Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for momsfradrag / kørslesfradrag - Bil på papegøjeplader (klistermærkeordningen)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Fjerritslev
Tilmeldt 11. Apr 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der kan give mig en specifik forklaring på hvordan reglerne er omkring fradrag for moms vedr. gulpladebil med papegøjeplader?

Jeg har i flere år ført kilometerbog og har modtaget fradrag på min årsopgørelse for dette efter statens takster. Jeg har samtidig trukket momsen fra på de udgifter jeg har haft i forbindelse med driften, altså Diesel, værkstedsregninger mm.

Men har jeg gjort noget forkert?

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 16:37
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ret sikker på du har begået en bøf, men du skal nok lige havde det bekræftet fra anden side også.

Jeg har følgende opfattelse:

Fradrag på årsopgørelse handler om kørsel til og fra arbejde privat, og må benyttes uanset om du kører med andre eller selv.

Momsfradraget på gulpladebilen fik du da du købte den, du købte den ex moms.

Du må give dig selv skattefri kørepenge fra firmaet til at dække udgifter i forbindelse med brug af egen bil på jobbet, men det gælder imo ikke når du kører i firmabil.

Du må naturligvis trække momsen fra på alle udgifter der er til firmabilen, reperationer, vinterdæk osv osv.

Ovenstående er min opfattelse af reglerne, men som sagt nok en god ide du lige får en andens mening også før du gør en masse.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Per Jensen:

Er der nogen der kan give mig en specifik forklaring på hvordan reglerne er omkring fradrag for moms vedr. gulpladebil med papegøjeplader?

Jeg har i flere år ført kilometerbog og har modtaget fradrag på min årsopgørelse for dette efter statens takster. Jeg har samtidig trukket momsen fra på de udgifter jeg har haft i forbindelse med driften, altså Diesel, værkstedsregninger mm.

Men har jeg gjort noget forkert?

Hej Per

Der er helt korrekt og lige efter "bogen" Yes

HUSK! Ved siden af den skattefrie kørselsgodtgørelse, som dækker alle bilens omkostninger, så gives der dog fradrag for omkostninger til færgebilletter og broafgifter, som det eneste.

Begrundelsen for at give momsfradrag er, at der gives en kompensation for, at varevognen ikke har fratrukket moms ved anskaffelsen ligesom der for den private andel betales en såkaldt "privatbenyttelsesafgift".

Alle andre udlæg af reglerne er derfor enten forkerte eller misvisende,

Tonny

Fra Fjerritslev
Tilmeldt 11. Apr 14
Skrevet kl. 05:33

Hej Tonny!

Så det er korrekt at føre kørebog og trække kilometertakst på årsregnskabet, da bilen er anskaffet privat og jeg betaler privatbenyttelsesafgift, samtidig med at jeg trækker momsen fra på diesel og værkstedsregninger løbende i momsregnskabet, men ikke udgiten hertil, den skal jeg klare privat? Og er det korrekt at jeg kan trække udgiften til færgebiletter og broafgifter fra i regnskabet?

Har du evt. en juridisk begrundelse?

Ja, undskyld jeg skal have det skåret ud i pap, jeg er lidt langsom til at opfatte tingene ;) og så skal jeg have noget konkret til revisoren;).

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 07:34

Hej Per

Et hurtigt link http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2157848&vId=0 

hvor der i nederste punkt fremgår følgende:  

Moms og privat brug

Har bilen en tilladt totalvægt på højst tre tons og bruges til både private og momspligtige formål, kan du trække moms af udgifterne til drift fra.

Udgifter er fx benzin, reparationer og færgebilletter.

Har varebilen en tilladt totalvægt på over tre tons, kan du få fradrag for den del af kørslen, som er erhvervsmæssig kørsel.

Tonny

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:56

Så man må oplyse km kørt i firmabil til skat og få personligt fradrag for kilometerne ?

Fra Fjerritslev
Tilmeldt 11. Apr 14
Skrevet kl. 09:50

Husk det er km kørt i privatejet gulpladebil.

Som jeg forstår det, så må man trække km fra som fradrag i skatteopgørelse, og moms fra løbende i momsregnskabet. Udgiften kan dog ikke trækkes fra nogen steder.

Håber at det er korrekt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

se så kom svaret jo fra Tonny og det kan trådstarter jo trykt bruge

Papegøjeplade (hvor moms jo ikke er fratrukket ved køb af bilen) har ret til momsfradrag for drift - som er brændstof - reparation - færgebillet og bro moms

Ud over den købsmoms som tages i firmaets regnskab og dermed giver fradrag - så er der fradrag for kørebogs km efter statens takster.

Det beløb udbetales ikke i personlig virksomhed og tages ikke ind i virksomhedens regnskab - men tages som skatte regulering = reducerer virksomhedens resultat til den udvidede selvangivelse, hvorved man får fradrag for beløbet i den personlige indkomst

Ordningen medfører også en mindre afgift (str orden 950 til 5150 kr per år) 

Tonny - har jeg så også forstået det korrekt til næste gang Stick out tongue

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fjerritslev
Tilmeldt 11. Apr 14
Skrevet kl. 10:57

Ja, Tonny, har vi forstået det korrekt?

For så har jeg et forslag til en ny feature i Dinero 😉

Og forresten tak for hjælpen, John.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:11

Cookie - John Hannover:

se så kom svaret jo fra Tonny og det kan trådstarter jo trykt bruge

Papegøjeplade (hvor moms jo ikke er fratrukket ved køb af bilen) har ret til momsfradrag for drift - som er brændstof - reparation - færgebillet og bro moms

Ud over den købsmoms som tages i firmaets regnskab og dermed giver fradrag - så er der fradrag for kørebogs km efter statens takster.

Det beløb udbetales ikke i personlig virksomhed og tages ikke ind i virksomhedens regnskab - men tages som skatte regulering = reducerer virksomhedens resultat til den udvidede selvangivelse, hvorved man får fradrag for beløbet i den personlige indkomst

Ordningen medfører også en mindre afgift (str orden 950 til 5150 kr per år) 

Tonny - har jeg så også forstået det korrekt til næste gang Stick out tongue

Yes Meget præcist

Tonny

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)