Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billede copyright - Stjålet billeder

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Brøndby
Tilmeldt 17. Mar 10
Indlæg ialt: 275
Fra  WPS.DK Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften,

Som webshop ejer har jeg fornyligt invisteret i dyrt kamera-udstyr samt foto studie til produkt billeder. Men her til aften fik jeg tilfældigt set en konkurrent der benytter nogle af mine billeder + andre grafiske illusioner som jeg har lavet i Photoshop. Jeg har derfor sendt en venlig mail og bedt ham fjerne billedet inden 48 timer, da jeg ellers må lave en advokat se på sagen.
Jeg har naturligvis taget en masse screenshots.

Meeen, så fik jeg den idé at løbe de fleste kendte konkurrenter igennem, og er nu stødt på 3 andre som har brugt præcis de samme af mine billeder, og alle har naturligvis fjernet mit logo i billedet.

Jeg har læst flere indlægAmino om det samme, hvor folk ofte starter med at sende en regning ? Er det fair ? Hvordan udregner man beløbet, og ikke mindst hvordan formulere man sig korrekt i sådan en henvendelse ?

Håber nogle kan smide nogle eksempler :)

Dbh Brian 

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Godt spørgsmål, selvom det har været spurgt en masse gange så tager vi den bare igen.

Ophavretsloven 

I forhold til erstatning skal du kigge på §83 som lyder: (Citat fra retsinformation.dk) Med fed er markeret min forklaring

§ 83. Den, som forsætligt eller uagtsomt overtræder en af de i §§ 76 og 77 nævnte bestemmelser, skal betale

(§76 henviser til §§ 2 og 3 vedr. hhv. Eneret til at råde over værket og gøre det tilgængeligt for almenheden, samt krav på at blive navngivet i overensstemmelse med god skik)

1) et rimeligt vederlag til den forurettede for udnyttelsen

2) en erstatning til den forurettede for den yderligere skade, som overtrædelsen har medført.

Stk. 2. Ved fastsættelse af erstatning efter stk. 1, nr. 2, skal der tages hensyn til bl.a. den forurettedes tabte fortjeneste og krænkerens uberettigede fortjeneste.

Stk. 3. I sager, der omfattes af stk. 1, kan der derudover fastsættes en godtgørelse til den forurettede for ikke-økonomisk skade.

Så ja du kan godt sende dem en regning for den uretsmæssige brug. Størrelsen er der mange bud på, og som regel finder jeg råd om 2x dit tidsfobrug x din timepris, men da du ikke er professionel fotograf, ville jeg vælge et standard beløb at opkræve hver gang det sker - HVIS du da vælger at sende en regning. 

Personligt har jeg aldrig, og kommer ikke til det, sendt en regning til en privat eller en hvor der tydeligt var tale om en fejl o.l. Men er der tale om en anden erhvervsdrivende som har gjort det, så kan jeg godt finde på det, har blandt andet haft en større dansk kæde som "kunde" og de har begge gange betalt. Hvis de direkte har fjernet dit logo, så ville jeg overhoved ikke tøve med at sende en regning for brugen. Og ligeledes ville jeg til hverv en tid tage sagen til domstolene hvis det blev nødvendigt - Der har jeg så aldrig været, men det skulle være nemt nok. 

Fra Brøndby
Tilmeldt 17. Mar 10
Indlæg ialt: 275
Fra  WPS.DK Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak - og ja, ved godt det har været spurgt om før, det beklager jeg.

Dbh Brian

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er skam helt ok. Du skal være velkommen til at sende en PM hvis du vil se det som jeg har liggende som jeg standard sender ud. Ellers mener jeg at der findes et dokument du kan bruge gratis, prøv at google det. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Der er faldet en dom tidligere, som slog fast, at billeder kan fastsættes til 1500-2000 kr pr billed, og dette beløb kan du gange med 2. Dvs 3-4000 kr i kompensation pr billed eller illustration, som der er anvendt uden din tilladelse...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:

Der er faldet en dom tidligere, som slog fast, at billeder kan fastsættes til 1500-2000 kr pr billed, og dette beløb kan du gange med 2. Dvs 3-4000 kr i kompensation pr billed eller illustration, som der er anvendt uden din tilladelse...

Second that!

Tilmeldt 24. Oct 10
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 01:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Du går efter dem juridisk.

Fremadrettet.

Hvis der er 3 erhvervsdrivende der tager dine billeder, så bør du lave en forretning der tilbyder salg af produktbilleder, enten dem du har lavet, eller helt nye.

Så sætter du en pris, og det er den pris du kræver af dem der stjæler dit produkt. Koster det 25.000 kr. for det billede, og det kan købes, så er det sådan en faktura du sender ud.

Så er kravet ikke for tabt indtjening, det er for prisen på billedet, som var til salg.

Ved ikke om den hænger sammen juridisk, tænker den gør, på vilkår med film og CD,er mm.

Er ved at lancere en kollektion af software, og frygter det samme.

Held og lykke

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 150
Fra  Livesound.dk Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian

Hvis du skriver at de har fjernet logoet på dine billeder og bruger dem uden din sammenstykke. Jamen så har de gjort en bevidst handling og dette kan du sagtens sende en faktura på.

Jeg har tidligere, sendt fakturaer til konkurrenterne ikke kun på baggrund af billeder men desideret hugget tekst fra min egen.

En faktura samt en venlig mail om at teksten skal fjernes ellers bliver sagen givet videre til din personlige advokat.

 

Udlejning af professionelt mobildiskotek

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

mikael1979:

Du går efter dem juridisk.

Fremadrettet.

Hvis der er 3 erhvervsdrivende der tager dine billeder, så bør du lave en forretning der tilbyder salg af produktbilleder, enten dem du har lavet, eller helt nye.

Så sætter du en pris, og det er den pris du kræver af dem der stjæler dit produkt. Koster det 25.000 kr. for det billede, og det kan købes, så er det sådan en faktura du sender ud.

Så er kravet ikke for tabt indtjening, det er for prisen på billedet, som var til salg.

Ved ikke om den hænger sammen juridisk, tænker den gør, på vilkår med film og CD,er mm.

Er ved at lancere en kollektion af software, og frygter det samme.

Held og lykke

Loven skriver et rimeligt vederlag, og der skal godt nok meget til førend jeg tror retten vil give en dom med erstatning på 25.000,- for et billede. 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Der er faldet en dom tidligere, som slog fast, at billeder kan fastsættes til 1500-2000 kr pr billed, og dette beløb kan du gange med 2. Dvs 3-4000 kr i kompensation pr billed eller illustration, som der er anvendt uden din tilladelse...

Højesteret aflivede "dobbelt-op" og lignende principper, med dommen vedr. Direct Connect for et par år siden. Ved ikke om den dom du henviser til er af nyere dato, og de så skulle være gået tilbage til det gamle "gange med to - ved piratkopiering"-princip.  

Jeg er enig i beløbenes størrelse, tror man kommer længere ved, at fastsætte kompensationen på en anden måde end at gange med to. Buzzwords kan være kompensation for markedsforstyrrelse, kontrolomkostninger osv. 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)