Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Grafiker viger sit liv til at "ødelægge mig"

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 151
Fra  www.Ditur.dk Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja en lidt sjov overskrift, men også en meget speciel situation jeg står i.

Jeg har hjemmesiden www.ditur.dk - vi har fornyligt fået lavet et logo af en utrolig flink freelancer. Vi er fint tilfredse med et stykke billigt arbejde. 

Sagen er den, at forinden dette logo, var der flere der har kontaktet os og spurgt om vi ikke ville have et nyt (det var ikke det bedste det gamle)

En af dem, jeg kalder ham MR. X. Er i dag utroligt utilfreds. Problemet opstår i, at han mener vi har kopiret hans logo.

Han havde en korrespondance med min bror i midt februar, hvor min bror ikke ville betale for et logo, men han måtte gerne lave et, hvis vi endte med at bruge det ville vi betale. Logo'et faldt ikke i vores smag og min bror fik aldrig meddelt dette - hvilket jeg har beklaget flere gang.

For en uge siden blev jeg kontaktet af en ny grafiker, som mente han kunne lave et godt logo. Samme måde som sidst, denne gang stod jeg dog for korrespondancen. Vi aftalte at han måtte sende et - hvis vi valgte at bruge det, betalte vi.

Magnus, som han hedder lavede et rigtig fint logo, til en super pris og vi fik ændrede de ting vi ønskede (størrelse og tykkelse mm.) og betalte.

I dag skrev jeg så til en der havde lavet en ét stjernet anmeldelse, for at hører om der var nogle uløste problemer (på facebook) det viser sig så at være MR. X, som mente vi havde kopiret hans logo.

Efter en længere diskussion, hvor jeg har fremlagt hele min korrespondance med Magnus, hvor det tydeligt fremstår, at Magnus selv har lavet logo'et, har han nærmest erklæret krig og slynger om sig med skældsord.

Mit spørgsmål til Amino er så, har i været i lignende situation, og har i nogle løsnings forslag. Jeg har tydeligvis at gøre med en dreng der føler sig uretfærdigt behandlet, jeg har dog på ingen måde skyldig i andet end ikke at svarer ham rettidigt på hans mails.

Han smider om sig med trustpilot anmeldelser og snakker om diverse forums, hvor han vil kritisere mig. Han nævner blandt andet en FB gruppe med 7.000 grafikere.

Det jeg søger er lidt gode råd til at tackle sådan en situation, jeg er ny til alt det her med at have virksomhed, og vil gerne gøre alle så tilfredse som muligt.

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 12:26

Til at starte med kunne det da være interessant at se begge de omtalte logoer :)

Tilmeldt 18. Mar 13
Fra  www.Ditur.dk Skrevet kl. 12:29

Jeg overvejede det godt, men jeg vil helst ikke træde nogle over tæerne. Kan jeg godt smide hans logo op her, til offentlig skue?

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 12:35

Da du ikke benytter det til markedsføring og hans navn ikke fremgår, så burde det vel ikke være et problem :)

Tilmeldt 18. Mar 13
Fra  www.Ditur.dk Skrevet kl. 12:40
Tilmeldt 18. Mar 13
Fra  www.Ditur.dk Skrevet kl. 12:42

De fik begge samme instrukser, simpelt og konservativt med vores navn i, som jeg ser det er den eneste lighed uret. Hvilket jeg ser, som en naturlig ting.

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 12:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg har det sådan at man ikke må give sig for trusler. Dette her virker som ren afpresning, og hvis det lykkedes for ham en gang vil han helt sikkert forsøge igen for nu har han lært at det virker.

Ang. Trustpilot. Har han købt noget hos dig? Hvis ikke kan du kontakte Trustpilot og gøre opmærksom på at vedkommende ikke har handlet med dig. Trustpilot har ingen interesse i at blive misbrugt til afpresning og så vidt jeg husker vil de bede ham om at sende kvittering for købet.

Hvis du oplever han skriver om dig på diverse fora, så skriv et svar hvor du forklarer situationen som her. Du skal bare skrive ekstremt høfligt og venligt uanset hvor ubehagelig og personlig han bliver. Desto mere ubehagelig han bliver desto bedre for dig, for så vil han skade sig selv mere end dig.

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 12:49

Der er jo ligheder imellem de to logoer, men hvis begge er lavet individuelt af to grafikere der ikke har kigget hinanden over skulderen, så er der ikke meget at komme efter.

Hans trusler ville jeg nok ikke tage mig af, den form for primitiv kommunikation siger en del om personen og den måde han vælger at drive virksomheden på.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:55
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mikkel. 

Nu vil jeg ikke forsøge at træde dig over fødderne. Men for at være ærlig er der ikke noget særlig unikt over dit logo. Det er ekstremt simpelt, og der er ingen øvrige kendetegn, som gør det til noget "specielt". Og selvfølgelig indgår der et ur i både din beskrivelse og i deres forslag til logo. 

Selv udviklede jeg logo mv. fra bunden på www.mycloud.dk. Mine tanker var, at selvfølgelig at der skulle indgå en sky i logoet. Efterfølgende har mange henvendt sig til mig med kommentarer som "se - de har stjålet dit logo, Peter". Men altså... det er jo indlysende at alle der tænker i et logo til et firmanavn som indeholder ordet "cloud" tænker i en sky. Hvis de derimod havde kopieret solen i baggrunden samt OGSÅ sat teksten ind på de pågældende steder i illustrationen, ville jeg have reageret. 

Eksempelvis har D-link efterfølgende skab et logo som også er ret tæt på "my D-link cloud" eller noget i den dur. 

Og da du ikke er slået igennem som Apple, og ville kunne sagsøge alle som har et æble i deres logo, så tror jeg altså på ingen måde at Mr. X har noget at komme efter...

Prøv at søg på Watch-logo eller Watch-icon på Google. Mon ikke du finder bare et enkelt eller to logoer, som ligner dit bare en lille bitte smule?

Hilsener

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel288:
Han smider om sig med trustpilot anmeldelser og snakker om diverse forums, hvor han vil kritisere mig. Han nævner blandt andet en FB gruppe med 7.000 grafikere.

1. Trustpilot er for kunder, der ønsker at give deres vurdering af en leverandør. Skriver han på trustpilot kan du anmode om at få det slettet, hvorefter han skal dokumentere over for trustpilot at han er kunde i din virksomhed, ellers sletter de automatisk anmeldelsen.

2. Gør Mr. X opmærksom på at han er velkommen til at benytte det danske retssytem og f.eks. anlægge en småsag med hans krav, hvis han mener han har noget til gode. I samme ombæring kan du gøre ham bekendt med at injurier kan straffes med op til 4 måneders fængsel.

http://www.amino.dk/wikis/erhverv/hvad-er-injurier.aspx 

http://da.wikipedia.org/wiki/Injurie 

3. Tjek de nævnte hjemmesider/facebookgrupper og tag et screendump af eventuelle beskyldninger og overdrag dem til en advokat. Politiet tager sig ikke af injuriesager.

---

Hvad angår hans krav, så kan han ikke påråbe sig ophavsret af et så simpelt og almindeligt brugt icon/logo.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)