Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge billige biler?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 12
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg overvejer lidt at udvide min biks med lidt bilsalg. Dog har jeg ikke værksted tilknyttet og vil egentlig helst ikke "bøvle" med reklmationer/garanti. 

De biler jeg påtænker at sælge er så tilsvarende også meget billige biler (0-20.000) i så fin stand som muligt, med så længe til syn som muligt.

Der er jo masser af andre som gør dette, bl.a. A1 biler på fyn. Men er der nogen som ved hvordan de "slipper uden om" garantien ved salg til privat? Den eneste måde at slippe på er jo ved engros-salg til CVR, men det afskærer nok mange fra at købe bil hvis de ikke ved hvordan man får fat i sådan et.

Er der nogen regler om at biler i den prisklasse, samt alder og stand taget i betragtning kan undlade at give normal garanti?

Det er naturligvis ikke for at sælge noget som brænder sammen på vej ud af butikken og så slippe for garantien. Det er mere for at holde omkostninger så lave så muligt, så bilerne kan sælges så billigt som muligt.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 11:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du som erhvervsdrivende sælger noget, der ikke har en naturlig holdbarhed (f.eks. mælk), så skal du levere 2 års REKLAMATIONSRET. I de første 6 måneder gælder formodningsreglen, der siger, at hvis ikke FORHANDLEREN kan bevise at en fejl er opstået efter købet, så var den der ved købet.

Du kan derfor ikke slippe for 2 års REKLAMATIONSRET. - DOK... Du kan i slutsedlen skrive, at 'bremseskiverne er i en stand, så de kun forventes at holde 2 måneder' og 'Der må forventes at skulle skiftes gearkasse om 5000 km'. - Du kan altså nævne forbehold i slutsedlen. Men alle de forbehold du IKKE har nævnt, de er omfattet af REKLAMATIONSRETTEN.

Og lad så være med at kalde det garanti... Gør du det, SKAL du stille kunden VÆSENTLIGT bedre end købeloven foreskriver.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 11:36

LowDog:
bl.a. A1 biler på fyn. Men er der nogen som ved hvordan de "slipper uden om" garantien ved salg til privat?

Hvor ser du henne at de slipper uden om dette ?

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Tilmeldt 7. Aug 12
Skrevet kl. 11:44

Det var måske lidt forkert formuleret, mente ikke at de slipper uden om, dog kan jeg så læse flere anmeldelser af dem, hvor folk ikke kan få garanti/reklamation pga. de har taget forbehold i slutsedlen. 

Ringede dog lige til FDM juridisk og de sagde at man ikke kunne slippe på nogen måde medmindre man sælger til CVR. Spørgsmålet er så bare hvor mange der ved det og diverse forhandlere bare sælger den uden garanti, hvorefter køber tror at de ikke er berrettiget til noget. 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 11:46

LowDog:
Spørgsmålet er så bare hvor mange der ved det og diverse forhandlere bare sælger den uden garanti, hvorefter køber tror at de ikke er berrettiget til noget.

Masser. Spørgsmålet er om DU vil drive din forretning på at snyde folk fordi de ikke ved bedre?

Og den dag der er en der brokker sig, kan du lige så godt betale ved kasse 1.... - Dine bilpriser er under småsags-grænsen, så en tur i retten er let klaret. - Det kan hurtigt blive din hverdag.

Mon du er sikker på, at det er en god forretningsidé?

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 11:51

I tillæg til hvad Carsten skriver, så er det jo sådan med brugte biler at hvad der umiddelbart vil kunne ses med det blotte øje, ikke kan gøres til genstand for reklamation. Derfor kan det fint lade sig gøre for A1, - og hvis du lægger mærke til deres billeder så viser de jo netop rustne skærmkanter m.v.

At handle billige biler, handler nok også om ikke at oversælge bilerne. Desværre - og det ved jeg af erfaring - så har nogle købere af billige biler ikke rigtig økonomien til at have en bil, og er ofte urealistiske omkring udgifterne. En splinterny bil til 100.000 kr. skal måske have et service til 3.000 kr. og det tager køberen med, - men en brugtbilkøber der har købt en bil til 10.000 kr. og måske får en reparation til 2500 kr.  føler sig til gengæld snydt. Der er lidt psykologi i det.

Tilmeldt 7. Aug 12
Skrevet kl. 12:07

Carsten Kvist:

LowDog:
Spørgsmålet er så bare hvor mange der ved det og diverse forhandlere bare sælger den uden garanti, hvorefter køber tror at de ikke er berrettiget til noget.

Masser. Spørgsmålet er om DU vil drive din forretning på at snyde folk fordi de ikke ved bedre?

Og den dag der er en der brokker sig, kan du lige så godt betale ved kasse 1.... - Dine bilpriser er under småsags-grænsen, så en tur i retten er let klaret. - Det kan hurtigt blive din hverdag.

Mon du er sikker på, at det er en god forretningsidé?

Synes måske det er lige groft nok at antyde jeg vil snyde kunderne? Som jeg skriver så er det med henblik på at kunne sælge billige biler til folk. Uden garanti behøver man jo ikke en avance på 100% og derfor kan de sælges det billigere. Det er absolut ikke for at snyde nogen, kunderne skulle selvfølgelig også gøres opmærksomme på dette. 

Ud fra din antydning så er al privathandel også snyd og humbug fordi de sælges som beset?

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 12:09

LowDog:
Ud fra din antydning så er al privathandel også snyd og humbug fordi de sælges som beset?

Prøv at læse de første 6 ord af mit første indlæg igen: 'Hvis du som erhvervsdrivende sælger noget'

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 12:20

Det er to måder at gøre dette på.

Mange forhandlere skriver i annoncen at bilen sælges engros / til CVR nummer. Kommer man som privat og vil købe bilen, kan man godt det, men så bliver bilen handlet privat mellem køber og sælger, og sælger "sælger" så bilen til sig selv efterfølgende. Det betyder at bilen er købt som beset og at hvis reklamationsretten skal bruges er det sælgeren der skal bruge den, ikke den private køber. 

Den er nok i det jeg vil kalde den mørke halvdel af gråzonen. 

Den anden mulighed er den som A1 biler også benytter sig af. De fotodokumenterer bilen, og giver ikke reklamationsret på noget som helst da bilen ikke forventes at kunne gå igennem syn om 2 år igen. Der er en gigantlang undtagelsesliste med, så de kommer udenom stort set alt hvad der er af sliddele på bilen. Er der en rusten skærmkant, ja så undtager de sig selv fra at give reklamation på karosseriet. Og det er jo så hele karosseriet og ikke kun den skærmkant fordi man må forudsætte at hvis bilen tærrer i det ene hjørne gør den det også i det andet hjørne inden for kort tid. 

Her kan en jurist hjælpe dig med at få sat en slutseddel sammen hvor disse ting er holdt i kort snor.

Ellers er det bare at gå i krig :) Det kan sagtens lade sig gøre, dog vil jeg nok sige at et værksted er et must. A1 biler er danmarks ukronede konge hvad den slags her angår. Han sælger biler med nummerplader ned til 4-5000.- kroner, og har bla.a aftaler med forskellige ophuggere om at biler der kommer ind til skrotning får han lov til at købe hvis der er et par måneder eller 12 tilbage til syn. Så får kunden samme beløb som skrotningspræmien i et salg istedet (2500.-) og så kan han sælge bilen til 6-7000.- kroner.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)