Hvordan er det nu lige at det er med skat mm. når man ejer under 10% af et selskab. Er det ikke noget med at når man ejer under 10% og har et holdingselskab, så er der noget skattefordele som man går glip af. Er der en som lige kunne forklare mig helt præcis hvordan det hænger sammen. Mvh. |
vent gerne på klogere men jeg kan ikke lige se hvad det skulle være. Der var en gang en skat på gevinster ved salg af "porteføljeaktier" med ejerandel under 10% men den er afskaffet - Derimod mener jeg, at udbytte af aktier man har under 10% af selskaber i er skattepligtigt ved udlodning til holding, og så er det jo et problem
Usikker er jeg - så vent på klogere mennesker
Jeg vil også lige pege på, at der jo ikke i sig selv ligger fordele i personskat ved at ha et holding skudt ind - Holding kan modtage udbytte fra et driftsselskab, når dette har betalt selskabsskat, og holding skal ikke selv betale skat af det udbytte MEN - så står pengene jo i holding, og vil du ha dem ud til dig selv, så kommer udbytteskatten jo, så der skal være formål med videreinvestering og andet - ellers vil holding kunne være en omkostning du måske ikke har så meget glæde af.
Modtager du udbytte som person i stedet for via holding, er det som jeg ser det i alle fald ligemeget med ejerandel - men jeg lytter med her :)
vh John H