Hej alle i dejlige iværksættere og andet godtfolk :-)
En kammerat og jeg går og brænder under fødderne for at komme ud i livet med vores iværksætterprojekt. Det drejer sig om en Hardballbane. Hardball er lidt hen af paintball for dem som ikke kender det.
Til formålet har vi været ude og se på flere grunde, men har fundet en som egner sig perfekt til formålet. En grund med en 4-længet gård. Den har før været brugt privat/erhverv, men vi kommer udelukkende til at bruge den erhvervsmæssigt.
I salgsannoncen er det klart angivet, at man tænker at rive det ned for så at kunne udstykke nye parcelhuse. Vi ønsker dog at bevare det som det er, da det som det står passer perfekt til formålet.
Huset er udbudt til 325.000, men eftersom det har stået tomt i flere år, vil vi byde 300.000.
Jeg har selv 15.000, min samlever har 10.000 og min forretbingspartner har 50.000, men vil gerne invitere lidt mindre, hvis muligt.
Derudover vil han helst heller ikke hæfte for noget gæld.
Jeg er fuldtidsarbejde pr. 1. Februar med en lille løn på 24000 før skat. Min kæreste er studerende ind til næste sommer. Det samme er min forretningspartner. Vi har naturligvis udarbejdet et budget, hvor vi har et overskud første år på omkring 30.000 og omsætning på 120.000.
Vi har brug for 60-80.000 til køb af gear og indretning af stedet.
Vil i mene, at vi kan gå i banken med disse tal og vil i ud fra egne erfaringer tro, at jeg personligt kan hæfte for gælden, eller vil banken kræve, at vi er to om det?
Eller.. Kan det overhovedet lade sig gøre med den beskrevne økonomi? :-)
Kæresten og jeg bor i dag til leje med faste månedlige udgifter til lejligheden på 4000 kr..
Man kan altid gå i banken Casper. Gør forarbejdet så godt du kan og se hvad der sker. Det ville være mærkeligt hvis andres erfaringer kunne bruges til noget i lige dit specielle tilfælde. Det er en erfaring du selv må gøre.
Et budget på 120.000 kr og et overskud på 30.000 kr som ikke giver ret meget luft
Jeg tror derfor som min. at I skal være meget meget omhyggelige med alle tal og beregninger og ha en masse understøttende tanker for de 120.000 kr / 30.000 overskud. Det kan være en ide at ha en revisor med i udarbejdelsen og mødet med banken.
Det er også meget tænkeligt at banken vil kræve at I alle sammen hæfter. I har selv max de 75.000 at investere og I har i princip to muligheder - stifte I/S = personlig virksomhed for flere og der er hæftelse automatisk personlig soldidarisk - eller stifte selskab - ApS ville være muligt med indskud 75.000 (og ellers IVS) og der vil banken ofte kræve personlig kaution for lån
Endeligt tror jeg en god og sikker vurdering af ejendommen er vigtig - evt kan den som erhvervsejendom belånes 60% i kreditforening og rest i direkte bank og hvis en fuldt troværdig vurdering siger 300.000 er I et stykke på vej
god vind med det - overvej at få en økonomimand/revisor til at gennemse planerne - det kan være godt anvendte penge og behøver ikke koste så voldsomt
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER