Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

spørgsmål om enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Oct 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Jeg har nogle hjemmesider som jeg tjener lidt penge på så jeg overvejer at lave et enkeltmandsfirma. Men jeg har nogle spørgsmål omkring skat og moms osv.

1) Hvis jeg tjener 5000kr på en måned, hvor meget af det skal så beskattes hvis jeg lader pengene stå på min firma konto?

2) Skal der betales 25% moms af de 5000kr?

3) Hvis jeg f.eks vil hive 2500kr ud til mig selv fra firmakontoen hvor meget skal så beskattes?

4) Hvis jeg nu beslutter mig for at købe en anden hjemmeside for de penge jeg har stående på firmakontoen. F.eks en side til 10.000kr med moms, kan jeg så trække 25% fra prisen?

5) Er der nogle fordele/ulemper ved et enkeltmandsfirma?

 Det skal lige siges at jeg ikke sælger noget på hjemmesiderne, men jeg udelukket tjener pengene gennem banner reklamer.

Håber i kan svare på mine spørgsmål :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du betaler Skat af dit overskud ved via selvangivelsen.

Dog kan du forskudsregistrere et evt. overskud, og så betale B-skat løbende.

Du betaler ikke skat af dine løbende udtræk, idet det er accontohævninger på forventet resultat.

Hvis du tjener pengene i DK via et dansk site...skal du betale moms.

Hvis ikke, kommer det an på hvor og hvordan og hvem du sæler til.

Hvis du køber en hjemmeside incl. moms, kan momsen trækkes fra.

Du skal lave momsregnskab, årsrapport samt overholde diverse lovgivning mv.

 

/Peter 

Tilmeldt 20. Oct 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil sige at jeg i min selvangivelse skal skrive min forventet indtjening, og det jeg så tjener over skal jeg betale skat af?

Og hvis jeg vil hive nogle af de penge jeg tjener ud til eget brug skal jeg ikke betale skat med det samme?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...du betaler evt. yderligere SKAT af forskellen mellem forskudsregistrering/årsopgørelse.

Såfremt du har forskudsregistreret for meget, får du for meget betalt SKAT retur.

Ja....du betaler ikke skat af dine private udtræk.

 

/Peter

Tilmeldt 20. Oct 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det eneste tidspunkt jeg skulle betale skat er hvis jeg tjener mere end min forskudsregistrering? eller har jeg misforstået noget? :)

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja lidt. Du skal stadig betale ac. b-skat.
Man beregner din skat udfra det beløb du forskudregistrerer dig med. Hvis fx din forskudsregistrering betyder du skal betale 50.000kr i skat vil du få tilsendt 10 girokort, hvor du skal betale 5.000kr pr gang.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

 

Hvis du ikke har forskudsregistreret virksomhedsindkomsten...skal du ligge noget til side til skatten af evt. overskud(nok 8% og ca. 50%), idet

du kommer til at betale Ambi(8%) samt skat af virksomhedsoverskuddet.

 

/Peter

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk - det du betaler skat af er overskuddet i virksomheden (indtægter minus udgifter). Det er altså ligegyldigt om du trækker dem ud eller ej. Det gælder ved en alm. lille virksomhed (ikke selskaber og 'virksomhedsordningen').

 Du bør skønne dit overskud og 'forskudsregistrerer det' Så betaler du skatten løbende (10 månedlige rater om året), evt. med en lille korrektion via selvangivelsen når årets præcise overskud er kendt.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)