Er der nogen der kan give mig en specifik forklaring på hvordan reglerne er omkring fradrag for moms vedr. gulpladebil med papegøjeplader? Jeg har i flere år ført kilometerbog og har modtaget fradrag på min årsopgørelse for dette efter statens takster. Jeg har samtidig trukket momsen fra på de udgifter jeg har haft i forbindelse med driften, altså Diesel, værkstedsregninger mm. Men har jeg gjort noget forkert? |
Jeg er ret sikker på du har begået en bøf, men du skal nok lige havde det bekræftet fra anden side også.
Jeg har følgende opfattelse:
Fradrag på årsopgørelse handler om kørsel til og fra arbejde privat, og må benyttes uanset om du kører med andre eller selv.
Momsfradraget på gulpladebilen fik du da du købte den, du købte den ex moms.
Du må give dig selv skattefri kørepenge fra firmaet til at dække udgifter i forbindelse med brug af egen bil på jobbet, men det gælder imo ikke når du kører i firmabil.
Du må naturligvis trække momsen fra på alle udgifter der er til firmabilen, reperationer, vinterdæk osv osv.
Ovenstående er min opfattelse af reglerne, men som sagt nok en god ide du lige får en andens mening også før du gør en masse.