Hejsa Jeg overvejer lidt at udvide min biks med lidt bilsalg. Dog har jeg ikke værksted tilknyttet og vil egentlig helst ikke "bøvle" med reklmationer/garanti. De biler jeg påtænker at sælge er så tilsvarende også meget billige biler (0-20.000) i så fin stand som muligt, med så længe til syn som muligt. Der er jo masser af andre som gør dette, bl.a. A1 biler på fyn. Men er der nogen som ved hvordan de "slipper uden om" garantien ved salg til privat? Den eneste måde at slippe på er jo ved engros-salg til CVR, men det afskærer nok mange fra at købe bil hvis de ikke ved hvordan man får fat i sådan et. Er der nogen regler om at biler i den prisklasse, samt alder og stand taget i betragtning kan undlade at give normal garanti? Det er naturligvis ikke for at sælge noget som brænder sammen på vej ud af butikken og så slippe for garantien. Det er mere for at holde omkostninger så lave så muligt, så bilerne kan sælges så billigt som muligt. |
Hvis du som erhvervsdrivende sælger noget, der ikke har en naturlig holdbarhed (f.eks. mælk), så skal du levere 2 års REKLAMATIONSRET. I de første 6 måneder gælder formodningsreglen, der siger, at hvis ikke FORHANDLEREN kan bevise at en fejl er opstået efter købet, så var den der ved købet.
Du kan derfor ikke slippe for 2 års REKLAMATIONSRET. - DOK... Du kan i slutsedlen skrive, at 'bremseskiverne er i en stand, så de kun forventes at holde 2 måneder' og 'Der må forventes at skulle skiftes gearkasse om 5000 km'. - Du kan altså nævne forbehold i slutsedlen. Men alle de forbehold du IKKE har nævnt, de er omfattet af REKLAMATIONSRETTEN.
Og lad så være med at kalde det garanti... Gør du det, SKAL du stille kunden VÆSENTLIGT bedre end købeloven foreskriver.