Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerandel under 10% fordele/ulemper - hvordan er det nu lige det er

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 501
Fra  DC-Invest Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan er det nu lige at det er med skat mm. når man ejer under 10% af et selskab.

Er det ikke noget med at når man ejer under 10% og har et holdingselskab, så er der noget skattefordele som man går glip af.

Er der en som lige kunne forklare mig helt præcis hvordan det hænger sammen.

Mvh.
Danny 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:33

vent gerne på klogere men jeg kan ikke lige se hvad det skulle være. Der var en gang en skat på gevinster ved salg af "porteføljeaktier" med ejerandel under 10% men den er afskaffet - Derimod mener jeg, at udbytte af aktier man har under 10% af selskaber i er skattepligtigt ved udlodning til holding, og så er det jo et problem

Usikker er jeg - så vent på klogere mennesker

Jeg vil også lige pege på, at der jo ikke i sig selv ligger fordele i personskat ved at ha et holding skudt ind - Holding kan modtage udbytte fra et driftsselskab, når dette har betalt selskabsskat, og holding skal ikke selv betale skat af det udbytte MEN - så står pengene jo i holding, og vil du ha dem ud til dig selv, så kommer udbytteskatten jo, så der skal være formål med videreinvestering og andet - ellers vil holding kunne være en omkostning du måske ikke har så meget glæde af.

Modtager du udbytte som person i stedet for via holding, er det som jeg ser det i alle fald ligemeget med ejerandel - men jeg lytter med her :)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 501
Fra  DC-Invest Skrevet kl. 19:53

Jeg har hørt at der er nogle skatte ulemper ved at man ejer under 10% af et selskab.
Så hvis mit Holding ejer under 10%, så er det noget med at jeg bliver beskattet anderledes, eller mere eller noget i den retning.
Og hvis jeg ejer 10% eller mere, så er der nogle andre skatteregler mm. som er bedre for mig, end hvis jeg ejer under 10%.

Eller er jeg helt galt på den? Er der forskel på om mit holding ejer mere eller mindre end 10%??

Mvh.
Danny 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:58

Lyder som du tænker på "iværksætterskatten" som blev ophævet per 1. januar 2013......

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:30

Dit holdingselskab kan modtage skattefri udbytte så længe det ejer mere end 10 pct af driftselskabet. Ligeledes vil evt aktieavancer være skattefri, i det omfang du ikke kommer under 10 pct ejerandel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59

Michael Harboe:
Ligeledes vil evt aktieavancer være skattefri, i det omfang du ikke kommer under 10 pct ejerandel.
er det ikke ændret for holding med afskaffelse af den lov i 2013?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:05

Hvilken lov ?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:11

Ligeledes vil evt aktieavancer være skattefri, i det omfang du ikke kommer under 10 pct ejerandel.............................. ALTSÅ I SALGSÅRET for lige at være helt præcis.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:28

afskaffelse af loven om aktieavancer beskattedes i holding ved under 10 % 17/1-2013 som http://www.ey.com/DK/da/Services/Tax/Country-Tax-Advisory/lov---L49-afskaffelse-af-ivaerksaetterskatten-141212 og vel også ex http://www.skattevidenskab.dk/files/De%20nye%20holdingregler%2017012013_1.pdf og http://www.focus-advokater.dk/endnu-et-hul-lukkes-nye-regler-skal-sikre-at-skattepligtigt-udbytte-ikke-konverteres-til-skattefri-aktieavance 

tror det er samme som Henrik Koudal svarer i forhold til lidt længere oppe, men ikke mit speciale  Er der ikke også en del af vækstplan 2014 som siger at udbytte heller ikke skal ind med 100% i holding beskatning men med 70% - jeg har ikke tid at checke, men synes at huske noget?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:32

Dit link omhandler netop selskaber med en ejerandel under 10%. Jeg skriver netop, at en betingelse er, at holdingselskabet IKKE ejer under 10%.

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)