Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero og forskudopgørelse ?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er så småt begyndt at sælge nu, og prøver at få det hele til at gå op i Dinero så godt jeg kan, med lidt hjælp udefra.

Samtidig skal jeg også til at tænke på, hvad jeg kommer til at tjene og oplyse det på min forskudopgørelse og så vidt jeg kan forstå, skal jeg oplyse mine indtægter, renset for alle udgifter i form af moms, gebyr, porto osv. Så der kun står min fortjeneste tilbage.

Men nu begynder jeg at blive lidt i tvivl. Jeg har jo købt nogle ting hjem til lageret som ikke er solgt endnu og jeg går ud fra at de må tælle som en værdi - men er i tvivl om det lager har nogen indflydelse på min forskudopgørelse?

En anden ting - kan man aflæse sin fortjeneste i Dinero, renset for alle udgifter ? Kigger jeg på forsiden i Dinero kan jeg se indtægter, men det beløb er kun renset for moms, ikke de andre udgifter man har ved salget, så vidt jeg kan regne mig frem til.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:40

alt du ikke har solgt skal MINDST ved årsskiftet flyttes til lager i status ved at postere det på den post du har brugt til indkøb - nu med modsat fortegn og med 52000 varebeholdning som modpost. Jo oftere du gør det, jo mere præcist har du dit resultat - så gør det månedligt her i starten. Når du bruger af lageret skal det så tilbage som vareforbrug - Jeg kender ikke Dinero´s muligheder for lagerstyring fremadrettet, det kan dinero selv svare på.

Dinero viser vel dit resultat under regnskab rapporter uden problem? Brug lidt tid på at lege med programmet, bladr rundt i de forskellige faneblade

Du kan ikke bruge det til ret meget når vi taler forskud hvor du jo må sætte dig med et budget som du under alle omstændigheder bør lave. Du kan jo kun se hvad du har tjent lige pr 20/3 i Dinero, og i en startsfase siger det intet om hvad du vil ha tjent 31/12-2014 som jo er tallet til forskud. Det bør du lave i en excel f.eks

vh John

Tilmeldt 27. Dec 13
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 10:56

Tak John :)

De varer jeg køber er, købt inden for EU uden moms. Dem har jeg bogført under konto "2050 EU erhvervelses varer rubrik A-varer" som en udgift, for at få momsen korrekt. Lad og sige jeg her har oplyst 5000 kr. Hvis jeg i løbet af år 2014 kun får solgt for 4000 kr, er det så de 4000 kr der skal oplyses under konto 52000, eller skal jeg tage alle de 5000 kr nu og her og oplyse dem på konto 52000 ?

Jeg køre lagerstyring i access, men ville gerne have det hele over i Dinero, hvis man kan det. Men jeg har ikke kunne finde lagerstyring i Dinero.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:06

det antal du ikke har solgt skal flyttes til varelager - her 1000 kr - Du tæller dit lager op og ganger hver ting med sin pris, og det er det beløb du skal flytte fra 2050 til varelager 52000 så 2050 går ned med det beløb og 52000 op

vh

Tilmeldt 27. Dec 13
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 11:26

Ok, nu er der nogle ting der begynder at sige mig noget, håber jeg :)

Jeg kan forstå at de to konti nu lagt sammen, hele tiden skal give 5000 kr, ved at trække fra den ene og overføre til den anden.

Det jeg er i tvivl om, er hvordan jeg så flytter fra en konto til en anden. Er det gennem kasseklader ? Men her notere jeg allerede mit salg, dog som modkonto "53000 Debitorer og ubetalte faktura"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39

ja via kassekladde flytter du kredit vareforbrug og debet varelager for det som ligger på lageret. Hvis lageret er gået ned ved næste optælling så modsat - kredit varelager og debet vareforbrug

vh

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 11:43
Tilmeldt 27. Dec 13
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 14:03

Tak til jer begge to :)

Jeg har for en sikkerhedsskyld oprettet et nyt tomt Testfirma, da jeg ikke tør lave flere fejl i mit eget regnskab, hvor jeg så prøver dette af.

Jeg har indtastet 5000 kr på konto 2050 (EU) som køb til tøj. Jeg sælger så en vare jeg har givet 100 kr for og dagen efter en varer jeg har givet 400kr for. Lageret burde nu have en værdi på 4500 kr, og følger så guiden fra Rasmus.

Oprette et finansbilag, vælger konto 52000 og modkonto 2450 og beløb 4900 kr (for de 100kr)

Opretter et nyt bilag, vælger konto 52000 og modkonto 2450 og beløb 4500 kr (for de 400kr)

Jeg forventer nu i min kontoplan at se et beløb på 4500 kr og et beløb på 500 kr, tilsammen 5000 kr, men kan ikke se noget der passer.

Jeg kan i stedet se en varerbeholding på -9400 kr og aktiver på 4400kr

Hvad har jeg her gjort galt ?

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 16:43

Hej Kim.

Godt du prøver det lidt af :)

Køb 5.000

Salg for 100 kr.

Tilbage = 4.900 kr.

Dem fører du rigtigt på aktiverne med 4.900 kr.

Vareforbrug (resultatopgørelse) = 100

Aktiver = 4.900 kr.

Næste gang du gør varelageret op (måske et halvt år efter). Skal tallene være :

Vareforbrug (resultatopgørelse) = 500 kr.

aktiver = 4.500 kr.

Posteringen du skal føre er forskellen fra primo og ultimo = 4.900 - 4.500 

Du skal altså føre en postering på 400 kr. anden gang

Håber det hjælper dig videre :)

De bedste hilsner

Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:53

Jeg TROR vor vens problem er forkert fortegn. Han vil flytte et beløb fra varekøb i drift og til varebeholding fordi det ikke er solgt endnu og derfor ikke en omkostning. Den mener jeg er forklaret ham før MEN

Hvis han flytter ved bare at postere kredit på varekøbskontoen og debet vareforbrug så får han vel reddet sig en negativ moms fordi varekøbs konto er med moms. For at gøre det korrekt skal han derfor som jeg ser det ha en konto for varelager regulering under drift UDEN moms, så han kan flytte på den måde

Så tælles lager op - der er for 4000 kr - fint kredit 4000 kr på vareregulering og debet varelager. Samlet varekøb og vareregulering vil nu vise hans konkrete omkostning til varer

Har du bedre metode eller noget lagerstyring for det går jo ikke bare at anvende varekøb med moms som konto til regulering, når moms ikke kan undertrykkes

vh John H

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)