Godaften, Som webshop ejer har jeg fornyligt invisteret i dyrt kamera-udstyr samt foto studie til produkt billeder. Men her til aften fik jeg tilfældigt set en konkurrent der benytter nogle af mine billeder + andre grafiske illusioner som jeg har lavet i Photoshop. Jeg har derfor sendt en venlig mail og bedt ham fjerne billedet inden 48 timer, da jeg ellers må lave en advokat se på sagen. Meeen, så fik jeg den idé at løbe de fleste kendte konkurrenter igennem, og er nu stødt på 3 andre som har brugt præcis de samme af mine billeder, og alle har naturligvis fjernet mit logo i billedet. Jeg har læst flere indlæg på Amino om det samme, hvor folk ofte starter med at sende en regning ? Er det fair ? Hvordan udregner man beløbet, og ikke mindst hvordan formulere man sig korrekt i sådan en henvendelse ? Håber nogle kan smide nogle eksempler :) Dbh Brian |
Godt spørgsmål, selvom det har været spurgt en masse gange så tager vi den bare igen.
I forhold til erstatning skal du kigge på §83 som lyder: (Citat fra retsinformation.dk) Med fed er markeret min forklaring
§ 83. Den, som forsætligt eller uagtsomt overtræder en af de i §§ 76 og 77 nævnte bestemmelser, skal betale
(§76 henviser til §§ 2 og 3 vedr. hhv. Eneret til at råde over værket og gøre det tilgængeligt for almenheden, samt krav på at blive navngivet i overensstemmelse med god skik)
1) et rimeligt vederlag til den forurettede for udnyttelsen
2) en erstatning til den forurettede for den yderligere skade, som overtrædelsen har medført.
Stk. 2. Ved fastsættelse af erstatning efter stk. 1, nr. 2, skal der tages hensyn til bl.a. den forurettedes tabte fortjeneste og krænkerens uberettigede fortjeneste.
Stk. 3. I sager, der omfattes af stk. 1, kan der derudover fastsættes en godtgørelse til den forurettede for ikke-økonomisk skade.
Så ja du kan godt sende dem en regning for den uretsmæssige brug. Størrelsen er der mange bud på, og som regel finder jeg råd om 2x dit tidsfobrug x din timepris, men da du ikke er professionel fotograf, ville jeg vælge et standard beløb at opkræve hver gang det sker - HVIS du da vælger at sende en regning.
Personligt har jeg aldrig, og kommer ikke til det, sendt en regning til en privat eller en hvor der tydeligt var tale om en fejl o.l. Men er der tale om en anden erhvervsdrivende som har gjort det, så kan jeg godt finde på det, har blandt andet haft en større dansk kæde som "kunde" og de har begge gange betalt. Hvis de direkte har fjernet dit logo, så ville jeg overhoved ikke tøve med at sende en regning for brugen. Og ligeledes ville jeg til hverv en tid tage sagen til domstolene hvis det blev nødvendigt - Der har jeg så aldrig været, men det skulle være nemt nok.