Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget skal man have i konsulenthonorar for at det svarer til en alm. løn?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis man har en fastansættelse med løn på, lad os sige, 50.000 kr. i brutto (dvs. inkl. pension, frynsegoder, osv.), hvor meget skal en selvstændig konsulent have i månedlig honorar for at ligge på det samme niveau. Altså, han skal jo selv finansiere sin pension, ferie, sygdom, osv., så er der en tommelfingerregel for hvor meget der skal lægges oveni for at dække alle disse ting (og andet som jeg evt. ikke har tænkt på). De faste udgifter for drift af virksomhed som revisor, forsikringer, osv., skal holdes udenfor da der i forvejen drives konsulentvirksomhed på deltid. Så der er udelukkende tale om hvornår det økonomisk kan betale sig at udføre et (fast) arbejde som konsulent frem for fastansat.

På forhånd tak

Fra Højslev
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 129
Fra  Lethers Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Der er 148 timer på en måned, så kan du jo prøve at dividere op med bruttolønnen ;)

Det giver ca. 337,- brutto, så kan du lægge ønskede pension oveni, indkalkulere konkurrence osv.

Konsulentydelser er normalt meget høje, for det er jo et spørgsmål om, hvorvidt du har arbejde nok til at fylde en hel måneds norm ud.

DBH

Rune

Jeg er ejer af Marketingsvirksomheden Lethers.dk. Online markedsføring og rådgivning til dig!

Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for dit svar Rune.

Det her er en lidt special situation hvor jeg selv er medejer af den virksomhed som skal faktureres for min honorar. Så i princippet vil jeg gerne gøre det billigt, men samtidig har jeg desværre ikke så meget plads i privatøkonomien at jeg rigtig har råd til at gå ned i indtægt ift. min fastansættelse (de 50k var bare et eksempel). Så jeg ville bare høre om hvor meget man bør lægge ind som buffer for at kunne dække sygdom, ferie, osv.

Tak

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rune Svenninggaard:

Der er 148 timer på en måned, så kan du jo prøve at dividere op med bruttolønnen ;)

Der er nu 160,33 timer pr. mdr - hvis det skal være helt korrekt. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

det går jo ikke at erstatte den sikkerhed som f.eks. lønmodtagernes garantifond udgør og visse andre ting, men er det ferie og sygdom alene så + 20% mindst. Pension er jo med i dine 50.000 frynsegoder må du jo let selv kunne prissætte - så 50.000 + mindst 20% dækker jo pension og ferie og lidt sygdom

Hvad så hvis det bliver lang sygdom, ja så dækker det jo ikke - så jeg tror en god tommelfingerregel vil være + 35% mindst

Pas nu på virksomheden ikke kan komme i problem med at du i virkeligheden er lønmodtager - som jeg forstår du er idag (men det er måske så et andet sted) - men i stedet i personlig virksomhed tager honorar og selv beskattes gennem virksomhed. Risikoen er nok klart størst hvis det skulle vise sig du ikke kan betale skatten - for så vil skat måske synes det lignede fast løn modtager arbejde. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Mange tak for dit svar!

Virksomheden er et A/S hvor jeg er en medejer i en procentdel af aktierne. Jeg vil sende faktura til den fra min enkeltmandsvirksomhed som jeg har haft i 5 år og hvor jeg også har andre kunder (omend i mindre omfang). Jeg er i dag fastansat i et helt tredje firma.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

det fungerer sikkert fint - god vind med det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)