Hej Amino... Jeg har brug for noget konstruktiv kritik til min ansøgning. I må meget gerne komme med forslag/forbedringer til den - og evt. noget jeg kunne gøre helt anderledes. Det skal siges det er en revisortrainee stilling jeg søger.
Vedr. stillingen
Jeg så jeres jobopslag på bdo.dk. Det gav mig en stor lyst til at Jeg kan tilbyde jer en uge og frisk dreng, som er meget udadvendt og positiv. Jeg Jeg arbejder pt. hos KPMG NetSouce, som er en outsourcing afdeling hos Jeg ser mig selv som en meget serviceminded, detaljeorienteret og Jeg har tidligere været elev hos Dansk Supermarked. Her beskæftigede Jeg er meget fleksibel og er Hvis I vælger mig, får I en medarbejder, der sætter service, kunder, Jeg er en meget positiv og udadvendt dreng på 22 år. Jeg bor pt. i Jeg håber, at dette har vakt jeres interesse, og jeg ser frem til en Mvh xxxxxx
|
Hej
Der er nogle rigtig gode ting i din ansøgning, men jeg har da også lidt konstruktiv kritik:
Du remser en masse standard-ord op uden at underbygge dem. (Selvstændig, motiverende, frisk, detaljeorienteret (står der i øvrigt to gange), overblik, fokus i pressede situationer, professionel, personlig, loyal, teamplayer, konkurrencegen etc.)
Det er gode ord, men de betyder mere, hvis du kan underbygge dem med eksempler. Og så måske sortere lidt i dem? Det kan være, at det bare er mig, men jeg følte mig helt overvældet af opremsningen af "alle de korrekte ting at skrive" lige i starten - giver det mening?
Til gengæld synes jeg, at det rigtig spændende først kommer i tredje afsnit, hvor du fortæller om konkret viden og erfaring du har fra branchen. Længere op med det - ellers risikerer du, at de aldrig kommer så langt som til at læse den del.
Generelt set er ansøgningen lidt lang. Jeg ville anbefale, at du enten skærer ned på den eller indsætter overskrifter, så læseren nemmere kan få overblik og skimme den i første omgang. Husk at de sikkert får 200 ansøgninger, og så kan man som HR-person godt blive helt træt, hvis de alle sammen er tunge, tætskrevne sider med bittesmå margener for at få plads til mest mulig tekst.
Max 1 side, let, overskueligt og informativt - og spækket med argumenter for at vælge dig. (Ja, jeg ved godt, at det er pivsvært. Men det er den magiske formel...)
Pas på med at skrive ung dreng (du har i øvrigt skrevet uge i stedet for ung i begyndelsen). I starten af ansøgningen troede jeg, at du var 14-16 år og ikke 22. Du er en ung mand.
Sørg lige for at få læst korrektur - især i starten er der en del tastefejl. Og "jer" skrives ikke med stort for at være høflig (en meget almindelig fejl, men ikke desto mindre en fejl).
Jeg læser gerne korrektur på den endelige version, hvis det er.
Jeg ville ikke skrive "Jeg har gennem mine forskellige uddannelser" - det lyder som om, du er sprunget fra uddannelse til uddannelse - ikke som en stabil person, der gør tingene færdige og holder sig til det, de har valgt. Bare skriv "Gennem mine uddannelser har jeg fået..." - ikke "forskellige".
Elev hos Dansk Supermarked er ikke relevant i ansøgningen til denne stilling, for du arbejdede ikke specifikt med tal i det job. Det hører til i CV'et.
(Og så er " Jeg afsluttede min akademiuddannelse med et 12-tal som jeg læste ved siden af min elevplads." ikke en helt god formulering. Du skriver reelt, at du læste et 12-tal ved siden af din elevplads... Brug i stedet "Sideløbende med min elevplads tog jeg min akademiuddannelse, som jeg afsluttede med et 12-tal."
Et godt trick, når nu du også er åben for helt andre måder at gøre det på, er at tage udgangspunkt i dem frem for dig selv. Du gør det til allersidst "Hvis I vælger mig, får I..." - men du kunne sagtens gøre det hele vejen igennem ansøgningen. Overvej hvad de får ud af at vælge lige præcis dig, og skriv ud fra det. Begrav dem i argumenter for, hvorfor det er bedst for DEM at vælge dig. (Ikke at du er fleksibel, men at de får en medarbejder, der tilpasser sig deres og kundernes behov og altid finder en løsning, som kunderne er glade for - eller sådan noget...)
Pyh, det var en masse - men jeg håber, at du kan bruge det. Rie