Uber er også kommet til Frankrig. |
Michael:Men lad os så lige se lidt på " Uber " eller " Pirat Taxi " som alle jo kan se det er. Hvor længe tror du det vil vare før den første kunde har gennemskuet det rating system. Og sagt til Chaufføren at hvis ikke han kommer gratis frem, så skriver han en dårlig anmeldelse og ødelægger hans forretning ?. Eller omvendt. Hvis Chaufføren skriver en dårlig anmeldelse på kundens profil opretter han da bare en ny ?. Ville du selv basere en forretning på noget så usikkert som det system ?.
Det er en relevant problemstilling, for dig og sikkert også andre. For dem der har det sådan, kan jo fortsætte med at tage almindelig taxi og så kan dem der 'tør' tage Uber.
Jeg har det med Uber, som med AirBNB, der efter det argument heller ikke skulle kunne fungere. Her er det ikke alene en bil man tager en fremmed ind i, men ens hjem. Nu har jeg brugt AirBNB en hel del og det fungerer altså helt glimrende. Rating systemer koblet sammen med sociale medier som Facebook og LinkedIN fungerer rigtig godt, fordi de binder folks digitale person sammen med deres opførsel. Det er ligesom med steder man skal kommentere på artikler ved at logge ind med Facebook, her går der ikke mudderkastning i det som med anonyme kommentarer.
Grundlæggende handler det om tillid. AirBNB og Uber har et grundlæggende menneskesyn/forretningskoncept der siger at vi godt kan finde ud af det indbyrdes uden en masse regler og med lidt sund fornuft. Og det kræver som sagt sund fornuft og tillid og at give slip på en smule tryghed frem for at få en masse frihed. Det kan jeg rigtig godt lide, og tilsyneladende rigtig mange andre, ellers var de to selskaber jo ikke blevet så store.
Jeg ser en meget stor fremtid for de her peer-to-peer services, fordi det også i fremtiden med outsourcede jobs og automatisering, vil blive en meget oplagt at tjene lidt her og der af sin lejlighed, bil, viden og så videre. Det rykker lidt ved ideen om at man kun kan tjene penge ved at gå på arbejde 9-17.