Nu kan vi ikke se datoen, men er grænsen for småanskaffelser i 2014 ikke 12.600, som Birte skriver? Mvh Stig |
jo da vist - 12.600 er den sat op til for 2014 - my bad
vh John H
Nu kan vi ikke se datoen, men er grænsen for småanskaffelser i 2014 ikke 12.600, som Birte skriver? Mvh Stig |
Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk
jo da vist - 12.600 er den sat op til for 2014 - my bad vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Enig - derfor også min bemærkning om at kapitalen kan bære det - og ja - også i forhold til hvis man vil vise lidt resultat vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Jeg prøver lige, at være så præcis, som muligt. :) Jeg spurgte Dinero-Support og fik dette svar : "Dit spørgsmål er ikke specifikt noget med Dinero er gøre, men mere et generelt spørgsmål omkring bogføring af køb." Så jeg håber i kan hjælpe med en løsning. Der er tale om et enkeltmandsfirma. Container nr. 1 = 6.000 kr. Container nr. 2 = 5.800 kr. PC M/Tilbehør = 500 kr Salær 16 % = 960 kr. Salær 16 % = 928 kr. Salær 16 % = 80 kr. moms 25 % = 1.740 kr. moms 25 % = 1.682 kr. moms 25 % = 145 kr. ------------------- ----------------- -------------- I alt 8.700 kr. 8.410 kr. 725 kr. Faktura ialt incl. moms 8.700 + 8.410 + 725 = 17.835 kr. 1) Hvordan skal dette bogføres i Dinero ? 2) Hvordan laver man afskrivningerne foretages i Dinero ? 3) Og er der tale 3 afskrivninger eller bare en afskrivning. ? Mangler i oplysninger, for at i kan hjælpe mig, så spørg endelig. :) |
Du skal slet ikke afskrive det, men "bare" bogføre det som køb. Det er - for os almindelige "dummies" - hvad man mener med straksafskrivning :-). Beløbene er under afskrivningsgrænsen, både hver for sig eller samlede. |
Jeg kender ikke dit regnskabsprogram, så jeg kan ikke svare dig konkret. Hos mig hedder kontoen småanskaffelser, hvis jeg ikke har en anden konto specifikt til det (kontorartikler, vedligeholdelse af bygninger) jeg ved jo bl.a. ikke, hvad du skal bruge containerne til. Nej, jeg forstår det såmænd heller ikke helt. Men med egentlig afskrivning mener man jo, at tingen er så stor/dyr og har så lang en levetid, at fradraget så at sige skal deles ud over flere år. Hvis man f.eks. køber en firmabil eller en produktionsmaskine, som koster over 12.600, så deler man på en måde "levetiden" af produktet ud over flere år. Så vil man kunne trække 25 % af købssummen fra i sit regnskab det første år. 25 % af restsummen det næste år osv. til man kommer ned på så lille et beløb, at man kan trække hele resten af beløbet fra. Men er beløbet/værdien fra starten under 12.600, kan man altså trække det fulde beløb fra allerede samme år, som man har købt det. John har skrevet om forskellen på straksafskrivning og småanskaffelser her: http://www.amino.dk/forums/t/132358.aspx Ja, hver post skal jo bogføres særskilt som det, det er. Dog kan containerne jo godt bogføres sammen, hvis de skal bruges til nogenlunde det samme. Så du må evt. finde eller lave en konto, der hedder salær el.l. |
Dvs. Jeg starter med, at debitere kontoen "småanskaffelser (straksafskrivning)" med fakturaens samlede beløb incl. moms, og derefter kreditere banken. Så må jeg vente på, at Dinero kommer med en guide til, hvordan man laver afskrivninger i Dinero. I skal have mange tak for jeres hjælp. :) |