Klart, men jeg er bestemt også sortseer mht Danmarks fremtid i det nuværende spor. Når du nævner de store eksportvirksomheder, så er over 95% af dem startet for mere end 40 år siden. Maersk og Novo står tilsammen for ca 40% af vor valutaindtjening. Du har naturligvis fuldstændig ret - de STORE virksomheder lever godt med (og har glæde af samarbejdet med fagbevægelsen via lettere forhandlinger af rammer mv). Det operationelle spørgsmål er virkelig ikke om en virksomhed med 50-100års historie i Danmark bliver, men om den samme virksomhed ville være blevet etableret/vokset hvis den skulle etableres i Danmark idag med overenskomster efter "Den Danske Model", og der mener jeg svaret er nej! Grundfos, Danfoss, Velux... var ikke blevet til de virksomheder hvis de var startet idag og vi kiggede på dem i 2070. |
BroncofanDK:Klart, men jeg er bestemt også sortseer mht Danmarks fremtid i det nuværende spor.
Det er da også så dejligt at være pessimist og snakke om ting man ikke kan gøre noget ved. In casu fagbevægelsen, som du vel ikke er medlem af? Overlad til lønmodtagerne at organisere sig som de vil og gøre med disse foreninger som de vil. Hey - det kaldes virkeligheden!
Jeg ved ikke hvad det er for en Bronco du er fan af, men dyrk den bare og få det bedste ud af det. Du har i hvert fald ikke en dameskrædder i helvedes chance for at lave om på fagbevægelsen eller den danske model. Arbejdsgiverne gjorde for mere end 100 år siden heftige forsøg på - også med vold og magt - at bekæmpe arbejdernes organisationsret. I mange andre lande har de haft held med det og resultaterne har været elendige.
Bliv gratis medlem