Hej, Jeg er partner i et europæisk projekt, som desværre er strandet pga. manglende levering fra en dansk partners side. Vi har kontrakt på at vi er lige partnere, dog med hver vores ansvars- og opgaveområder.
Grundet hans manglende levering samt generelt mistillidsvækkende håndtering af projektet/hans opgaver mht. kvalitet og overholdelse af tidplan samt mangelfuld eller helt udebleven kommunikation, har både jeg og de øvrige samarbejspartnere tabt enhver tro på at han kan/vil gøre produktet færdigt. Problemet er nu at få opløst/annulleret de samarbejdsaftaler vi har haft, hvor af to indebærer finansielle aspekter. En sponsor vil eksempelvis gerne have sine sponsorpenge tilbage, idet han ikke har fået den aftalte eksponering via produktet. Jeg stod for det indledende arbejde (kontakt osv.) til sponsoren, men det var min partner som udstedede fakturen, hvis beløb sponsoren har betalt direkte til min partner. Mit spørgsmål er nu: kan jeg blive holdt ansvarlig for at sponsoren får sine penge tilbage (hvilket jeg mener han bør) hvis min partner nægter at tilbagebetale dem?
På forhånd tak. |
Ansvar for tilbagebetaling grundet manglende levering
- 1
|
Det letteste svar ville være, om sådanne forhold var ordentligt beskrevet i jeres aftaler. Det er dog ofte at det ikke er det - når kontrakterne er alle jo bare glade og fokuseret på at komme igang. Jeg vil derfor give Claus helt ret: Få fat i en advokat - hurtigt! Hvis du har styr på alle dine papirer, og tager dem med op til en fornuftig advokat burde han for et beskedent beløb i hvert fald kunne give dig en vurdering af hvor du står - og hvad det eventuelt vil koste at komme videre ... Held og lykke - det lyder sgu som noget skidt. |
Med det forbehold, at der står andet i et kontraktgrundlag i relation til sponsor, så kan du kun blive ansvarlig overfor ham, såfremt du og din partner begge er aftaleparter overfor pågældende. Hvis kun din partner er aftalepart, er det ham, der hænger på den. Hvis jeres kontrakter tilsiger, at årsagen til at kunden skal have pengene tilbage, er din partners manglende perfomance, ja så hænger han alene på problemet. Du skriver, at du har haft kontakten med kunden, men har du formidlet kunden til din partner eller har kunden indgået en aftale med jer i fællesskab.. Det er ret afgørende. Jeg ved ikke hvor du bor, men vi kan da godt arrangere et møde/telefonmøde, for en nærmere drøftelse. Ring evt. i morgen. I starten kan vi da lige drøfte sagen uforbindende - dvs. uden at du nødvendigvis får en regning, men det er klart, at går en sag i gang, så koster det naturligvis penge.. Det er op til dig. |