Om jeg så skulle drive min virksomhed videre hele alene og fra et andet land, fik de fingeren så langt op i røven, at man kunne se min negl stikke ud af øret på dem...
Du beskriver hvad fagforeningen må gøre for at skade din virksomhed, og tak for at indvige os i det. Du skal nok kigge på eksempler som Nørrebro Bryghus som samtidig har fået en uvurderlig markedsføring ud af konflikten med fagforeninger.
Hvis du vælger konflikten så er der mange muligheder i det også. Ligesom du vil have kunder der forlader dig pga en konflikt, så vil du have mange der kommer til - for at støtte sagen. Det vil være besværligt at være i konflikt med fagforeningen, men det vil ikke entydigt være negativt.
En lille privat eget virksomhed, med ca. 10 ansatte har kørt i 10-15år. Så vil medarbejderne på opfordring af deres fagforening, have en overenskomst. De ansatte tjener en god løn god og kan få overarbejdstimer som de nu ønsker det. Hvis nu man lige mangler at få råd til noget specielt. Indehaveren mener det er en dum ide med overenskomsten, men de ansatte vil have det. Han bøjer sig og tager kontakt til deres fagforening... Overenskomsten bliver skrevet under og så sker baladen! De får 15-20Kr mindre i timen, må kun have x antal overarbejdstimer. De mange tillæg er væk og erstatte med nogle få, som giver laaangt mindre. Det samme gælder alle de goder de havde, de er også væk. Nu ønsker de ansatte at overenskomsten skal væk! Men dette kan ikke lade sig gøre, da han hænger på den i nogle år, indtil den skal genforhandles... De nægter overenskomsten og han vælger at lukke virksomheden.
Jeg synes den historie lyder meget usandsynlig. Sådan ville en fagforening, efter min opfattelse, aldrig handle ... med mindre det er en af de gule altså.
Hovedregelen er, at ingen aftale (f.eks. husaftaler) må stille de ansatte ringere end den gældende overenskomst. Her er der tale om, at den indgåede overenskomst stiller de ansatte ringere end de faktiske forhold og det er jeg jeg er mere end skeptisk over for; jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at en fagforening ville byde sine medlemmer dette.
Et firma ville ikke indgå overenskomst, men 3F blokerede dem, og til sidst bøjede virksomheden sig. Medarbejderne mistede flere af deres goder, fik mindre i løn, deres frugtkurv blev også sløjfet osv..
3F var tilfredse, medarbejderne var ikke. Virksomheden lukkede - og det var de fantastiske 3Fere, der stod for det.
Et meget fremtrædent 3F medlem sagde, da han stod som blokadevagt, "Vi har 1 milliard i strejkekassen, så vi vinder den her". Han fik ret, de vandt og medarbejderne/medlemmerne mistede deres job
Nogle få af mine medarbejdere på Jubii, ville i sin tid også organisere sig. Jeg viste dem hvad det ville betyde for deres løn og goder og så stoppede det af sig selv...