Jeg er helt med på den momsmæssige behandling. Det er kørselsgodtgørelsen, jeg er lidt usikker på. John skriver, at kørselsgodtgørelsen ikke udbetales (tages ikke ind i virksomhedens regnskab) men tages som skatteregulering. Jeg synes dog der i dette link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=96078 står, at man kan bruge ordningen (med momsfradrag for driftsudgifter), når fx "bilen holdes uden for virksomhedsordningen, og indehaveren får GODTGØRELSE for den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster."
Jeg opfatter godtgørelse som netop at få udbetalt.
Det er formentlig mig, der ikke forstår tingene korrekt – håber der er nogen, der kan hjælpe.
punkt 1 til 3 er bilen = den momsmæssige side - punkt 4 og 5 er ejeren - som jeg læser det - men skidt formuleret (og så i øvrigt også gammelt ikke gældende)
Jeg mener - uden for virksomhedsordningen er det altid - fradrag - og resultatet er jo helt ens så jeg kan ikke se problemet ved at tage det som reglerne siger - fradrag
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
at man kan bruge ordningen (med momsfradrag for driftsudgifter), når fx "bilen holdes uden for virksomhedsordningen, og indehaveren får GODTGØRELSE for den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster."
Hvis du bruger virksomhedsskatteordningen og har en bil som IKKE indgår indgår i din virksomhed, så er det rigtigt at du kan få refunderet dine udgifter med et beløb svarende til satserne for skattefri kørselsgodtgørelse.
I alle andre tilfælde vil du som selvstændig erhvervsdrivende skulle tage det som fradrag.
at man kan bruge ordningen (med momsfradrag for driftsudgifter), når fx "bilen holdes uden for virksomhedsordningen, og indehaveren får GODTGØRELSE for den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster."
Hvis du bruger virksomhedsskatteordningen og har en bil som IKKE indgår indgår i din virksomhed, så er det rigtigt at du kan få refunderet dine udgifter med et beløb svarende til satserne for skattefri kørselsgodtgørelse.
I alle andre tilfælde vil du som selvstændig erhvervsdrivende skulle tage det som fradrag.
Whiskey - det vil sige Papegøjeplade ændrer reglen (for alle andres biler som er privat købte indgår jo heller ikke i virksomhed)
Mere for at forstå - Alle med statens takst for kørsel i egen bil - fradrag via skat og IKKE ind i regnskabet. -
Ejes Papegøje bil privatkøbt med moms - så må det udbetales via regnskabet sammen med andre transportomkostninger m-m?
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER