Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag uden virksomhed?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 7. Aug 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude på Amino!

Jeg er forholdsvis nyuddannet fotograf og har fået et freelance job, hvor jeg ikke kommer til at tjene mere end 50.000 kr. Jeg tror heller ikke jeg vil komme til at tjene derover lige foreløbig. Så jeg tænker at vente med at oprette virksomhed. Men jeg har indkøbt et nyt kamera for nylig, som jeg bruger til dette job og forhåbentlig også til fremtidige jobs, så det kunne jeg godt tænke mig at trække fra.

Mit spørgsmål er så, om jeg skal oprette en virksomhed for at kunne trække udgifter fra? 

Håber der er nogen derude, der ved lidt om det :)

Tilmeldt 29. Nov 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 23:01

Nej, du behøves ikke at have en virksomhed for at trække omkostningen fra.

Men jeg forstiller at du også bruger dit udstyr privat, hvorfor du ikke kan trække hele omkostningen fra.

Du skal lave et skøn over, hvor meget det bliver brugt privat/erhvervsmæssigt. F.eks. 20/
%/80%.

Den erhvervsmæssige del må du trække fra som omkostning i din indtægt.

Mvh.
Deniz

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:49

Enig med Loldeniz men

Uden registreret virksomhed vil du let ha store problemer med at trække ex et helt kamera fra i din indtægt - men det er skønssag - og du kan i alle fald ikke trække fra så du får underskud. Jeg ville nok ikke være helt tryg ved at trække en masse privat kamera udstyr fra som beskrevet - men alle udgifter du kan PÅVISE kommer fra at du opgiver din indtægt - har du fradrag for

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 02:35
Tilmeldt 7. Aug 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 06:40

Mange tak for alle jeres hurtige svar! Det er en stor hjælp.

Jeg bruger faktisk ikke kameraet privat, men kun til mit arbejde - er uddannet kunstfotograf. Dvs. altså til billeder ifbm min kunstpraksis. Men har hørt at det kan være svært fx at få skat til at anerkende sådan noget som virksomhed, hvis man ikke rigtig tjener på det (hvilket jeg ikke gør endnu). Men det er jo selvfølgelig en anden sag ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:01

Cookie - John Hannover:
og du kan i alle fald ikke trække fra så du får underskud.

Hvorfor ikke? Registreringsgrænsen er noget højere hvis reglerne om kunstnermoms bruges. Det afgørende er at der er tale om erhvervsvirksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:23

Henrik Koudahl:

Cookie - John Hannover:
og du kan i alle fald ikke trække fra så du får underskud.

Hvorfor ikke? Registreringsgrænsen er noget højere hvis reglerne om kunstnermoms bruges. Det afgørende er at der er tale om erhvervsvirksomhed.

jeg vil nu godt fastholde, at hvis man køber kameraudstyr ind - så vil man komme i problem hvis man i en ikke registreret virksomhed (og jeg ved ikke hvor kunstnermoms kom ind her for freelance fotograf - men det er jo måske muligt) trækker et samlet underskud - som kommer fra kamerakøb fra i anden personlig indkomst

Jeg vil ikke afvise man kan argumentere og næste år ha overskud - men jeg tror skat vil se meget mystisk på et stort indkøb af kameraudstyr der også kan (og vel bliver) benyttet privat -  i en ikke registreret virksomhed som fører til regulært fradrag i anden personlig indkomst

Der er nok ikke en facitliste - men sådan tror jeg det ville blive set.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med baggrund i det, du udtaler, har du jo egentlig en lille virksomhed, som dog mangler det væsentligste - nemlig omsætning.

Du kan nok slippe af sted med, at du allerede nu udarbejder et lille virksomhedsregnskab, hvor du blot har aktiveret kamera anskaffelsen. Derudover ingen aktivitet.

Når du så får omsætning, begynder du blot at afskrive efter afskrivningslovens regler.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:55

Nu bliver det oplyst at udstyret ikke anvendes privat. Hvorfor mener du så at der ikke kan være fradrag, eller at der kan være problemer med det.

SKAT har intet insitament til at nægte fradrag, såfremt du udelukkende anvender kameraet erhvervsmæssigt, og i dette tilfælde er der jo god grund til at have et særligt kamera til den erhvervsmæssige aktivitet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06

arguins:
Nu bliver det oplyst at udstyret ikke anvendes privat. Hvorfor mener du så at der ikke kan være fradrag, eller at der kan være problemer med det
jeg mener afgjort der kan være fradrag - men f.eks. uden omsætning at fratrække måske 30.000 fra anden indkomst for køb af måske 4 uafhængige kameradele, TROR jeg vil give problem

Jeg mener vel skat har incitament hvis skattefradrag alene fra afskrivning af kamera medfører minus resultat i en ikke registreret virksomhed der trækkes fra i anden personlig indkomst

Jeg kan sagtens tage fejl, men jeg tror det vil være klogt at være klar på, at skat i ikke registreret virksomhed nemt kunne betvivle afskrivning af kameraudstyr som gav regulært fradrag i anden personlig indkomst.

Det er da muligt at det er en opbygning og at der bliver overskud på sigt - men bare at få fradrag i en ikke registreret virksomhed for opkøb af kamera udstyr TROR jeg vil kunne give mange spørgsmål. 

Hvis kameraindkøb og beslutning afhænger af at kunne få skattefradrag i anden personlig indkomst - så tror jeg det kan føre til en skuffelse

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)