Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerandel under 10% fordele/ulemper - hvordan er det nu lige det er

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

for mig er der slet ikke personfnidder i det. Jeg mener ikke der er skat på aktieavance i holding ved under 10% ejerandel  - det er sådan set drøn enkelt.  Tager jeg fejl i det så kommer der en major excuse - ellers burde den vil komme fra Michael Harboe - ikke som major men bare som  - OK du har et loven er ændret

Jeg har ikke fra start hoveret det mindste - tro mig - jeg kan kikse

Michael Harbo er i øvrigt registreret i CVR med revisor selskab fra 1980 til  1994 hvor det er tvangsopløst i selskabsstyrelsen og så som nyt IVS fra 27/1 i år og som vel positivt, allerede omregistreret til ApS 22-8 2014 - klart positivt

Jeg har altid funder MH positiv i amino, men det holder ikke at gøre grin med folk der faktisk har ret

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:01

Hej John

Bestemmelsen fremgår af Aktieavancebeskatningsloven, hvor der før den 1. januar 2013 kun var tale om hhv.  datterselskabsaktier og koncernselskabsaktier jvf. lovens § ¤A og 4B.

Ved ændringen blev indført en ny § 4C, som omhandler porteføljeaktier, d.v.s. aktier med kapitalandele på mindre end 10%, hvorved den såkaldte "iværksætterskat, reelt ophørte,

Hvis man vil nørde lidt videre, så kan man læse loven her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158688 

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I fortsættelse af det tidligere indlæg fremgår det af Aktieavancebeskatningslovens § 8, at aktier jvf. § 4A og 4B og 4C er skattefrie.

John har derfor haft ret i sine betragtningerYes

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:07

Tonny Skov Pedersen:
Ved ændringen blev indført en ny § 4C, som omhandler porteføljeaktier, d.v.s. aktier med kapitalandele på mindre end 10%, hvorved den såkaldte "iværksætterskat, reelt ophørte,
som vel betyder, at der er IKKE beskatning af aktieandeles fortjeneste på salg selv om holddng har mindre end 10% siden lovændringen og § 4C  -

Det konkrete svarer. der ikke  er skat af aktiegevinst som udgangspunkt i holdings besiddelse af aktier i selskaber med mindre en 10% ejer andel efter 2013 ændringen - ikke?  AH sorry  du havde svaret ind imellem mine svar der krydsede. Godt du stadigt er i Amino i alle fald Big Smile

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Tonny Skov Pedersen:
som vel betyder, at der er IKKE beskatning af aktieandeles fortjeneste på salg selv om holddng har mindre end 10% siden lovændringen og § 4C  -

Det konkrete svarer. der ikke  er skat af aktiegevinst som udgangspunkt i holdings besiddelse af aktier i selskaber med mindre en 10% ejer andel efter 2013 ændringen - ikke?

JepYes

Det står jo lige her

§ 8. Gevinst og tab ved afståelse af datterselskabsaktier, koncernselskabsaktier og porteføljeaktier omfattet af § 4 C medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Tonny

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:25

Cookie - John Hannover:

for mig er der slet ikke personfnidder i det. Jeg mener ikke der er skat på aktieavance i holding ved under 10% ejerandel  - det er sådan set drøn enkelt.  Tager jeg fejl i det så kommer der en major excuse - ellers burde den vil komme fra Michael Harboe - ikke som major men bare som  - OK du har et loven er ændret

Jeg har ikke fra start hoveret det mindste - tro mig - jeg kan kikse

Michael Harbo er i øvrigt registreret i CVR med revisor selskab fra 1980 til  1994 hvor det er tvangsopløst i selskabsstyrelsen og så som nyt IVS fra 27/1 i år og som vel positivt, allerede omregistreret til ApS 22-8 2014 - klart positivt

Jeg har altid funder MH positiv i amino, men det holder ikke at gøre grin med folk der faktisk har ret

vh 

det er korrekt som du skriver, men du kommer ikke ind på at tab heller ikke kan fratrækkes. Det skal med for at give trådstarter svar på spørgsmålet, og det har Tonny Skov Pedersen gjort :)

hvad er det i øvrigt jeg skal bruge info om tvangsopløsning af Michaels selskab for +20 år siden til?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06

Helt korrekt - tab og gevinst følges ad -Det var så ikke diskussion men om 10% grænsen gælder for aktiebesiddelser i holding i forhold til avancebeskatning eller den blev ophævet 2013

Jeg fatter helt enkelt ikke MH som godkendt/registreret revisor fastholder noget der er sludder på trods af masser af links og henvisninger - og svarer så nedsættende til mig (som han også gjorde i tråd for nyligt til Tonny )- og hvis du fatter det, så fint nok med mig.Jeg erkender jeg synes det er provokerende at svare 

Michael Harbobe:

Jeg gir´ op.... beklager Sad

som godkendt revisor - som tak for en række links der viser, at han svarer faktuelt forkert.
Jeg kan selv sagtens lave fejl, og undskylder så altid, men en godkendt/registreret revisor må som minimum sætte sig ind i om det er korrekt det han skriver og ikke svare på den nedladende måde
Jeg så det som sagt også for to dage siden også - i svar til Tonny hvor MH også med nedladende smily og "jeg opgiver" holding - hvor debatten fra Tonny da var helt rimelig (overskud 250.000 kr i personlig virksomhed og ikke aktiver der ikke er solgt udløser generelt ikke goodwill - læg gerne tallet ind i de forskeliige goodwill beregningsskemaer)
Jeg tænker derfor, at MH måske nok ikke har arbejdet med revision så aktivt for nyligt når han så voldsomt her i tråden gentager en klar fejl i forhold til lov af 2013 på området og bare bliver nedladende.
vh 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:00

Jeg synes nu ikke at Michael har været alene om de her nedladende kommentarer på Amino. I den korte periode jeg har været herinde har jeg set en klar tendns til at der sendes stikpiller mellem de forskellige aktive Aminoer :), uden at jeg skal sige at du har været en af dem.

Det kan være at Michael har følt at ingen er lydhør overfor hans indlæg. Selvom han ikke var opmærksom på ændringen i "iværksætterskatten", så var der heller ikke andre der kom frem til en 100% korrekt besvarelse af trådstarters spørgsmål, førend svaret fra Tonny kom.

Mht det andet indlæg for 2 dage siden, var enden der ikke at Michael havde ret i sin betragtning? Goodwill kan nemlig godt forekomme ved omdannelse. Det forudsætter bare et niveau af afkast i virksomheden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:52

arguins:
var der heller ikke andre der kom frem til en 100% korrekt besvarelse af trådstarters spørgsmål, førend svaret fra Tonny kom.
det synes jeg faktisk - nemlig at i holding var reglen om skattepligt for porteføljeaktier med ejerandel ændret til skattefrihed = selvsagt både for + og minus så problemet var kun at MH hævdede skattepligt for under 10% andele - hvilket jo så også ville være fradrag for tab - Det var helt enkelt galt.

arguins:
enden der ikke at Michael havde ret i sin betragtning? Goodwill kan nemlig godt forekomme ved omdannelse. Det forudsætter bare et niveau af afkast i virksomheden.
Men diskussionen var jo netop at jeg og Tonny pegede på at ved ingen aktiver og en begrænset indtægt (og Tonny brugte 250.000) ville være god indikation af at der ikke var goodwill (og brug af officielt skema viser at det faktisk er en del mere man må ha i snit indtægt 3 år)

MH virkede fast i, at når man lukkede personlig virksomhed og stiftede IVS så var man altid nødt til at ha en revisorvurdering af goodwill

Jeg mente - og mener stadigt, godt at små personlige virksomheder, og jeg forestiller mig mange af dem herinde, med under 250.000 kr i fortjeneste - kan tage det roligt og bare lukke ordnet ned og beskatte evt aktiver der er - og er der ingen, bare stifte IVS og komme videre. Har man aktiver og har man haft f.eks. 400.000 i fortjeneste, så må man via beregning for at turde lukke er jeg helt enig i.

Det handler for mange af disse små om at begrænse omkostninger og så er det rimeligt med en grænse - ingen aktiver og 250000 kr i indtægt er nok ikke en dum grænse at operere med før goodwill udgør større problem .  

Jeg erkender, at der er flere parametre og udgår derfor fra det helt simple - aktiver opløst med skat og max indtægt 250.000 kr (med god sikkerhedsmargin faktisk) som udløser 0 goodwill da det jo bare dækker normal løn- (og renter jo i det private) 

Uanset hvad, så var der jo ingen grund til at MH også der valgte et svar der talte ned i den grad - han kunne ha argumenteret mod - uden sure smiley og jeg giver op type kommentar

vh John H

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)