virker til at koste mere end 12.300 ex moms, men har lidt svært ved at se din faktura (sidder i sol på ipad) Hvis det er ting der bruges sammen og kan bruges over flere år som aktiver så skal de afskrives med 25% skattemæssigt i år og hvis ikke du har andre aktiver der afskrives på den måde, så skal resten kunne afskrives næste år. Hvis du har andre aktiver der afskrives med 25% per år så er det først når det samlede grundlag er under 12.300 at du kan afskrive resten, ellers 25% per år
Sidder som nævnt ude og ikke lige på dinero men du skal ha det ind som omkostning først for at få momsen med - formentlig er småafskrivninger en konto med moms, ellers må dinero svare. Så skal du flytte et beløb fra en afsrkivningskonto som jo skal være uden moms for ellers mister du jo det fulde momsfradrag, men kunne være en omkostningskonto der hed Senere afskrivning og var uden moms
Der skal du så kreditere den omk konto uden moms med et beløb som svarer 25% af prisen uden moms over på en status konto materielle anlægsaktiver hvorfra du så næste år flytter tilbage igen når du må afskrive
Det som komplicerer er, at man ikke i dinero endnu kan undertrykke momsen, så jeg tror du er nødt til at ha en konto ved siden af småafskrivninger som er uden moms for at kunne gøre det. Ellers hør dinero support :)
Venlig hilsen John
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Husk straksafskrivning er et skattemæssigt begreb. Nu ved vi intet om det er et selskab eller enkeltmandsvirksomhed der drives?
Er det enkeltmandsvirksomhed er det naturligvis mest oplagt at føre bogføringen efter skattemæssige principper. Er det derimod et selskab skal vi følge årsregnskabsloven og derfor skal der reelt ske aktivering og vurdering af om faktisk levetid for aktivet ex. En bærbar pc kan fx have en levetid på typisk 2-5 år afhængig af brugeren og skal derfor aktiveres og afskrives som sådan (regnskabsmæssigt ) og naturligvis straksafskrivning under 12.600 skattemæssigt.
Jeg sidder her i skyggen men tallene er stadig ret svære at se.
De to containere koster - så vidt jeg kan se - hhv. 6000 og 5800. Altså under de 12.600 tilsammen.
PC-en med tilbehør koster (det er meget svært at se) vist under 6000, så den kan også straksafskrives.
Containere og PC har jo intet med hinanden at gøre, så jeg ville personligt straksafskrive det hele.
Hvad siger du, John?
jo i enkeltmandsvirksomhed ville jeg afgjort straksafskrive hvis det er ting man bruger individuelt og værdi under 12.300 per ting. Husk stadigt at det er klogt med en aktiv liste så man altid kan finde de aktiver man har afskrevet - både ved salg fremover eller ved evt lukning.
Som CEF skriver så ville man måske i selskabsform (formentlig med tilføjelsen burde) aktivere driftsmæssigt i forhold til levetid og kun skattemæssigt afskrive som strakt. Omvendt - mon ikke de fleste med et IVS ville strakafskrive ens skattemæssigt og driftsmæssigt, og så længe kapitalen kan bære det, og vi taler en computer til under 6000 og containere til samme ialt pris - så tror jeg ikke nogen ville gå over det
Hvad tror du CEF (eller andre) ville man ikke selv i et lille IVS slippe fint fra at køre samme afskrivning skattemæssigt og driftsmæssigt med så relativt små aktiver - eller kunne skat puste sig op her? (men i personlig virksomhed som jeg mener det er her, straksafskriv det hele)
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Skat har du næppe et problem med, når du gør det skattemæssigt korrekt.
Regnskabsmæssigt vil det være forkert, med mindre man selvfølgeligt anvender progressive afskrivninger fremfor linære.
Linære vil dog nok være at foretrække for mange, med fokus på at udgiften udjævnes og man serve måske hurtigere kan have den opsparede kapital til omdannelse.
Det gør næppe nogen stor forskel ud fra en væsentlighedsbetragtning i forhold til en enket pc i en enketmandsselskab, men mange bække små :)
Skat har du næppe et problem med, når du gør det skattemæssigt korrekt. Regnskabsmæssigt vil det være forkert, med mindre man selvfølgeligt anvender progressive afskrivninger fremfor linære. Linære vil dog nok være at foretrække for mange, med fokus på at udgiften udjævnes og man serve måske hurtigere kan have den opsparede kapital til omdannelse. Det gør næppe nogen stor forskel ud fra en væsentlighedsbetragtning i forhold til en enket pc i en enketmandsselskab, men mange bække små :)
Helt enig
For selskaber har det gennem mange år været en tendens til, at selv godkendte revisorer har anset småanskaffelser under grænsen (kr. 12.300) for at være en omkostning også regnskabsmæssigt.
Dette er, som Christian påpeger, ikke i overensstemmelse med de regnskabmæssige principper og levetidsafskrivninger.