kan ikke hurtigt overskue den men det er jo i alle fald klart at skattemæssigt må du ikke både ha en afskrivning og et tab på det gamle inventar, så der bliver afskrivninger jo genvundne og så er det som bliver det faktiske tab, opr pris minus erstatning som jeg lige læser dig. Det må jo være det kunden har tabt. (jeg forstår ikke om der så også er nyt inventar som hænger sammen med dette eller om det bare er en ny anskaffelse med ny afskrivning)
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
" (jeg forstår ikke om der så også er nyt inventar som hænger sammen med dette eller om det bare er en ny anskaffelse med ny afskrivning)"
Det er nyanskaffelse med ny afskrivning.
Var bare i tvivl om hvorledes jeg skulle bogføre mig ud af det ødelagte inventar, som er smidt ud - da jeg både havde et anskaffelsessum på kr. xx - et restgæld på samme inventar på kr. x, som jo er mindre end anskaffelsessummen, og som blev indfriet af forsikringssummen.
Er det mon korrekt - hvis jeg gør således (resultatet bliver det samme men så kan jeg via bogføringen vise hvordan jeg har gjort): kreditere inventar/tilgangskontoen med restgældsbeløbet på inventar, og føre det som "inventar/Hærværk" i driften og differencen på anskaffelsesummen contra restgæld føres som tab i driften?
Du skal have "nulstillet" de gamle aktiver, som sammenholdt med erstatningssummen skal føres enten som en regnskabsmæssig avance eller tab i resultatopgørelsen.
Skattemæssigt sidestilles en erstatningssum med et salg og behandles sådan.
Måske du skulle overveje at fjerne ordet "Revision" fra din virksomhed
* Den lille del af uvidenhed, som vi kan opstille og klassificere, kalder vi viden *
Den, der stiller spørgsmål, er måske en tåbe i fem minutter, mens den, der aldrig gør det, forbliver en tåbe for livet.
Tror jeg vil lede efter en af dine første tråde - hvor Du måtte stille spørgsmål - som undertegnede trods alt ikke finder for svær til og svare på - og besvare dette med at Du formentlig nok skal fjerne ordet "Revision" fra din firma.
Svar dog på spørgsmålet i stedet for og komme med kommentar om min viden - hvor er det uprofessionelt af Dem og skrive således - Du kender mig ikke engang - Tony Skov Pedersen
Den, der stiller spørgsmål, er måske en tåbe i fem minutter, mens den, der aldrig gør det, forbliver en tåbe for livet.
Det er så rigtigt som det er sagt. Et råd vil dog være at lave en anonym profil til spørgsmål ala det du stillede her i tråden - og så brugte din nuværende profil til "profilere" dig positivt. Som potentiel kunde ville jeg jeg selv hurtigere skøjte videre til den næste revisor i rækken......
Den, der stiller spørgsmål, er måske en tåbe i fem minutter, mens den, der aldrig gør det, forbliver en tåbe for livet.
Det er så rigtigt som det er sagt. Et råd vil dog være at lave en anonym profil til spørgsmål ala det du stillede her i tråden - og så brugte din nuværende profil til "profilere" dig positivt. Som potentiel kunde ville jeg jeg selv hurtigere skøjte videre til den næste revisor i rækken......
Tjaah, jeg vil hellere have en revisor der tør stille spørgsmål end en revisor, der "putter med tingene". Når alt kommer til alt så er jeg rimelig overbevist om at vi har forskellige kompetencer og hver især har gjort ting vi hellere ville være foruden. Men med ærlighed kommer man længst og jeg ser ingen problemer i at have en revisor, der spørger hvis han er i tvivl (-:
Bortset for det - så svarede Tonny vel egentligt på dit spørgsmål. Du skal betragte inventaret som solgt til et beløb svarende til den erstatning som du har fået. Differencen (tab/gevinst) i resultatopgørelsen. Hvis der er købt nyt inventar skal du behandle det som en nyanskaffelse.