Hvad er Jeres holdning til at man lukrer på andres firmanavn for at reklamere for sig selv på Google?
Jeg er blevet gjort opmærksom på at der pt. kører et par Adwords-kampanger på Google, hvor andre virksomheder reklamerer for sig selv når man søger på MediaMouse. Umidlbart syntes jeg det kører på grænsen af hvad man kan tillade sig. Dem som har Adwords-kampanger kørende med "mediamouse" som et af nøgleordene er ikke nogen som sælger nogen af vores produkter eller på anden måde samarbejder med os - tværtimod.
Hvis det nu var software vi udviklede og der så var nogen kursusvirksomheder, distributører og forhandlere som benyttede vores navn i deres kampanger, så ville jeg ikke have et problem på det. Men nu drejer det sig som andre i samme branche, som blot forsøger at gafle nogle af de kunder som specifikt søger på vores navn.
Har lige prøvet at søge på Mediamouse, men umiddelbart kom der ikke nogen "ad-words" frem? Well, det er selvfølgelig ikke i orden hvis de ikke har en rigtig relation til jer...
Det er da sørgeligt at høre hvad folk gør for at skaffe sig kunder...
Hold os endelig opdateret på situationen, hvis det udvikler sig.. vil gerne høre hvad der sker.
Hvad er Jeres holdning til at man lukrer på andres firmanavn for at reklamere for sig selv på Google?
Jeg er blevet gjort opmærksom på at der pt. kører et par Adwords-kampanger på Google, hvor andre virksomheder reklamerer for sig selv når man søger på MediaMouse. Umidlbart syntes jeg det kører på grænsen af hvad man kan tillade sig. Dem som har Adwords-kampanger kørende med "mediamouse" som et af nøgleordene er ikke nogen som sælger nogen af vores produkter eller på anden måde samarbejder med os - tværtimod.
Hvis det nu var software vi udviklede og der så var nogen kursusvirksomheder, distributører og forhandlere som benyttede vores navn i deres kampanger, så ville jeg ikke have et problem på det. Men nu drejer det sig som andre i samme branche, som blot forsøger at gafle nogle af de kunder som specifikt søger på vores navn.
/Jesper
Nu er det jo ikke sikkert de virksomheder du ser komme frem har mediamouse som direkte søgeord, hvis de blot lader google vise deres annoncer ved relatedere ord til f.eks. media. Så kan Google godt finde på at vise annoncen ved søg på mediamouse da de ved det er noget med samme emne.
Hmm... Hvis Google viser relaterede annoncer i henhold til "media", så kan det forklare scenariet.
Men jeg syntes at det virker lidt spøjst at det specifikt er to konkurerende virksomheder som får vist deres annoncer når man søger på "mediamouse". Hvorfor dukker der ikke også alt muligt andet op som har med "media" eller "mouse" at gøre?
Generelt vil jeg mene at der vidst er et issue omkring brugen af andre virksomheders navne og/eller produktnavne i forbindelse med Adwords. Der er ingen tvivl om at jeg er ude på et juridisk sidespor, hvis jeg opretter en annonce i et fagblad og "låner" en anden virksomheds firmanavn eller produktnavn for at promovere mig selv. Men det er tilsyneladdende en gråzone når det drejer sig om sådan noget som Adwords, hvor det ikke er direkte beviseligt at det konkrete navn bliver misbrugt.
Hmm... Hvis Google viser relaterede annoncer i henhold til "media", så kan det forklare scenariet.
Men jeg syntes at det virker lidt spøjst at det specifikt er to konkurerende virksomheder som får vist deres annoncer når man søger på "mediamouse". Hvorfor dukker der ikke også alt muligt andet op som har med "media" eller "mouse" at gøre?
Generelt vil jeg mene at der vidst er et issue omkring brugen af andre virksomheders navne og/eller produktnavne i forbindelse med Adwords. Der er ingen tvivl om at jeg er ude på et juridisk sidespor, hvis jeg opretter en annonce i et fagblad og "låner" en anden virksomheds firmanavn eller produktnavn for at promovere mig selv. Men det er tilsyneladdende en gråzone når det drejer sig om sådan noget som Adwords, hvor det ikke er direkte beviseligt at det konkrete navn bliver misbrugt.
/Jesper
Jamen jesper du kan jo blot kontakte Google og sige at ordet mediamouse er et trademark (det er vel det R står for i dit logo) og ikke må bruges uden skriftlig tilladelse fra dig, så gør de således at ingen kan få vist annoncer hvor mediamouse indgår i hvermindre de modtager en mail fra dig som giver lov til det. Det er der flere firmaer som allerede gør brug af.
Det er en gråzone. Jeg bruger selv konkurrenters nøgleord, så hvis man fx. søger på "Hattori Knive" dukker der annoncer op for mine "Tojiro Knive". I USA har der kørt en retsag mod Google af et firma der som dig netop var utilfredse med dette. Firmaet tabte, hvorfor det er tilladt i USA. I EU er der ingen retspraksis, og Googles retningslinier er anderledes her. Google har en klageinstans du kan klage din nød til, så det kan være et forsøg værd.
Det kan ikke helt sammenlignes med en annonce i en avis, fordi man på Google netop skriver dit firmanavn med navns nævnelse. Selvom du kan bevise at de benytter MediaMouse som søgeord, er det derfor ikke sikkert at det ville blive dømt ulovligt af en domstol.