Kære Aminoer Markedsføringsloven blev nævnt i en anden tråd tidligere i dag i forbindelse med brug af andres varemærker i Google AdWords. Jeg synes emnet fortjener sin egen tråd, og det skal ikke nødvendigvis begrænses til Google AdWords. Lad os tage udgangspunkt i følgende situation: Det verdenskendte smykkefirma Pandora Jewelry er kendt for deres armbånd og for et stort udvalg af guld- og sølv-"dimser" samt glasperler, der kan sættes på armbåndet. Hobbyvirksomheden Lind Tolborg Design designer og fremstiller håndlavede glasperler til armbånd. Disse glasperler har en størrelse, så de passer til eksempelvis et Pandora armbånd, men glasperlernes design (farver, mønstre) er naturligvis ikke kopieret fra Pandora. Lind Tolborg Design drager naturligvis fordel af Pandora varemærke, og enkelte kunder vælger måske endda at købe vores glasperler fremfor Pandoras egne. Det siger sig selv, at Pandoras glasperler er de dyreste. For at vende tilbage til markedsføringsloven, så står det klart, at Lind Tolborg Design ikke i salgsøjemed må foretage subjektive sammenligninger mellem egne og Pandora glasperler. Men hvad må man egentlig skrive, og hvad må man ikke?
Kom med jeres bud. Er vi på sikker grund, eller hvilke af ovenstående 5 punkter skal vi ændre? Mvh. Jakob
|
Jeg skal ikke udtale mig om det er sikker grund eller ej. Men syntes jeres adwords overskrift er noget på grænsen, det er jo ikke Pandora glasperler. Men derimod glasperler der passer til pandora
Men generelt er der jo ikke noget at komme efter på din hjemmeside da du jo ikke bruger deres logo.
Men ang. google adwords. Hvis man ikke får nej af google til at bruge et varemærke, som jeg f.eks. fik med Tissot. Så brug det da, hvis virksomheden ønsker det stoppet, kan de bare tage kontakt til google og sige at man skal have speciel clearing for at måtte bruge det i en annonce. (det skal lige siges at jeg jo selvfølgelig fik mig clearing af varemærket)