økonomisk bedre end ved at bruge 5-10m2 på at 20 (formentlig faste) kunder kan glæde sig til at modtage en slikpose. Alle kunder øger købene i december.

Det er ikke et emne der er rigtigt eller forkert, hvorfor forudsiger I at det ændrer negativt på indkøbspriserne, det ved I nada om - det kunne jo ligeså godt udføres af ALDI som enhver anden købmand, uanset hvem der udfører det gør man det jo fordi man øger forbindelsen og skaber øget salg, dermed billigere indkøb. Er man ikke en del af en kæde i dag mister man heller ikke kunder ved at priserne er det halve, avancen ligger jo netop ikke på priserne - vågn op.

Mener man ikke man øger profitten vil man jo netop bare fortsætte som man gør i dag np 

Jeg har ikke påstået alle skal bruge denne løsning, jeg spørger blot om det er lovligt. 

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 20:30

Mr. A.: Nu har den lokale brugs flere tiltag henover hele året og bidrager både med hænder og penge til lokale arrangementer, hvilket samlet gør at flere lokale støtter op om at have en dagligvarebutik i Gedser. Og ja, det gør at flere handler lokalt hele året, så det er skam ikke noget jeg bilder mig ind.Smile

Det vil i øvrigt kræve meget mere end 1000x200 kr. i dækningsbidrag at drive en købmandsbutik. Selv med 5000x200kr. vil det blive problematisk at holde dagligt åbent i en lille dagligvarebutik, da udgifterne til husleje, varme, el, lønninger, svind m.m. hurtigt løber op.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)