Du skal ikke gå så meget op i om du er blevet snydt, og jeg er enig med Anders Jørgensen i at du skal bringe sagen ud af verdenen med et forretningssmil. Bryllupsforberedelser kan være lidt hektiske, og det er jo sur røv at modtage en defekt topfigur til Bryllupskagen når der er 1000 andre ting der skal ordnes. Så på med en klat lim og op på kagen, - uden at det dog på nogen måde kan opveje at du ikke leverede hvad du skulle og det som kunden havde betalt for. Det handler heller ikke om at det er din skyld eller om det er deres egen skyld, - men om at have skuffet kunden. Jeg tror heller ikke på, hverken at kunden brækker armen på figuren efter festen for ikke at betale, eller at der er nogen konspiration i topfigursegmentet der bruger dig som prøveballon for svindel. Jeg tror mere på at du - hvilket er såre menneskeligt - ikke er så glad for at du har lavet en fejl og nu konstruerer en virkelighed hvor du selv er offeret. Det lyder helt tosset for mig, at du har valgt at få sendt en topfigur fra en leverandør direkte til kunden. Har du ikke penge til et varelager, må du finde en niche med nogle færre figurer som du håndterer i din egen forretning. Det er SÅ vigtigt at du selv har kontrollen over dit firma, og ikke giver den fra dig til en leverandør medmindre du er så stor en kunde hos leverandøreren at salgschefen vil hoppe på tungen hele vejen hen til din forretning for at rette en fejl. Der kommer til at ske fejl igen efterhånden som omsætningen stiger og du får personale på, - så du kan ligeså godt lære nu at håndtere fejlene professionelt. Minimer mulighederne for fejl ved selv at have kontrollen over flest mulige arbejdsgange, hensæt penge i regnskabet til tab på reklamationer og brug al din energi på at få tilfredse kunder. Så op på hesten igen, og god vind fremover. |
Hej Anette
jeg ville gribe telefonen og give kunden et kald.
først kan du beklage at den første figur var i stykker og så spørger ind til hvorfor de ikke afhentede den nye firgur som var 100% iorden.
På den måde lytter du til dem og de hører din argumentation. På den måde bør I kunne finde frem til en win/win situation hvor begge parter bliver tilfredse.
Du kan give dig lidt og det samme kan de. Måske I kan blive enige om at slå halv skade.
mvh
Kim