Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billede copyright - Stjålet billeder

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Hvalsø
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Når det sker for mig, sender jeg som oftest en regning på kr. 1.500,- pr. billede.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15088
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:00

SørenSJ:

Fashion-Seller:
Der er faldet en dom tidligere, som slog fast, at billeder kan fastsættes til 1500-2000 kr pr billed, og dette beløb kan du gange med 2. Dvs 3-4000 kr i kompensation pr billed eller illustration, som der er anvendt uden din tilladelse...

Højesteret aflivede "dobbelt-op" og lignende principper, med dommen vedr. Direct Connect for et par år siden. Ved ikke om den dom du henviser til er af nyere dato, og de så skulle være gået tilbage til det gamle "gange med to - ved piratkopiering"-princip.  

Jeg er enig i beløbenes størrelse, tror man kommer længere ved, at fastsætte kompensationen på en anden måde end at gange med to. Buzzwords kan være kompensation for markedsforstyrrelse, kontrolomkostninger osv. 

Okay det var jeg ik klar over, men alle siger da inkl advokater mm, at man kan kræve 3-4000 kr pr billed, dobbelt op eller ej...

Men jeg vil lige læse den dom, for den lyder interessant :)

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lige præcis, beløbene er der ikke noget galt med.

Det er bare den del med at gange vederlaget med 2 man er gået bort fra. Det gjorde man fra 2005 til 2012 eller noget i den stil. 2005 var efter en højesteretsdom omkring noget piratkopiering. Sagen hed noget med Xvid ... Her fastlagde man at man kunne opgøre det fulde krav ved en ophavsretlig krænkelse i forbindelse med piratudnyttelse, til vederlaget x2 da kompensation for markedsforstyrrelser og kontrolomkostninger er svær at gøre op i timer og kroner. Man kaldte det dobbelt op princippet.

I 2012 tror jeg, gik man så bort fra det princip og lignende principper hvor man bare ganger vederlaget med X og i stedet, skal man faktisk redegøre for kompensationen. Man skal i princippet kommet med en form for bevis for sine omkostninger ved siden af vederlaget. Har dog set eksempler på at domstolene (især i byretterne) er ret large, og den samlede  erstatning alligevel ender omkring vederlaget x2.   

http://www.bvhd.dk/videnbase/?task=show&uid=1380&target=&category=18&cHash=288b1a30ba  

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15088
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:20

SørenSJ:

Lige præcis, beløbene er der ikke noget galt med.

Det er bare den del med at gange vederlaget med 2 man er gået bort fra. Det gjorde man fra 2005 til 2012 eller noget i den stil. 2005 var efter en højesteretsdom omkring noget piratkopiering. Sagen hed noget med Xvid ... Her fastlagde man at man kunne opgøre det fulde krav ved en ophavsretlig krænkelse i forbindelse med piratudnyttelse, til vederlaget x2 da kompensation for markedsforstyrrelser og kontrolomkostninger er svær at gøre op i timer og kroner. Man kaldte det dobbelt op princippet.

I 2012 tror jeg, gik man så bort fra det princip og lignende principper hvor man bare ganger vederlaget med X og i stedet, skal man faktisk redegøre for kompensationen. Man skal i princippet kommet med en form for bevis for sine omkostninger ved siden af vederlaget. Har dog set eksempler på at domstolene (især i byretterne) er ret large, og den samlede  erstatning alligevel ender omkring vederlaget x2.   

http://www.bvhd.dk/videnbase/?task=show&uid=1380&target=&category=18&cHash=288b1a30ba  

Interessant, da jeg har en del verserende sager angående ophavsretskrænkelser på tekster. Og her kan x2, da sagtens anvendes i følge advokater og flere dommere...
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:01

Tusind tak for alle jeres svar - meget brugbart, og en stor hjælp, det bliver min fremgangsmåde fra nu af.

Status på den pågælende sag er at de to af konkurenterne har fjernet alt, og den sidste har fjernet 6 billeder ud af i alt 8 af mine billeder. Så har mangler forsat at fjern 2 - hvilket jeg tror er en "forglemmelse" - ikke destro mindre har nu tænkt mig at sende ham en regning på de 2 billeder, da han nu efter 7 dage stadig har dem på hans webshop.

Jeg er desværre bare en bade-hat til at formulere mig, men hedder det bare erstatningskrav på fakturaen ? Eller skal jeg formulere mig på nogle bestemt måde i henvendelsen ?

Dbh Brian

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 17:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brian Mansfeldt:
Jeg er desværre bare en bade-hat til at formulere mig, men hedder det bare erstatningskrav på fakturaen ? Eller skal jeg formulere mig på nogle bestemt måde i henvendelsen ?

Ellers brug denne når du sender faktura..

Den har virket godt for mig og lav teksten om

Jeg har i dag konstateret, at I uretmæssigt anvender én af mine tekster som produktbeskrivelse af (produkt udeladt) på denne side: (link udeladt)

Teksten er direkte kopieret fra min side her: (link udeladt)

Som I kan se af den vedhæftede rapport fra Copyscape.com har I genbrugt 284 ord ordret fra min beskrivelse. I rapporten er de kopierede ord markeret med lyserød overstregning.

Jeg kan dokumentere, at teksten oprindeligt er skrevet den x-dato 2011. Ifølge jeres hjemmeside, har I offentliggjort teksten den y-dato 2012.

Jeg skal gøre opmærksom på, at dette er et brud på Lov om ophavsret, og at I skal fjerne den kopierede tekst omgående.

Læs Lov om ophavsret her:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129901%20

Desuden skal I betale for den uretmæssige anvendelse af min tekst. 

Jeg vedlægger en faktura på 5000 kr., for den uretmæssige brug, som skal betales inden 8 dage.

Jeg gør på det kraftigste opmærksom på, at dette beløb udelukkende dækker jeres uretmæssige brug indtil dags dato, og at betaling dermed ikke berettiger jer til fortsat brug af teksten.

Hvis I mod forventning fortsat bruger teksten, vil jeg opkræve 500 kr. pr. dag startende den z-dato.

Jeg gør opmærksom på, at brugen af kopierede tekster skader både min og jeres placering i søgemaskinerne, så det er faktisk heller ikke i jeres interesse bruge tekster, som I kopierer fra andres hjemmesider.

Venlig hilsen

Toprobot.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:56

Helt perfekt Johnny, tusind mange tak, den kan jeg sagtens får rettet om til billeder :)
Det er en kæmpe hjælp! og rigtig god weekend :)

Dbh Brian 

Tilmeldt 7. Feb 08
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 19:59

man kan bruge copyscape til tekster, men hvordan søger man på billeder?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)