Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag uden virksomhed?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Udstyret er købt, så skattefradrag har ikke været afgørende!

SKAT har tidligere accepteret underskud i opstartsperioden, og i øvrigt kan spørger også vælge at aktivere kameraet indtil indtægterne kommer, og så afskrive efterfølgende :)

Jeg kan godt forstå din generelle advarsel mht til skattefradrag, men det behøver ikke betyde at alle er afskåret fradrag. Kan spørger godtgøre at kameraet kun anvendes erhvervsmæssigt, så må vi også kunne acceptere det :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:22

Cookie - John Hannover:
(og jeg ved ikke hvor kunstnermoms kom ind her for freelance fotograf

Trådstarters egne oplysninger. Netop med kunst er der ikke nødvendigvis en tæt tidsmæssig sammenhæng mellem udgift og indtægt, ligesom registreringspligten først nås ved 300000......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49

jeg er med Henrik - men stadigt utryg ved at tage alle udgifterne til udstyret og få underskud i år til fradrag i anden personlig indkomst- også ud fra trådstarters oplysning om, at han slet ikke kommer i nærheden af 50.000 kr. Jeg er helt enig i at udstyret skal gi fradrag - Kan han ikke bare skatteafskrive med 25% som måske kan indeholdes i den omsætning der forhåbentlig kommer - frem for at straksafskrive alt og få underskud på noget som skat kunne se som hobby (det er jo lidt der problemet ligger) og så tage videre næste år. 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:53

arguins:

Udstyret er købt, så skattefradrag har ikke været afgørende!

SKAT har tidligere accepteret underskud i opstartsperioden, og i øvrigt kan spørger også vælge at aktivere kameraet indtil indtægterne kommer, og så afskrive efterfølgende :)

Jeg kan godt forstå din generelle advarsel mht til skattefradrag, men det behøver ikke betyde at alle er afskåret fradrag. Kan spørger godtgøre at kameraet kun anvendes erhvervsmæssigt, så må vi også kunne acceptere det :)

Ikke uenig og slet ikke i at aktivere og afskrive over lidt længere tid - netop fordi trådstarter slet ikke venter at komme i nærheden af 50 t i omsætning og det ville være surt hvis skat ikke anså det for seriøs drevet erhverv men som en hobby - det er den risiko jeg  - måske overdrevet ? er noget nervøs ved

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Aug 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:20

Hold da op, jeg kan jo slet ikke nå at følge med ;) Sikke mange svar. Dejligt.

Det lyder til at der er delte meninger om hvorvidt det er bedst ikke at oprette virksomhed eller at gøre det. Min store bekymring er at SKAT vil "være efter mig" fordi jeg ikke tjener nok, men jeg kan også forstå at flere virksomheder kører med underskud i en del år. Nu er det ikke fordi jeg nødvendigvis forestiller mig at jeg skal have underskud lige nu: I forhold til mit nuværende freelance job, kan jeg jo lige sige at jeg tjener omkring 25.000 (min egen kunstpraksis tjener jeg som sagt ikke penge på endnu) og mit kamera kostede omkring 7400. Og ja jeg bruger det faktisk kun til mit arbejde (kunst såvel som freelance) - det er analogt, så det er for dyrt i film og fremkaldelse, hvis jeg også skal bruge det privat. Men det vil jo så sige, at jeg også bruger penge på film og fremkaldelse, og jeg skal også ud at investere i en lysmåler snart som vel koster omkring et par tusinde. Derfor ville det jo være rart, hvis jeg kunne trække disse relativt små udgifter fra min relativt lille indkomst ved dette job. Jeg tænker, at jeg ikke behøver opgive alle mine materialeudgifter og dermed undgå at have underskud?

En ting jeg også tænker kunne være fordelen ved at oprette firma nu er, at så er det gjort, hvis der nu skulle komme flere freelance jobs i fremtiden :)

ps. @ John Hannover: Jeg er en hun :)

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 18:48

Hvorvidt det er en god ide med at oprette virksomhed eller ej afhænger af den fremtidige karakter. 

har du et mål om at være helt eller delvis selvstændig på sigt kan du sagtens tage springet nu og oprette et cvr. Er der derimod tale om småaktiviteter er det ikke nødvendigt.

løbende omkostninger der kan henføres til aktiviteten kan naturligvis trækkes fra.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:53

majanummerto:
Det lyder til at der er delte meninger om hvorvidt det er bedst ikke at oprette virksomhed eller at gøre det

Det er der ikke delte meninger om. Du har jo startet virksomhed. Den er bare ikke registreringpligtig (for moms). Hvis du bruger dit kamera til noget indtægtsgivende nu eller du har udsigt til at få det - så tag det fulde fradrag nu. Beløbet er ikke større end at skatten er minimal. Selv SKAT bør kunne indse at en fotograf ingen indtægt har uden udstyr (og specielt her hvor udstyret typisk ikke er udpræget egnet til privat brug). 

Det er normalt at virksomheder i en opstart har negativ indkomst. Det er der ingen grund til at forsøge at skjule ind med manglende afskrivninger mv. - specielt ikke hvis man har anden positiv indkomst som der kan modregnes i. Det afgørende er at du driver din virksomhed seriøst og intensivt med henblik på at tjene penge.

Så skyd løs!!

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:26

Hvor svært kan det være ?

Kom og skyd nogle billeder af mig til min hjemmeside - og så har du omsætning i butikken :-)

Jeg bor på Østerbro i København.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)