Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bo i udlandet - virksomhed i DK

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er igang med opstart af en lille webshop, som skal køre her i Danmark. Jeg er dog i den situation, at jeg grundet arbejde skal flytte til Norge pr. 1/8, men regner stærkt med at vende hjem til DK igen inden for en årrække.

Jeg kunne godt tænke mig at få min virksomhed igang, men har læst mig til, at det kan være lidt besværligt at bo i udlandet og drive virksomhed i DK.

Mit løsningsforslag er, at cvr nr og webshop kommer til at så i min fars navn. Jeg har kontakt til leverandør og snakket med flere potentielle kunder. Hvis de acceptere skal varerne sendes ud til dem løbende og dette skal så gøres af min far eller ven/familiemedlem.
Spørgsmålet er så, hvordan gøres det når jeg kommer hjem fra udlandet og skal overtage webshoppen og arbejde videre med den. Kan min far godt "sælge" den til mig for 1 kr selvom værdien måske er 200.000 ?

Har i eventuelt andre forslag til, hvordan det kan gøres?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:58

mabru:
Kan min far godt "sælge" den til mig for 1 kr selvom værdien måske er 200.000 ?

Ikke uden videre. Der er blandt andet et gaveelement i den metode.

Du kan overveje at bruge reglerne om familiesuccession, som betyder at du kan overtage virksomheden uden skattemæssige konsekvenser her og nu. Du indtræder da i virksomhedens anskaffelsepriser og afskrivninger. Din far vil løbende blive beskattet af et evt overskud.

Alternativt kan du stifte et IVS eller APS og lade din far udføre arbejdet som "ansat".

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 20:23

Tak for svaret Henrik.

Jeg er mest til at lave et IVS, men må jeg godt eje et IVS og have min far "ansat" selvom jeg bor i udlandet? Troede ikke jeg måtte eje det og så bo i udlandet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:28

alle må eje selskaber i dk også udlændinge men overvej ApS eller i det mindste langt mere end 1 krone i kapital i et aktivt drifts IVS. Husk at både en aktiv direktør OG en ansat som din far kræver arbejdsskadeforsikring (ca 1200 kr p.a.) 

Der er gode grunde til ikke at stifte med for lidt kapital som du vil kunne se i IVS LINK HER som har underlinks til flere andre. Jeg synes også det er renere som Henrik og du er inde på, med et selskab registreret som arbejdsgiver og en løn der korrekt afspejler arbejdet (så det ikke ligner at din far laver sort arbejde for dig) .- hvilket I let kan regulere

Skattemæssig succesion er dog også fornuftigt nok, men hvis der er risiko, er det jo ikke noget at rode en far ind i, der er selskabet løsningen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 20:36

Selskabsløsningen virker umiddelbart som den bedste løsning for dig. Vær dog os på at der kan være en beskatning af en eventuel værditilvækst i Norge når/hvis du på et tidspunkt flytter tilbage til DK.

God fornøjelse med det.

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 20:42

Tak for svar John H. Er der andre omkostninger jeg skal være opmærksom på i forhold til IVS? Jeg er med på kapitalen ikke skal være 1 kr., men tænkte personligt 20.000, så der er til at komme i gang. I den tid jeg er i Norge skal der ikke ske så meget i selskabet andet end nogle små ordrer, men skulle gerne bygges op så snart jeg er hjemme hvilket også taler for IVS eller ApS.

@Ejendomsinvestor: Hvad menes med eventuelt værditilvækst i Norge?

Vh Mabru

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:51

de bør være med i linket - men arbejdsskadesforsikring lovpligtig for aktiv direktør og for ansat (far)  Stiftelsesgebyr - mener 670 kr (+ evt hvis du vil la advokat stifte) evt affaldsafgift (nok ca 1000 kr men fra kommune til kommune og mulighed for fritagelse) - løn til daddyO svarende til indsats - deraf mulig ATP som lovpligtig og deraf mulig barsel og AER/AUD regn ca 1200 kr i kvartalet, men afhænger af løn størrelse + evt hvis du skal ha hjælp til årsregnskab - så nogle tusinde kroner der - og så håber jeg ikke lige jeg har overset noget - Det kan som sagt være at løn er så lille at der ikke er ATP (men igen den skal gerne afspejle indsatsen for at det ikke skal kunne ligne sort arbejde) og at omsætning er så lille at dispensation for affaldsgebyr kommer let (kommuneafhængigt) 

20.000 lyder ikke så dumt i kapital ud fra det du beskriver

God vind med det. I mit link finder du også DITSELSKAB som er Jacob Tøjner der stifter IVS uden problemer, men du må også selv (jeg har intet med JT at gøre så bare et peg)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 20:57

Super - mange tak for hjælpen :)

Det lyder som om det er planen - at få stiftet et IVS. Lønnen til daddy vi være minimal, da jeg selv har kontakt til kunderne, så det eneste han skal ordne er at smide lidt produkter i nogle kasser i ny og næ og så smide dem på posthuset, så lønnen kan nok gøres minimal :)

Affaldsafgift, finder jeg det på de enkelte kommuners hjemmeside?

Tak for tip omkring Jacob Tøjner - har set hans video og vil bestemt overveje at tag kontakt til ham :)

Vh Mads

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:34

For god ordens skyld skal du være opmærksom på praksis omkring ledelsens sæde. Det vil kort betyde at Norge kan påberåbe sig beskatningsretten hvis du sidder i Norge og styrer virksomheden. Så måske Far skal have lidt mere ansvar? ;)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)