Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen produktion af kosttilskudsprodukter (energi- og proteinpulver samt evt. riskiks og kaffe)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 8. Aug 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg har et brændende ønske om at producere og videresælge kosttilskudsprodukter i form af energi- og proteinprodukter specielt målrettet til cykelryttere. Jeg har en rigtig god opskrift på 'hjemmelavet' energipulver, som jeg selv bruger og er meget tilfreds med, når jeg cykeltræner, og derfor kunne jeg godt tænke mig at sælge det videre. På sigt kunne jeg også godt tænke mig at producere og videresælge flere produkter som fx proteinpulver, riskiks og kaffe.

Men jeg har opdaget, at det ikke bare er 'lige til'. Jeg har derfor de seneste uger forsøgt at danne mig et overblik over regler mv. på Fødevarestyrelsens hjemmeside, men det kan virke som lidt af en jungle (selv for en jurastuderende som mig).

Så hvilke krav er der til selv at producere og videresælge kosttilskudsprodukter? Som jeg har forstået det indtil videre skal jeg:

- have virksomheden registreret i Fødevarestyrelsen inden markedsføring
- blive registret i næringsbasen, hvis jeg sælger for mere end 50.000 kr./året (regner jeg dog ikke med i starten)
- have et hygiejnebevis
- udføre arbejdet i et godkendt køkken
- få udført en laboratorieanalyse for at fastlægge næringsdeklarationen
- få godkendt næringsindholdet i kosttilskuddet af Fødevarestyrelsen
- vitaminerne og mineralerne mm. skal være tilladte i DK og inden for maksgrænsen  

Er der noget, jeg har glemt eller taget fejl af?
Jeg regner med at udføre arbejdet på et køkken på en folkeskole, jeg har mulighed for at låne. Jeg går ud fra at dette er et 'godkendt' køkken, er det ikke?
Vil alm. kaffe med lidt ekstra kulhydrater være omfattet af reglerne om kosttilskud? De kommer jo til at have en ernæringsmæssig virkning. Og lige så med riskiks, ikke? 

Erfaringer og råd modtages meget gerne. Tak. 

 

Jurist og tekstforfatter. Skriver bl.a. juridiske artikler på eJura.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 122
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvis det folkeskole køkken er et undervisningslokale, er det typisk ikke et registreret køkken.
Kig på www.findsmiley.dk og se om det bliver kontrolleret.
Du skal også have egenkontrolprogram.
Hvis du modtager ingredienser fra EU til produkterne skal du være registreret som samhandel og sikre dig at ingredienserne er lovlige i DK.
Da der endnu ikke er udarbejdet en EU forordning for kosttilskud og særlig ernæring, er det op til de enkelte lande ar fastsætte regler.
Det emballage du benytter skal være godkendt til det type produkt du putter i ( materiale og genstande).
Endvidere skal du tænke på hvordan du markedsfører dit produkt i forhold til anprisning.

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Mvh Kristina

Fra Søborg
Tilmeldt 8. Aug 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristina.

Mange tak for svaret og hjælpen. Jeg kan godt se, at det er en lidt længere proces, og der er mange ting, der skal på plads. 

Hvad med resten af det jeg havde skrevet - passer det? Fx det med laboratorieanalysen mv. 

Og hvad med afgifter/gebyrer? Har læst et sted, det koster 12.500 kr at blive registreret, men kan ikke finde noget info om det.

Mvh Alexander. 

Jurist og tekstforfatter. Skriver bl.a. juridiske artikler på eJura.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 122
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Der vil altid være et gebyr, hvis du skal registrere et kosttilskud. Se her:

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Ernaering/Kosttilskud/Sider/Hvad-skal-jeg-vaere-opmaerksom-paa-naar-jeg-skal-markedsfoere-kosttilskud.aspx#&&cs=1!0%2cS1.1!0%2cS1.2!0%2cS1.3!0%2cS1.4!0%2cS1.5!0%2cS1.6!0%2cS1.7!0%2cS1.8!0%2cS1.9!0%2cS1.10!0%2cV1!0%2cL1

Da jeg ikke kan vurdere dit produkt ud fra det du skriver, er jeg lidt i tvivl om hvorvidt det overhovedet hører til i kosttilskudskategorien. 

Der er lidt forskellige regler for næringsdeklaration. Når det hedder kosttilskud er reglerne lidt anderledes. Fra 2016 skal de fleste fødevarer have næringsdeklaration, men kosttilskud faldet lidt væk fra dette krav. 

Dog vil jeg sige, at det nok er en vigtig del, i forhold til den type kunder du vil sælge til, da ernæring er en stor del af deres hverdag. 

Der er ikke krav til at et laboratorium skal analysere det. Du må i realiteten gerne udregne det selv, men du skal bruge oplysninger fra et anerkendt sted. Fx. Foodcomp, som er DTU's database. Jeg er dog ikke sikker på at de har de ingredienser, som du benytter. 

Mvh Kristina 

Fra Søborg
Tilmeldt 8. Aug 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret. Det er virkelig værdsat!

Der er dog stadig lidt, jeg er i tvivl om. Til at starte med har jeg tænkt mig kun at producere energipulver.

Hvis jeg omsætter for under 50.000 om året, så vil der vel ikke "altid være et gebyr" - så er jeg undtaget, ikke? 

Og det er umiddelbart svært at finde nogle oplysninger om opbevaring og lager. Lad os sige, jeg får produceret kosttilskuddet i et godkendt køkken på en børnehave og samtidig emballerer det i fødevaregodkendt emballage, kan jeg så køre det hjem og opbevare det i et privat hjem på reoler 4-5 km fra køkkenet og derfra sende det ud til kunderne? Kosttilskuddet kræver blot alm. stuetemperatur, og det kommer til at blive opbevaret i et selvstændigt rum på en 1. sal uden åbne vinduer el. lign., så er der nogle problemer fødevaremæssigt for kosttilskuddet ved det?

Håber, du kan svare.

Mvh Alexander. 

Jurist og tekstforfatter. Skriver bl.a. juridiske artikler på eJura.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 122
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alexander, 

giv mig et kald på 81752828, så skal jeg nok guide dig lidt på vej. Det er lidt nemmere over telefonen. 

Mvh Kristina 

Tilmeldt 21. Dec 09
Indlæg ialt: 238
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alexander.

Jeg har snart 10 års erfaring med kosttilskudsbranchen, men har nu skiftet niche. Har tidligere drevet www.kosttilskud.dk (der pt kræver en ordentlig overhaling). 

Med den sorte hat på - må jeg indrømme at din businesscase er tynd. Du fatter ikke hvilke ressourcer det kræver at komme igang. Prøv at ring til fx eurofins steins laboratorie og hør dem, hvad det koster at få lavet en ingrediensanalyse af din "opskrift". 

Ikke mindst, så kommer dit produkt nok primært til at bestå af maltodextrin, og vil du til at tilsætte elektrolytblandinger med mere, så bliver det for alvor dyrt og komplekst. 

Brænder du virkelig for ideen, så vil jeg lægge ud med privatelabel - men lige præcis energipulver, er der så forsvindende lille avance på - da du vil opdage konkurrencen er vanvittig. Der er 3 store danske spillere på kosttilskudsområde for sportsfolk i DK - og et par udenlandske der er ved at have godt tag i det danske marked

Jeg vil ikke knuse drømme, men jeg har set folk der brænder lige så meget for ideen som du - brænde ud bureaukratiet, inden de overhovedet kommer igang i den her niche. 

vh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)