Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg sponsorere min egen fritidsinteresse?

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Har en fritidsinteresse der går ud på at kører trackdays (banekørsel) i min sportsvogn. Dette koster naturligvis en del. Dæk, bremser og slid ca 20.000 om året, tilmeldingsgebyrer osv måske ca 15.000.

Min virksomhed henvender sig til kunder der skal optage nye realkreditlån. Der er jo mange realtivt velhavende folk med til den her slags trackdays, hvorfor der måske kunne være smart at reklamere.

Må jeg få firmaet til at købe fx dæk og bremser, mod jeg så sætter et banner eller lign på bilen? -der vil jo være mange penge at spare ved at lade firmaet (enkeltmandsvirksomhed) stå for nogle af serviceomkostningerne. -men vil skat blande sig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32

Ja skat vil formentlig forkaste det. Du skal kunne sandsynliggøre at det udelukkende gør det af markedsmæssige hensyn, at det var den bedste måde for dig at få noget ud af reklamekronerne og sponsorat af egen hobby vil skat klart nok ikke godkende

De ville nok godkende selve prisen for et banner op påsætning men ikke de øvrige vil jeg klart påstå

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kommer til at krydse grænsen imellem "markedsførings-aktivitet" og "privat hobby".
Og den vil SKAT ikke bryde sig om.

Det var noget andet, hvis du går ud og sponsorerer et andet team, for så er det ikke penge der går ubeskattet fra din virksomhed til din egen lomme.

I teorien burde du kunne trække alle dine markedsføringsomkostninger fra. Men i dit tilfælde kan der opstå en diskussion om den konkrete grund til sponsoratet er, for at støtte din egen hobby, eller for at opnå en eksponering / reklameværdi. Og din diskussion kommer du ikke til at vinde - ikke når det er en enkeltmandsvirksomhed der støtter egen hobby, for det er sådan SKAT vil se det.

/Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:43
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

ah okay... så skat blander sig i ens markedsføring? men fair nok... det skal jo heller ikke være et tag-selvbord.

Måske man kan sponsorere end anden bil (en ven) som så tilgengæld sponsorere ens egen bil. begge kan købe reservedele uden moms og trække udgiften fra

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 12:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

EnNyIde:
Måske man kan sponsorere end anden bil (en ven) som så tilgengæld sponsorere ens egen bil. begge kan købe reservedele uden moms og trække udgiften fra

Det vil nok være en RIGTIG god ide som skat aldrig nogensinde vil komme i tanke om at tænke på - det er ALDRIG set før. Der vil sikkert gå mange år før de belsutter sig for at gennemrode de forgangne 5 år.

Ironi kan forekomme....Stick out tongue

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:09

Hmmm....

Måske det er lettere at henvise til de gældende skattebestemmelser på området

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2083500&vId=209219

Så er vi fri for "gætterier".

Konklusion:

Enkeltmandsvirksomhed og fritidsinteresse - NEJ!

Tonny

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:12

EnNyIde:

Og alle andre kunne gøre det samme med hinandens cykler, skateboards, stereoanlæg, kummefrysere, HTH-køkkener osv. 
Du får et klistermærke på mit hus, og jeg får et på dit hus. Pludselig kan alle dine boligudgifter trækkes fra i min virksomhed og omvendt...
Jamen det er jo ikke markedsføring... Jo, der kommer mange mennesker forbi mit hus og ser dit klistermærke. 

Jeg tror godt, at du selv kan se, hvorfor det ikke går.

Hans 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:42

Hans fra Tekstspot, er ikke helt med på din kommentar om at jeg nok selv kan se det ikke går?

I praksis er det vel lidt svært for SKAT at gøre meget ved at jeg har reklameudgifter på fx 15.000 mod at mit logo bliver vist til x-antal løb (ikke på egen bil). At jeg så som privatperson har solgt reklameplads på min egen bil til 15.000. -hvordan skulle SKAT kunne gøre noget ved det?

og er der overhoved ulovligt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:59

Ja det er ulovligt at trække den slags udgifter fra og at du holder fast og laver kreative pjatteforslag (undskyld) er mystisk. Som Hans er inde på kunne vi jo sponsorer hinandens biler, sønnens knallert, vennens tennisklub ved indbyrdes aftaler og det er da klart ulovligt med sådanne "krydsvennetjenester"

Det er ikke anderledes om det er vennen (ud over skat måske tilmed vil finde det direkte snyd du søger at kommuflere) end hvis det er dig selv. Du skal kunne godtgøre på fornuftig vis, at du tjener mere på aftalen end den koster - Kan du godtgøre det, så kan du lige så godt på gøre det for dig selv. Det er vel der vi tvivler.

Skat kender alle disse kreative idéer og hvis de ikke er enig i din forklaring, så fjerner de fradraget og anser de det for direkte forsøg på svindel, så hiver de en bod frem - Det er dig der skal bevise, skat kan vælge en anden formodning - og det er så det - ud over at de så nok går resten igennem med tættekam.

Jeg synes du skal koncentrere dig om det seriøse i, om du mener at du øger dit salg og kan påvise det. Er der andre der har eksterne sponsorer på som giver f.eks. 15.000 kr i løbene, så kan du jo argumentere med det - start der. Er du den eneste med sponsor til 15.000 kr eller hvad beløbet kan være - og for noget der ikke har med biler at gøre - så er det svært at argumentere for.

Vi svarer fordi du tydeligt i spørgsmålet angiver at det er skattetænkning og ikke markedstænkning - og det er vort gæt at skat ser det sådan

Hvis du tør kan du jo bare bede skat om bindende svar. Koster ca 400 kr og så er du sikker

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 15:06

EnNyIde:

ah okay... så skat blander sig i ens markedsføring? men fair nok... det skal jo heller ikke være et tag-selvbord.

Når man hører det der virker det virkelig til at markedsføring er i anden række, og at få ens hobby billigere er første priotet hvilket næppe holder.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)