Du skal melde dig arbejdsgiverforeningen, der er også fordel ved, du kan selv have feriepenge stående eks.
Du skal ALDRIG tiltræde en overenskomst direkte med fagforeningen , det kan koste dyrt
Der er vel ikke praktisk forskel på om det ene eller andet.
Det er vel netop derfor fagforeninger vil have at arbejdsgiveren laver en tiltrædelsesoverenskomst med dem, så de kan komme og dunke i hovedet, hvis man ikke er medlem af en arbejdsgiverforening.
Derfor netop en tiltrædelsesoverenskomst, som kun praktiseres af fagforeninger.
At der så kan være nogle "fordele" ved medlemskab af en arbejdsgiverforening, som f.eks. feriepenge m.m. er en anden sag, og er vel nærværende uvedkommende. 
Netop mange små selvstændige går i den fælde, at tiltræde en overenskomst med en fagforening, og dermed kan ende i Arbejdsretten og dermed afskæres fra det civilretslige system.
Jeg kender flere malere der sidder i den fælde, uden selv og have kendt de oprindelige konsekvenser.
Så de kunne allerede fra dag 1 i stedet have meldt sig i den pågældende arbejdsgiverforening.
Nu sider de i stedet med en tiltrædelses overenskomst og i en værre situation.
Det er denne tvang der er så udemokratisk.
Fordi flere af mine kollegaer har troet de nu var medlem af malernes fagforening, og dermed nogle medlemsfordele.
Men nej nu sider du i saksen " kære lille maler ", og du har bare og makke ret.
Men jeg tror disse musefælder snart har set dagens ende.
Det kan da ikke være et system der hyldes i år 2014.
.
Der er jo i dag også kun ca. 60 af medarbejdere rundt omkring der er organiseret i en fagforening. Og afdelinger rundt omkring nedlægges, ligesom øvrig optimering og effektivisering rundt omkring.
ÅH JA før murens fald var det nok meget anvendelige. Men den tids er jo overstået 
Men ak ja der er stadig betonkommunister rundt om, med de uddør vel også med tiden.
Og østarbejderne har ikke meget lyst til organisering, men bliver foreløbig tvunget til det nogle steder.